Mal med mad - spiselig kunst
Billedkunst, 5. klassetrin
af Camilla, Cathrine og Simone
- et forløb fra inspirationskataloget Mad i alle fag.
Forløbets formål
I denne aktivitet skal eleverne på 5. klassetrin gå på opdagelse i maling, samt det at male ikke altid handler om den klassiske maling og lærred. Eleverne skal blive nysgerrige på, at andre materialer sagtens kan skabe flotte og æstetiske resultater. Det overordnede formål med denne aktivitet er, at eleverne skal prøve kræfter med at arbejde eksperimenterende med komposition, materialer og teknikker. Ved at eleverne arbejder med forskellige madvarer og teknikker til at fremstille et maleri, og der sker en vidensdeling mellem grupperne, mener vi, at denne aktivitet passer ind i faget billedkunst.
På baggrund af ovenstående har vi udvalgt færdigheds- og vidensmål, der knytter sig til vores forløb. Se faktaboks.
Færdighedsmål
Eleven kan arbejde eksperimenterende med komposition, materialer og teknikker.
Vidensmål
Eleven har viden om komposition, materialer og teknikker.
Forløbets opbygning
Eleverne inddeles i grupper á 2-3 per gruppe. Hver gruppe får tildelt en farve, de skal fremstille, således at klassen sammen laver én farvepalette. Nu skal eleverne fremstille deres egne farver. Som det ses på billedet, har vi valgt at fremstille grøn, orange, rød og hvid farve. Alle farverne laves som puréer. Eleverne skal nu selv fremstille et spiseligt lærred i form af mørdej eller tærtedej.
I vores forløb er det vigtigt at medtænke, at eleverne allerede er bekendt med, hvordan man fremstiller puréer og mørdej eller tærtedej, og at der er afsat tid til nedkøling af puréerne.
Lokale og materialer
Hele aktiviteten foregår i madkundskabslokalet. Derfor skal dette bookes. Til denne aktivitet er følgende råvarer brugt: gulerødder, pastinak, spinat, rødbeder, fløde og færdigkøbt tærtedej. Derudover har vi til fremstillingen af puréerne brugt følgende redskaber fra madkundskabslokalet: skåle, knive, gryder, skræller og minihakker. Til selve fremstillingen af maleriet skal der bruges pensler og staffelier.
Differentiering
Aktiviteten kan laves separat eller i forbindelse med et andet forløb. Her kan formen fra æstetiske læreprocesser medtænkes.
Man kan købe lærreder selv, hvis man ikke har tid nok til rådighed. I det tilfælde ville kiks, rugbrød eller andet med en forholdsvis glat overflade være ideel.
Hvis man ønsker flere farver, kan eleverne fremstille flere pr. gruppe eller læreren kan have lavet nogle grundfarver på forhånd.
Man kan også lave både en sød og salt version af maleriet. Her er der mulighed for at alle elever laver en version af hver, eller at den ene halvdel af klassen laver den søde version, mens den anden laver den salte.
Tid og sted, hvad og hvordan
Køkken, med ovn (45 min): Fremstilling af lærreder. 175 g hvedemel og 125 g smør smuldres sammen i en skål, derefter tilsættes 3 spsk koldt vand og en smule salt. Ælt derefter dejen til den er ensartet. Rul ud og skær dejen i den ønskede form. Bag ved 180 grader i 15 min.
Køkken med blender (45 min): Fremstilling af maling. Grøntsager koges bløde i en gryde og blendes til puré. Konsistensen kan justeres med vand/fløde.
Klasseværelse eller køkken (30-90 min): Male. Eleverne maler med den selvproducerede maling på deres lærreder.