Slaraffenland for undervisere
Udlånssamlingen i Sorø bugner af materialer til din undervisning – du finder her både analoge og digitale materialer. Massevis af materialesæt og artefakter. Et rent slaraffenland for undervisere og jo mere du kender til de mange forskelligartede læremidler, desto større kreativitet og variation kan du lave i din undervisning.
Af Rikke Egeberg, CFU-konsulent
Curlingsæt, vandpumper og filosofikasser. Rygsæk med krible-krable feltudstyr. Og mange, mange flere forskelligartede læremidler. Du låner læremidlerne via mitCFU.dk, og læremidlerne bliver gratis kørt til din skole med CFU-bilen - og også hentet gratis, når de skal retur. Nemmere bliver det næsten ikke.
Rigtig mange skoler bruger vores materialer, og endnu flere kan få glæde og gavn af dem. Jeg sætter her fokus på yndlingslæremidlerne til inspiration og deling for andre undervisere. Stafetten starter hos min gode engelsksprogskollega Ulla Krogsgaard, der her sender sine varme anbefalinger videre til disse materialer.
Billedbogen “Cicada” af Shaun Tan, målgruppe: 7.-10. klasse
”Cicada work in tall building. Data entry clerk. Seventeen year. No sick day. No mistake. Tok Tok Tok!”
I bogen fortæller den lille cikade i gebrokkent engelsk historien om sig selv, den hårdtarbejdende Cicada, som aldrig får nogen form for anerkendelse for sit arbejde. Til sidst, lige når man tror, han har opgivet alt håb, transformeres han til noget meget smukt. Måske en metafor for at blive voksen? Måske lidt inspiration for den del af os, som stræber efter noget uden at få anerkendelse? Måske en vigtig stemme i forhold til diskrimination på mange planer? I alt fald giver Cicada en stemme til alle de grupper i samfundet, der ikke bliver værdsat.
Fortællingen indeholder kun få gebrokne vendinger (som citaterne ovenfor) samt en smuk billedside på hvert opslag. Sproget er således med til at karakterisere Cicada som en figur, der står uden for fællesskabet. Det er oplagt at arbejde med sprogets form, sproget som magt og afmagt og selvfølgelig ligeledes få sat ord på selve fortællingen.
Materialesættet “Storytelling”, målgruppe: 1.-6. klasse
Materialesættet ‘Storytelling’ kan bruges i rigtigt mange fag, som fx dansk, fremmedsprog, dansk som andetsprog, drama osv. Sættet består af et stort, farverigt, cirkelrundt tæppe (2,6 meter i diameter) med tilhørende 30 siddepuder. Derudover er der en flot fortællekappe med tilhørende spidspuldet hat. Vi har altså at gøre med et materialesæt, som faciliterer den gode historiefortælling.
Sættet kan anvendes i mange sproglige sammenhænge, fx til at fortælle mange forskellige slags historier, fabulerende, refererende, autentiske hændelser, historiske fortællinger, eventyr osv. osv. Eleverne kan fortælle eller være medfortællere, der kan arbejdes med tegn og stikord, der udløser bestemt ordforråd, eller der kan arbejdes mundtligt med talemomenterne tempo, pauser, styrke, toneleje og tryk.
Den, der leder en aktivitet, bærer en flot kappe og spidshat og er næsten skjult, hvilket elever ofte værdsætter, når de er usikre. Klassen kan ud over historiefortælling arbejde med lytteaktiviteter som at beskrive genstande, der er skjult under kappen og skal gættes, samt mange andre sproglege. Sættet er velegnet ikke kun til sproglige aktiviteter (dansk, dansk som andetsprog, engelsk, tysk, fransk), men også hvis der arbejdes med drama, cirkus eller lignende.
Filmen “The Breadwinner” (“Den usynlige pige”), målgruppe: 6.-8. klasse
Denne film er både rørende, fængslende og desværre meget aktuel:
Da hendes far arresteres af Taliban, forklæder den 11-årige afghanske pige Parvana sig som dreng for at kunne forsørge sin familie i faderens fravær. Det er den eneste mulighed for at overleve, da det forventes, at kvinderne bliver i hjemmet, afhængige af familiens mænd.
Denne flotte film blev nomineret til en Oscar for bedste animationsfilm i 2018. Det er en fantastisk historie og smuk, detaljerig animation. Der er fokus på det traditionelle kvindesyn i Kabul, hvor Taliban terroriserer befolkningen i almindelighed og kvinder i særdeleshed. At fortælle historier er et helt centralt element i filmens overordnede tema og i filmens handling. En godnathistorie flettes ind i historien om en pige, der klipper sit hår af og klæder sig som en dreng for overhovedet at kunne gå uden for sit hjem. Hun er den eneste i familien, der kan tjene penge på markedet, da faderen uretfærdigt er blevet fængslet.
”The Breadwinner” (”Den usynlige pige”) kan perspektiveres med historien om Malala. Du finder en vejledning til både dansk, historie og billedkunst udover inspiration til engelsk.
Tv-udsendelsen “Das Vorstellungsgespräch” (“The Interview”), målgruppe 7.-10. klasse
Denne australske kortfilm på 12 minutter er en lille perle, som sætter spot på alle vores fordomme.
Kort fortalt handler den om, at Thomas Howell er nervøs, fordi han skal til jobsamtale ved et velanset advokatfirma. Filmen overrasker ved, at en medarbejder med Downs syndrom, James Dexter, varetager ansættelsessamtalen for den nye jurist. Denne bliver mildt sagt overrasket over, at samtalen varetages af en person med Downs syndrom, og dermed typen af uvante spørgsmål.
Filmen sætter spørgsmålstegn ved, om der er lige muligheder på arbejdsmarkedet, fordomme over for dem, der er anderledes, samt hvilke forventninger vi har til hinanden i fx en samtale- eller eksamenssituation. Desuden kan der sættes spot på kommunikationen, påklædningen og forberedelserne til en vigtig samtale uanset art.
Filmen er varm, overraskende og fuld af humor, hvorfor jeg vil anbefale den varmt.
Der hører kapitelmærkning til udsendelsen, som er inddelt, så man kan arbejde særskilt med 5 kapitler med overskrifterne ’Waiting’, ’At the office for the interview’, ’The second half of the interview’, ’Roleplay’ and ’Three years later...’.
Vil du have mere faglig inspiration?
Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis.
I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer.
Denne artikel er udgivet i Praksis 7, 2021.