Gå til hovedindhold

Undervis i teknologiforståelse – fem stærke bud

Få fem forslag til gratis ressourcer, der hjælper dig til at integrere digital dannelse og teknologiforståelse i skolen.

Af Daniel Ingebrigtsen, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

I en verden, hvor teknologi spiller en stadig større og større rolle i vores dagligdag, er det afgørende, at undervisningen også reflekterer dette. Teknologiforståelse er ikke længere et nice-to-have, men en nødvendighed for at forberede eleverne på en digital fremtid.

Vi har samlet fem gode bud på undervisningsressourcer, der viser, hvordan teknologiforståelse – med særligt fokus på digital dannelse – kan integreres i skolen på både en lærerig og engagerende måde. Og det bedste af det hele: Det er alt sammen gratis.

Grafik: ReloadMe, Red Barnet. Bruges med tilladelse.

Unges digitale liv – videofortællinger

Her har vi at gøre med et undervisningsmateriale bestående af otte videofortællinger, der behandler forskellige aspekter af unges digitale liv. Disse fortællinger omfatter emner som delingskultur, digitale krænkelser og grænser i digitale fællesskaber. Formålet er at fremme digital dannelse og skabe refleksion blandt elever i udskolingen. Hver videofortælling kommer med en vejledning og øvelser, der understøtter det pædagogiske formål og kan integreres i flere fag.

  • Målgruppe: 7.-9. klasse
  • Antal lektioner: 8 
  • Fag: Dansk m.fl.
  • Udgiver: Center for Digital Pædagogik
  • Link: kortlink.dk/2mngs

ReloadMe

ReloadMe er et undervisningsmateriale, der fokuserer på balancen mellem søvn og digitale medier. Visionen bag udviklingen af undervisningsmaterialet er at hjælpe unge med at finde en god balance mellem skærmtid og søvn, hvilket er afgørende for deres mentale, sociale og fysiske trivsel. Materialet tilbyder forældreinddragelse og giver indsigt i, hvordan digitale vaner påvirker unge, herunder deres søvn, trivsel og læring. 

  • Målgruppe: 7.-9. klasse
  • Antal lektioner. 21
  • Fag: Dansk, biologi, samfundsfag, engelsk
  • Udgiver: Red Barnet og Just Human
  • Link: kortlink.dk/2p8ks

Pas på hinanden på nettet

Pas på hinanden på nettet er et godt bud på et undervisningsmateriale til de yngste elever. Formålet er at oplyse eleverne om potentielle farer online uden at skræmme dem unødigt. Materialet indeholder forskellige aktiviteter, som starter med en leg, der skal øge bevidstheden om digitale medier, samt diskussioner om ubehagelige oplevelser online. Der lægges vægt på at lære eleverne at skelne mellem gode og dårlige hemmeligheder på nettet og at søge hjælp hos voksne ved ubehagelige oplevelser.

  • Målgruppe: 0.-3. klasse
  • Antal lektioner: 2
  • Fag: Dansk, SSF
  • Udgiver: Red Barnet
  • Link: kortlink.dk/2p8kt

Digital Trivsel

Digital Trivsel er et undervisningsforløb, der fokuserer på unge online og deres digitale trivsel. Formålet er at styrke elevernes trivsel og handlekompetence på nettet gennem refleksion og at forholde sig kritisk til deres onlineoplevelser. Forløbet behandler temaer som selvfremstilling, kropsidealer, relationer, grænser og lovgivning. Det indeholder undervisningsaktiviteter såsom spil, film og gruppearbejde og kan tilpasses af underviseren. Målgruppen er primært elever fra 10. klasse, men kan også differentieres til lavere klassetrin.

  • Målgruppe: 9.-10. klasse
  • Antal lektioner: 6
  • Fag: SSF, samfundsfag, dansk
  • Udgiver: Sex & Samfund
  • Link: kortlink.dk/2p8ku

Cybermissionen

Cybermissionen har til formål at skabe fokus på cybersikkerhed og opfordrer herigennem elever til at udforske og arbejde med cybersikkerhed i en praktisk kontekst. Forløbet tilbyder en række undervisningsforløb, der fokuserer på it-sikkerhed, digital dannelse og innovative løsninger på missionerne. Det er endvidere muligt at deltage i en årligt tilbagevendende konkurrence, men det er bestemt ikke påkrævet.

  • Målgruppe: 4.-10. klasse
  • Antal lektioner: 17-27
  • Fag: Dansk, håndværk og design, billedkunst, naturfag og evt. samfundsfag
  • Udgiver: emu
  • Link: kortlink.dk/2p8kx 

Kontakt:

Daniel Ingebrigtsen (ding)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg