Anvendelse og produktion

Anvendelse og produktion
På denne side kan du få viden og inspiration omkring grundskolens tværgående emne - IT og teknologi i anvendelse og produktion.

Teknologiforståelse
Leder du efter robotter, programmering og digitale designprocesser, så besøg vores side for teknologiforståelse.
Skab podcast med eleverne
På mitCFU via dette link kan du låne både hele podcaststudiesæt eller enkelte USB-podcastmikrofoner.
Hvis du er nysgerrig på hvordan du kan komme i gang med at arbejde med at skabe podcast med dine elever, så kontakt Kristian N. Hjuler eller Søren Knudsen og hør nærmere om kursusmuligheder.
På hjemmesiden "Podcast i undervisningen" finder du tekniske og pædagogiske vejledninger.

Makerspace
Leder du efter råd og vejledning omkring makerspace, så besøg vores side omkring makerspace
Book et gratis fagteammøde med din CFU-konsulent
Få indblik i CFU's læremidler og inspiration til din undervisning med et gratis fagteammøde.
Et fagteammøde varer max. 2 timer og indeholder et kort oplæg fra CFU-konsulenten og derefter en fælles drøftelse af læremidler og deres anvendelse i undervisningen.
Vi tager udgangspunkt i jeres ønsker, når vi planlægger et fagteammøde - fx "Sidste nye romaner til udskolingen" eller "Skriftlighed og digitale ressourcer i tysk".
Kontakt din konsulent for at høre nærmere om et fagteammøde, der tilgodeser jeres spørgsmål og dagligdag.
OBS: Fagteammøder er gratis, når de holdes hos Professionshøjskolen Absalon. Hvis I gerne vil holde fagteammødet på jeres skole, koster det et mindre beløb. Kontakt os for at høre nærmere.
Åbne ressourcer og Creative Commons (Fane indhold)
Creative Commons (CC)
Denne type af licens knytter sig generelt til indholdsmedier såsom billeder, musik, tekst, bøger og film. Af kendte sider kan nævnes Wikipedia, Det Kongelige Bibliotek, Vimeo og Pixabay.
Medier med et Creative Commons licens er gratis at benytte. For at benytte medier med Creative Commons licens kræves det ofte, at du krediterer værkets navn, cc-licensen, ophavsmanden samt et link til kilden
Bemærk, at der findes forskellige licenser under CC, som giver forskellig tilladelse til, hvordan medierne må anvendes; om de må remixes, om man skal kreditere kunstneren/fotografen osv. På creativecommons.org finder du nederst på siden en oversigt over Creative Commons-ressourcer på nettet.
På hjemmesiden medierforalle.dk finder du beskrivelser og links til en række medietyper der gør brug af Creative Commons.
Open Source
Denne type af licens knytter sig til software i alle former og afskygninger Det sig værende til computerspil, redigering af lyd og billede, kontorarbejde osv. Af kendte programmer kan nævnes Apache OpenOffice, Gimp, Mozilla Firefox og Inkscape.
Open Source er kendetegnet ved, at kildekoden er gjort frit tilgængelig, og at man må videreudvikle og videredistribuere programmet, dog på betingelse af at man overholder de rammer der er fastsat af den oprindelige udvikler.
Software med Open Source licens er gratis at bruge.
Læs mere of find inspiration til "åbent" software på hjemmesiden toolsforalle.dk
Lyt desuden til vores afsnit af podcasten Praksis med Peter Leth omhandlende medieforalle.dk.
AR, VR, MR og XR (Fane indhold)
Hvad er AR, VR, MR og XR?
Du har muligvis hørt om forkortelserne AR og VR og muligvis støt ind i MR og XR, men hvad står de egentlig for? Nedenfor kan du få en kort indføring i hvad de betyder. Længere nede kan du læse om, hvad CFU kan tilbyde dig indenfor de givne teknologier.

Model til forklaring af sammenhæng mellem begreberne VR, AR, MR og XR
AR
AR står for "Augmented Reality" eller "Forstærket virkelighed". Det betyder, at du bruger en computer eller en mobil enhed som f.eks. en smartphone eller tablet, til at tilføje ekstra et ekstra virtuelt lag til virkeligheden.
Forestil dig, at du kigger på et bord gennem en AR-app på din telefon. AR-appen kan tilføje ekstra ting på bordet, såsom en tegning, en tekst eller en figur, som eleverne har lavet på computeren. Med AR er det som om du ser på bordet gennem et magisk vindue, der tilføjer ekstra ting til det, du ser.
AR kan også bruges til at lave interaktive spil eller aktiviteter. Du kan f.eks. spille et spil, hvor du skal skyde bogstaver i alfabetisk rækkefølge, alt imens bogstaverne flyver rundt i klasseværelset.
VR
VR står for "Virtual Reality" eller "Virtuel virkelighed". Det betyder, at du vha. en computer og/eller en anden enhed, vil kunne opleve en helt anden verden, end den virkelighed du fysisk står i.
VR foregår oftest ved at du tager en hjelm på, der dækker dine øjne og ører. Når du tager hjelmen på, ser og hører du ting, som var du der selv. Du kan se dig omkring og opleve forskellige miljøer, som en jungle eller en dyb havbund - en god måde at udforske lokationer, som ellers ikke ville være tilgængelige.
VR kan også bruges til at spille spil, hvor du føler dig som om du er en del af spilverdenen. For eksempel kan du spille et spil, hvor du flyver i rummet eller kæmper mod drager og monstre.
MR
MR står for "Mixed Reality" eller "Blandet virkelighed". Det betyder, at du vha. en computer og/eller en anden enhed kan kombinere den virkelige verden med virtuelle objekter og miljøer.
Forestil dig, at du ser på et bord gennem en MR-enhed, f.eks. en MR-brille. Du kan stadig se det rigtige bord, men der kan også være virtuelle ting på bordet, som en computer eller en virtuel bog.
MR kan også bruges til at lave interaktive spil eller aktiviteter, hvor man kan interagere med både den virkelige verden og den virtuelle verden på samme tid. For eksempel kan man spille et spil, hvor man kaster en virtuel bold på et rigtigt bord, eller man kan bruge MR til at træne eller lære ting på en sjov og interaktiv måde.
Det er som at have det bedste fra begge verdener, fordi man stadig kan interagere med den virkelige verden, men også opleve en helt anden verden samtidig.
XR
XR står for "Extended Reality" eller "Udvidet virkelighed" og er en samlet betegnelse for de ovenfor beskrevne teknologier AR, VR og MR.

