Gå til hovedindhold

Svære emner og stærke temaer - brug billedbøger i kristendomsundervisningen

Børn stiller svære, store spørgsmål: Hvem er jeg? Hvem og hvor er Gud? Hvorfor er der krig? Læs om billedbøgernes potentiale til at møde de store spørgsmål i kristendomsfaget.

Af Mirjam Hoel Nielsen, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

I Fupz Aakesons billedbog “Fandens far!” begynder Sarah at spekulere på, om hendes forældre kommer med hende i himlen. Ingen af dem er onde - men Sarahs far tror ikke på Gud, og så bander han også, når han ser fodbold. Se, det er et svært spørgsmål. Børn stiller svære, store spørgsmål: Hvem er jeg? Hvem og hvor er Gud? Hvorfor skal man dø? Hvor skal jeg hen, når jeg dør? Hvorfor er der krig? En uendelig række af vedkommende spørgsmål. I kristendomsfaget er det mere end tilladt at stille spørgsmål og undre sig. Det er noget af det, faget går ud på. Så regnestykket bliver: Store spørgsmål + billedbog = kristendomsundervisning.

Billedbøgernes potentiale

En af de mere åbenlyse begrundelser for, at billedbogen er god til indskolings- og mellemtrinselever er, at billedsproget er en modalitet, denne børnegruppe er fortrolig med og har styr på. Når læreren læser op, og eleverne lytter og iagttager, får elever og lærer en fælles oplevelse. Uanset læsefærdigheder og sprogkundskaber kan eleverne være med i samtalen om tema og budskab, som er i fokus, når det drejer sig om kristendomsfaget. En anden god begrundelse er, at det overvejende er børn, der er hovedpersonen, fortælleren eller målgruppen i billedbøger. Som i “Annas himmel” af Stian Hole. Annas mor er lige død, og Anna og far skal til begravelse. Midt i bogen har Anna og far en dialog:

Hvordan kan Gud nå at holde øje med alle?
Far trækker på skuldrene.
Var gud mere god før i tiden? Anna kradser i sit myggestik på benet.
Jeg ved det ikke, Anna.
Måske er han ved at blive lige så glemsom som mormor, siger Anna.
- fra "Annas himmel" af Stian Hole

Gennem bogen stiller Anna mange spørgsmål. Anna og far svømmer ind i Annas himmel og dykker efter svar. Eleverne kan spejle sig i Anna og hendes mange spørgsmål. Det baner vej for identifikationen. Billedernes udtryk, Annas valg og handlingens forløb viser en vej, hvor døden er noget, vi snakker om og spørger ind til. De åbne spørgsmål er velkomne i fortolkningsfællesskabet mellem lærer og elever, og det er ikke slut, når bogen lukkes. Eleverne sidder tilbage med flere  spørgsmål, som må undersøges. Så fortsætter fortolkningsfællesskabet i børnenes og kristendomsundervisningens univers.

I kompetenceområdet Livsfilosofi og etik er det oplagt at inddrage billedbøger, når der skal snakkes om grundlæggende etiske værdier. Der er også mange billedbøger med bibelske tekster eller genfortællinger og fortolkninger heraf. 

På vores hjemmeside finder du en billedbogsliste med relevante temaer i billedbøgerne: Tro, tilgivelse, næstekærlighed, ondskab, identitet m.m. og links til relevante billedbøger, du kan låne på mitCFU.dk:

> Se forslag til billedbøger efter tema

På mitCFU.dk kan du låne billedbøger som klassesæt til din undervisning. Du kan låne billedbøger som e-bøger, der er relevante til oplæsning og fælles samtale. Du kan låne en materialekasse med forskellige billedbøger. Mulighederne er mange.

Gratis sparring og fagteammøder i kristendom:

Karina Bruun Houg (kabh)

Adjunkt og Pædagogisk konsulent
Læreruddannelsen
Roskilde

Mirjam Hoel Nielsen (mihn)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Find Praksis på din skole eller læs med her.