Anvendelse og produktion
Anvendelse og produktion
På denne side kan du få viden og inspiration omkring grundskolens tværgående emne - IT og teknologi i anvendelse og produktion.
-
Augmented reality (AR)
AR er en forkortelse fra augmented reality. Man kigger typisk gennem kameraet på en smartphone, og via en app bliver der tilføjet et "ekstra lag" på virkeligheden.
Eksempler på AR er Pokémon Go og Aurasma. I den nye version af iOS har Apple tænkt i AR, så de har opfordret producenter af apps til at lave AR-indhold. Her kan man f.eks. finde Ikea, som har lavet en app, hvor man kan placere møbler i sit eget hjem ved hjælp af kameraet på telefonen.
Teknisk fif
Gode AR-apps til smartphone:
- Pokémon Go
- Aurasma: Med Aurasma app’en kan eleverne også lave deres egne aurasma’er, som betyder, at de via et billede el. lign. kan få udløst en video eller en lyd-fil, som kan dukke op på mobilen. På denne måde kan man f.eks. lave boganmeldelser
Virtual reality (VR)
VR er en forkortelse for virtual reality. Man tager en slags brille på (HDM - head mounted display) og træder ind i en anden verden.
Der er to forskellige typer HDM: Med den ene - den billigste - bruger man sin egen smartphone og benytter VR via apps installeret på telefonen eller 360 graders video. Den anden måde, man kan se VR-indhold på, er via et HDM, hvor indholdet bliver genereret via en computer eller konsol. Her er HDM’et altså ikke bare en "dummy", men indeholder elektronik.
Der findes forskellige typer VR-udstyr i den dyrere ende. Lige nu er det nok HTC Vive, der leverer den bedste oplevelse. Denne kræver en kraftig gamer-PC med et stort grafikkort. Ved HTC Vive har man også controllere i hænderne og kan bevæge sig rundt i det, man kalder "6 degrees of freedom".
Teknisk fif
Gode VR-apps til smartphone:
- DR VR
- Google Streetview
- Within
- Discovery VR
- Liftoff VR
- VR Moon
Hvis du i undervisningen skal arbejde med eksempelvis jordens opbygning, Danmark i 1600-tallet eller noget tredje, vil du måske typisk bruge læremidler som bøger, film, billeder m.m. Med VR kan du tage eleverne med på en rejse og opleve de ting, I arbejder med.
VR er en udvidelse af læringsrummet; det er et oplevelses- og interaktionsmedie, som giver nye muligheder i undervisningen. En måde at anvende VR i undervisningen er at tage eleverne med på en virtuel skoleudflugt. Der findes en lang række apps, som du kan finde inspiration til her på siden, hvor eleverne kan rejse og udforske steder og verdener. Du kan som lærer guide dine elever i udflugten eller lade dem gå på opdagelse på egen hånd. Hvorfor ikke lade eleverne selv udforske pyramiderne som en del af et forløb om rumgeometri i matematik?
Du kan ligeledes bruge VR sammen med 360-billeder, som du henter eller selv tager og derved skaber dine egne VR-universer. Du kan eksempelvis lægge opgaver ind i guidet tur på Alexanderplatz eller tage et 360-billede under jeres tur i skoven og lægge opgaver og ressourcer ind i det. Eleverne kan ligeledes være skabende i VR og bruge VR til interaktiv formidling.
Typisk vil VR ikke stå alene i undervisningen, men være et supplement. Et eksempel kan være, hvis I arbejder med rummet i fysik. Her kan VR være med til at give eleverne mulighed for at se nærmere på nogle af de planeter eller fænomener, som de har arbejdet med i den regulære undervisning. Således kan eleverne få en bedre forståelse af eksempelvis størrelsen af andre planeter end dét, et billede eller en bog kan give, og ligeledes få mulighed for at arbejde undersøgende i forhold til rummet.
Opsummeret kan du med VR knytte din regulære undervisning til oplevelser uden rent fysisk at forlade skolen.
> Hent mere inspiration på CFU-konsulentens padlet om VR og AR
-
Creative Commons (CC)
Denne type af licens knytter sig generelt til indholdsmedier såsom billeder, musik, tekst, bøger og film. Af kendte sider kan nævnes Wikipedia, Det Kongelige Bibliotek, Vimeo og Pixabay.
Medier med et Creative Commons licens er gratis at benytte. For at benytte medier med Creative Commons licens kræves det ofte, at du krediterer værkets navn, cc-licensen, ophavsmanden samt et link til kilden
Bemærk, at der findes forskellige licenser under CC, som giver forskellig tilladelse til, hvordan medierne må anvendes; om de må remixes, om man skal kreditere kunstneren/fotografen osv. På creativecommons.org finder du nederst på siden en oversigt over Creative Commons-ressourcer på nettet.
På hjemmesiden medierforalle.dk finder du beskrivelser og links til en række medietyper der gør brug af Creative Commons.
Open Source
Denne type af licens knytter sig til software i alle former og afskygninger Det sig værende til computerspil, redigering af lyd og billede, kontorarbejde osv. Af kendte programmer kan nævnes Apache OpenOffice, Gimp, Mozilla Firefox og Inkscape.
Open Source er kendetegnet ved, at kildekoden er gjort frit tilgængelig, og at man må videreudvikle og videredistribuere programmet, dog på betingelse af at man overholder de rammer der er fastsat af den oprindelige udvikler.
Software med Open Source licens er gratis at bruge.
Læs mere of find inspiration til "åbent" software på hjemmesiden toolsforalle.dk
Lyt desuden til vores afsnit af podcasten Praksis med Peter Leth omhandlende medieforalle.dk.
Teknologiforståelse
Leder du efter robotter, programmering og digitale designprocesser, så besøg vores side for teknologiforståelse.
Skab podcast med eleverne
På mitCFU via dette link kan du låne både hele podcaststudiesæt eller enkelte USB-podcastmikrofoner.
Hvis du er nysgerrig på hvordan du kan komme i gang med at arbejde med at skabe podcast med dine elever, så kontakt Kristian N. Hjuler eller Søren Knudsen og hør nærmere om kursusmuligheder.
På hjemmesiden "Podcast i undervisningen" finder du tekniske og pædagogiske vejledninger.
-
Green screen og stop motion
Green screen og stop motion teknologi er kreative metoder, der åbner op for en verden af muligheder i forhold til at skabe visuelle historier og præsentationer. Med green screen teknologi kan eleverne skabe en virtuel baggrund og placere sig selv eller andre objekter i enhver verden, de kan forestille sig. Det betyder, at eleverne kan give deres præsentationer et ekstra pift ved at placere sig selv ved siden af en dinosaur, på månen eller i en verden skabt af dem selv.
Stop motion teknologi giver eleverne mulighed for at skabe en illusion af bevægelse ved at tage en række billeder i forskellige positioner og derefter sætte billederne sammen i en filmsekvens. Dette åbner op for en verden af kreativitet, hvor eleverne kan skabe deres egne historier og bringe dem til live ved hjælp af stop motion teknologi.
Kombinationen af green screen og stop motion teknologi giver eleverne mulighed for at skabe fantastiske og kreative præsentationer og historier, der virkelig vil fange publikums opmærksomhed og efterlade et varigt indtryk.
På mitCFU kan du book et komplet sæt til green screen produktioner. Link
Vi tilbyder kurser indenfor både generel videoproduktion samt produktioner med green sceen og stop motion.
-
Du kan altid kontakte CFU's pædagogiske konsulenter og få vejledning og sparring i forhold til valg af digitale læremidler, både til anvendelse i fagene (didaktiske og semantiske læremidler) og de digitale læremidler, som anvendes bredt på tværs af fag (funktionelle læremidler).
Læremiddel.dk - værktøj til kategorisering af digitale læremidler
Her får du redskaberne til at kategorisere et didaktisk, digitalt læremiddel i forhold til dets didaktiske potentiale samt en trin-for-trin vejledning i, hvordan du skal gøre.
Makerspace
Leder du efter råd og vejledning omkring makerspace, så besøg vores side omkring makerspace
Book et gratis fagteammøde med din CFU-konsulent
Få indblik i CFU's læremidler og inspiration til din undervisning med et gratis fagteammøde.
Et fagteammøde varer max. 2 timer og indeholder et kort oplæg fra CFU-konsulenten og derefter en fælles drøftelse af læremidler og deres anvendelse i undervisningen.
Vi tager udgangspunkt i jeres ønsker, når vi planlægger et fagteammøde - fx "Sidste nye romaner til udskolingen" eller "Skriftlighed og digitale ressourcer i tysk".
Kontakt din konsulent for at høre nærmere om et fagteammøde, der tilgodeser jeres spørgsmål og dagligdag.
OBS: Fagteammøder er gratis, når de holdes hos Professionshøjskolen Absalon. Hvis I gerne vil holde fagteammødet på jeres skole, koster det et mindre beløb. Kontakt os for at høre nærmere.
Åbne ressourcer og Creative Commons (Fane indhold)
Creative Commons (CC)
Denne type af licens knytter sig generelt til indholdsmedier såsom billeder, musik, tekst, bøger og film. Af kendte sider kan nævnes Wikipedia, Det Kongelige Bibliotek, Vimeo og Pixabay.
Medier med et Creative Commons licens er gratis at benytte. For at benytte medier med Creative Commons licens kræves det ofte, at du krediterer værkets navn, cc-licensen, ophavsmanden samt et link til kilden
Bemærk, at der findes forskellige licenser under CC, som giver forskellig tilladelse til, hvordan medierne må anvendes; om de må remixes, om man skal kreditere kunstneren/fotografen osv. På creativecommons.org finder du nederst på siden en oversigt over Creative Commons-ressourcer på nettet.
På hjemmesiden medierforalle.dk finder du beskrivelser og links til en række medietyper der gør brug af Creative Commons.
Open Source
Denne type af licens knytter sig til software i alle former og afskygninger Det sig værende til computerspil, redigering af lyd og billede, kontorarbejde osv. Af kendte programmer kan nævnes Apache OpenOffice, Gimp, Mozilla Firefox og Inkscape.
Open Source er kendetegnet ved, at kildekoden er gjort frit tilgængelig, og at man må videreudvikle og videredistribuere programmet, dog på betingelse af at man overholder de rammer der er fastsat af den oprindelige udvikler.
Software med Open Source licens er gratis at bruge.
Læs mere of find inspiration til "åbent" software på hjemmesiden toolsforalle.dk
Lyt desuden til vores afsnit af podcasten Praksis med Peter Leth omhandlende medieforalle.dk.
AR, VR, MR og XR (Fane indhold)
Hvad er AR, VR, MR og XR?
Du har muligvis hørt om forkortelserne AR og VR og muligvis støt ind i MR og XR, men hvad står de egentlig for? Nedenfor kan du få en kort indføring i hvad de betyder. Længere nede kan du læse om, hvad CFU kan tilbyde dig indenfor de givne teknologier.
Model til forklaring af sammenhæng mellem begreberne VR, AR, MR og XR
AR
AR står for "Augmented Reality" eller "Forstærket virkelighed". Det betyder, at du bruger en computer eller en mobil enhed som f.eks. en smartphone eller tablet, til at tilføje ekstra et ekstra virtuelt lag til virkeligheden.
Forestil dig, at du kigger på et bord gennem en AR-app på din telefon. AR-appen kan tilføje ekstra ting på bordet, såsom en tegning, en tekst eller en figur, som eleverne har lavet på computeren. Med AR er det som om du ser på bordet gennem et magisk vindue, der tilføjer ekstra ting til det, du ser.
AR kan også bruges til at lave interaktive spil eller aktiviteter. Du kan f.eks. spille et spil, hvor du skal skyde bogstaver i alfabetisk rækkefølge, alt imens bogstaverne flyver rundt i klasseværelset.
VR
VR står for "Virtual Reality" eller "Virtuel virkelighed". Det betyder, at du vha. en computer og/eller en anden enhed, vil kunne opleve en helt anden verden, end den virkelighed du fysisk står i.
VR foregår oftest ved at du tager en hjelm på, der dækker dine øjne og ører. Når du tager hjelmen på, ser og hører du ting, som var du der selv. Du kan se dig omkring og opleve forskellige miljøer, som en jungle eller en dyb havbund - en god måde at udforske lokationer, som ellers ikke ville være tilgængelige.
VR kan også bruges til at spille spil, hvor du føler dig som om du er en del af spilverdenen. For eksempel kan du spille et spil, hvor du flyver i rummet eller kæmper mod drager og monstre.
MR
MR står for "Mixed Reality" eller "Blandet virkelighed". Det betyder, at du vha. en computer og/eller en anden enhed kan kombinere den virkelige verden med virtuelle objekter og miljøer.
Forestil dig, at du ser på et bord gennem en MR-enhed, f.eks. en MR-brille. Du kan stadig se det rigtige bord, men der kan også være virtuelle ting på bordet, som en computer eller en virtuel bog.
MR kan også bruges til at lave interaktive spil eller aktiviteter, hvor man kan interagere med både den virkelige verden og den virtuelle verden på samme tid. For eksempel kan man spille et spil, hvor man kaster en virtuel bold på et rigtigt bord, eller man kan bruge MR til at træne eller lære ting på en sjov og interaktiv måde.
Det er som at have det bedste fra begge verdener, fordi man stadig kan interagere med den virkelige verden, men også opleve en helt anden verden samtidig.
XR
XR står for "Extended Reality" eller "Udvidet virkelighed" og er en samlet betegnelse for de ovenfor beskrevne teknologier AR, VR og MR.