Hvad er autisme?
Autisme eller autismespektrumforstyrrelse (ASF) er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, som har påvirket hjernen, så eleven har fået vanskeligheder, der særligt påvirker socialt samspil, kommunikation og forestillingsevne. ASF kan variere meget fra person til person, og derfor taler vi i dag om et spektrum for ASF.
Teksten her på siden er skrevet af Poul Erik Philipsen, konsulent, VIA Center for Undervisningsmidler.
-
- Sociale udfordringer
- Indsnævrede interesser
- Anderledes kommunikation
- Begrænset forestillingsevne.
Tegn, du kan kigge efter:
- Glad for rutiner og genkendelighed
- Svært ved at aflæse sociale signaler
- Fokus på særlig interesse
- Sanser anderledes, enten overfølsom og/eller med nedsat følsomhed
- Får ikke tingene gjort
- Svært ved skift
- Maskerer udfordringer
- God hukommelse.
-
Hvis skolen og forældrene oplever, at eleven har betydelige gennemgribende vanskeligheder med at indgå i socialt samspil, har kommunikative vanskeligheder såvel verbalt som nonverbalt og har svært ved at forestille sig ting, så kalder det på et tæt samarbejde med en psykolog. Det er en meget alvorlig sag at tale om, at en elev måske har en diagnose. Derfor bør lærere og pædagoger altid overlade denne dialog til dem, der er uddannet til det, fx psykologer fra PPR.
En lille ændring i din undervisning, der kan have en kæmpe betydning for elever med autisme
- Inddrag eleven og forsøg at forstå, hvorfor eleven handler anderledes
- Find ud af, hvad der belaster, og minimér så belastningerne
- Forbered eleven på nye ting
- Vis dag- og ugeplaner i billeder fremfor i ord og tekst (visuel struktur)
- Samarbejd med forældrene
- Gør det ekstra tydeligt, at du hører, hvad eleven siger
- Vær konkret og skræl sproget for overflødigt indhold
- Undlad vage ord som ”måske” eller ”senere”. Brug deadlines og sørg for, at der ikke er løse ender.
På mitCFU.dk kan du låne læremidler, der kan understøtte dit pædagogiske arbejde, fx:
> KAT-kassen - Kognitiv Affektiv Træning
> Inklusionskassen (billedet)