Gå til hovedindhold

Fladbrødets historie - fra vikingetid til nu

Historie, 6.-9. klassetrin

af Erika og Christoffer

- et forløb fra inspirationskataloget Mad i alle fag.

Forløbets formål

Formålet med forløbet er, at give et historisk indblik i brødets historie og hvordan det har udviklet sig siden middelalderen. 

Eleverne skal lave et historisk scenarie gennem brød, hvor der er fokus på vikingetiden og i dag. Det skal udføres på en så autentisk måde som muligt i forhold til den tidsalder, man arbejder i. Anbefalet klassetrin er 6.-9. klassetrin.

Her har vi fokuseret på folkeskolens formålsparagraf 1, som siger, at “Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.” I forbindelse med de fælles mål der er sat for historiefaget, så er det vigtigt at: “Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.” “Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.” “Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.”

Forløbets opbygning

Introduktion til emnet med tekster og videoer om middelalderen (vikingetiden)

Videoer 

DR.dk: Historien om Danmark: Tidlig middelalder + afsnit 3 om vikingetiden og afsnit 5 om den sene middelalder.

Tekster

Clio: Vikingetiden (tekst til intro)

  • Dagen efter ses en video om, hvordan fladbrødet bages - eleverne i gang med bagningen.
  • Derudover skal eleverne prøve at male deres eget mel.
  • Til sidst evalueres forløbet.

Det skal både foregå ved et køkken, klasserummet & bålplads. Der skal købes ind til dejene. Bålpladsen skal findes og der skal sørges for at der et køkken til rådighed. 

Hvordan kan forløbet forlænges eller forkortes?

Udvidelse af det eksterne læringsrum eller lave noget der er mere kompliceret, fx et surdejsbrød. Derudover kan den forkortes ved, at læreren har lavet dejene i forvejen, så eleverne bare skal bage brødene. Man kan til nød vælge kun at lave aktiviteten i køkkenet.

Når man laver et historisk scenarie, er det vigtigt at gøre sig tanker om, hvordan man opnår et såkaldt perspektivskifte. Hvis det ikke bliver udført korrekt, kan det ende i at eleverne får direkte forkerte generaliseringer for emnet.

Om aktiviteten

Morgen - middag - aften er gode tidspunkter at lave brød. Helst ved en bålplads for at få den fulde oplevelse. Eleverne skal have læst og forstået hvad aktiviteten går ud på. De skal selvfølgelig følge instrukserne for at lave brød.

Alle redskaber er stillet klar til brug, før eller imens de er ankommet til bålpladsen. Desuden skal eleverne arbejde i små grupper om aktiviteten.

De skal desuden prøve at lave deres eget mel, men læreren skal have købt mel, der skal bruges, hvis det ikke lykkes. For at lave den nyere version af fladbrød, skal de bruge køkkenet og de redskaber, der findes der.

Ingrediensliste til grunddej

1 kop rugmel

1 kop bygmel

1 kop hvede- eller grahamsmel

1 kop valle, ymer eller øl 

2 teske salt

Vand efter behov 

Dejen skal være elastisk, men må ikke klistre til bordet. (Læreren skal finde ud af hvad en kop er svarende til i gram eller deciliter. Derudover kan man vælge at krydre sine brød med honning & timian, sar og ramsløg (alternativt rosmarin til sar) & hasselnødder og tranebær.

Kilde: Fladbrød på tre måder (Ribe Vikingecenter)