Gå til hovedindhold

Tag bussen - billedbogsbussen

Hvilke klasser underviser du i engelsk? Og hvornår har du sidst arbejdet med billedbøger?

Af Ulla Krogsgaard, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

 

Uanset hvilket trin du underviser på, er autentisk litteratur i form af billedbøger en fantastisk ressource i sprogundervisningen. Disse bøger er mere end blot værktøjer til at lære et nyt sprog: Billedbøger er ikke skrevet som undervisningsmateriale, men giver eleverne mulighed for at opleve sproget i dets naturlige kontekst, og bøgerne kan tåle at blive læst igen og igen. Dette er en fantastisk mulighed for os sproglærere. 

Billedbøger engagerer læserne med farverige illustrationer, der bringer historierne til live og giver kontekst til de sproglige udtryk. Således former tekst og billeder en enhed, hvad enten tekst og billeder følges ad eller præsenterer hvert deres spor.

Du finder links til plakaterne med billedbogsbussen her på siden

Autentiske billedbøger giver et indblik i den kultur, hvor sproget tales. De præsenterer hverdagsliv, traditioner og værdier, hvilket kan berige elevernes interkulturelle kompetence og globale perspektiv. Gennem disse historier kan eleverne udvikle en dybere følelse af empati og forståelse over for mennesker fra andre kulturer.

Brugen af autentiske billedbøger fremmer ligeledes kommunikativ kompetence. Eleverne kan relatere til karaktererne og begivenhederne i historierne, hvilket styrker deres mundtlige og skriftlige færdigheder på en mere autentisk måde. Og det kan vi udnytte ved at arbejde med mundtlige og skriftlige opgaver, produkter, præsentationer i en autentisk kontekst, formfokus m.m.

Kort sagt er autentisk litteratur i form af billedbøger en uundværlig ressource i engelskundervisningen. Det bringer sproget til live, fremmer kulturel forståelse og opmuntrer eleverne til aktivt at deltage i sproglig og kulturel udforskning. 

På mitCFU.dk kan du låne mange billedbøger til alle trin, de fleste med vejledning. Til din inspiration har jeg udarbejdet 3 plakater, dvs. ‘billedbogsbusser’ til alle trin, som giver dig idéer til:

  • Forforståelse
  • Læseaktiviteter
  • Mundtlig kommunikation
  • Playful grammar (også fra 1. klasse)
  • Skriftlighed
  • En meningsfuld final task med et produkt, som kan præsenteres for andre.

Billedbogsbussen kører på et fundament af interkulturelle kompetencer som fx empati, forståelse for forskellighed og kulturel diversitet.

På plakaten finder du tre eksempler på billedbøger, du kan låne på mitCFU.dk med eksempler på alle 6 kategorier nævnt ovenfor. De kan nemt overføres til andre bøger eller ændres, hvis du skruer lidt på idéerne. Således får du i meget kort form 3 hele forløb på hver plakat, som kan sikre dig at arbejde med elementerne fra den funktionelle kommunikative undervisning.

Rigtig god fornøjelse!

Kontakt

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.