Tinkering - en værdifuld tilgang til læring
Tinkering er en spændende tilgang til læring, som fokuserer på at eksperimentere, skabe og løse problemer gennem kreativ udforskning og undersøgelse.
Skabt på anmodning af Eva Petropouleas og Kristian N. Hjuler, pædagogiske konsulenter, CFU Absalon
Som lærer er det vigtigt at eksperimentere med nye undervisningsmetoder for at skabe en engagerende og meningsfuld læringserfaring for eleverne. En tilgang, der vinder frem, er tinkering, som fokuserer på at eksperimentere, skabe og løse problemer gennem kreativ udforskning og undersøgelse.
Tinkering er en proces, hvor eleverne får lov til at udforske og manipulere med materialer og teknologier for at skabe noget nyt. Denne tilgang lægger vægt på at lære gennem at prøve og fejle og på at lade eleverne føre an i deres egen læring.
For at implementere tinkering i din undervisning skal du først og fremmest give eleverne mulighed for at undersøge og lege med materialer og teknologier. Dette kan være alt fra papir og blyanter til kredsløbskomponenter og programmeringssprog. Det er vigtigt, at eleverne får lov til at eksperimentere og tage risici, så de kan lære af deres fejl.
For at støtte denne proces kan du som lærer stille spørgsmål og give feedback, der hjælper eleverne med at reflektere over deres eksperimenter og finde nye måder at tackle udfordringer på. Dette kan også omfatte at dele eksempler på, hvordan teknologi og materialer kan bruges på forskellige måder og til forskellige formål.
Tinkering kan være en særlig værdifuld tilgang til læring, da det giver eleverne mulighed for at udvikle kreative og innovative problemløsningsfærdigheder. Det kan også fremme selvreguleret læring og øge elevernes motivation og engagement i undervisningen.
Endelig kan tinkering også fremme tværfagligt samarbejde, da eleverne kan arbejde sammen om at finde løsninger på komplekse problemer og dele deres idéer og viden med hinanden.
Tinkering er en spændende tilgang til læring, der kan inspirere eleverne til at tage aktiv del i deres egen uddannelse. Som lærer kan du støtte denne proces ved at give eleverne tid og rum til at udforske og eksperimentere med materialer og teknologier. Gennem denne tilgang kan du hjælpe dine elever med at udvikle kreative og innovative problemløsningsfærdigheder og skabe en engagerende og meningsfuld læringsoplevelse.
Du har netop læst en tekst, som er autogenereret af ChatGPT.
Vi har forinden skrevet vores bud på artiklen selv. Du kan læse vores artikel her: Giver du plads til at “makke”?
Brugen af kunstig intelligens, ikke mindst i skolen, har med god grund haft stor opmærksomhed den seneste periode. Vi vil med denne dobbelt-artikel skabe debat om AI-værktøjer. Du kan deltage i den faglige debat om dette emne i vores Facebookgruppe Praktikernetværk om teknologiforståelse.
Besøg også vores fagsider:
Vil du have mere faglig inspiration?
Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis.
I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer.