Så kom dog ud... og plant en skov
”Smid lærebøgerne og grib en spade.” Så enkelt kan det lyde, når der skal skabes læringsmiljøer, der går ud over de traditionelle fire vægge.
Af Astrid Schrøder, pædagogisk konsulent, CFU Absalon. Fotograf: Signe Schrøder.
”Smid lærebøgerne og grib en spade.” Så enkelt kan det lyde, hvis du spørger Signe Schrøder, der er skovkonsulent for 2030skov.dk og Praktisk Økologi. I en tid, hvor digital teknologi har et fast greb i os, og hvor vi skal gøre en særlig indsats for at forbinde os selv og vores børn til naturen, ser jeg klart potentialet i denne idé.
Miya-hva’-for-én-metode?
Hos 2030skov.dk er missionen at få plantet 2.030 skove efter Miyawaki-metoden inden 2030. Miyawaki-metoden er en japansk metode, hvor man kort fortalt planter ”skov” helt ned på 16 kvm. De fleste Miyawaki-skove i Danmark er dog et sted mellem 50 og 500 kvm, men det er stadig en ganske lille skov. Og det er netop pointen.
Til gengæld bliver træerne plantet tæt, 3 stk. pr. kvm, og så består de udelukkende af hjemmehørende arter – og mange af dem. Helst skal der være mellem 25 og 35 forskellige danske arter, og så skal de være fordelt i 4 lag; buske, buskads, mellemhøje og høje. For at få træerne til at tage godt fat bearbejdes jorden, så der ikke er komprimerede lag, der forhindrer røddernes vækst. De sikrer en kraftig vækst i skovens første år og gør, at eleverne hurtigt kommer til at opleve, at der faktisk kommer en skov i deres skolegård.
”Redder det klimaet eller biodiversiteten?” tænker du måske. Måske ikke alene, men det er heller ikke pointen. For dette projekt handler mere om undervisning: Det giver frisk luft, røde kinder og rig mulighed for praktisk erfaring hos eleverne. Og så skaber det ikke mindst en følelse af at handle og forbinde sig selv til naturen – og det er en vigtig dimension. Indtil videre har 13 skoler sluttet sig til projektet og plantet skov på skolens område, bl.a. i samarbejde med Praktisk Økologi og 2030skov.
2023skovs mål er enkelt, men potentielt revolutionerende: At få børn udenfor, lære dem at plante træer og genopdage forbindelsen til naturen. Dette initiativ er ikke kun for dem med grønne fingre eller allerede ivrige naturaktivister. Det er for alle – små og store, erfarne og uerfarne. At plante en skov behøver ikke være en kompliceret opgave, og det kræver ikke meget plads. Et enkelt klasseværelse udenfor er alt, hvad der behøves.
Når disse små skove vokser op, tilbyder de mere end blot et æstetisk element. De giver læ og skygge, skaber gemmesteder og sætter fantasien i gang. Derudover tiltrækker de naturligvis liv, og et rigt dyreliv kan bidrage til en masse naturfaglige undersøgelser. Dette er ikke blot træplantning; det er etableringen af et levende, dynamisk økosystem lige uden for klasseværelset. Og en skov stimulerer fantasien, dagdrømmeriet og legene. Mere af det, tak.
Plant en skov på din skole og få mulighed for at forankre undervisningen i praktiske, håndgribelige oplevelser. I kan gøre det selv, eller I kan skrive til 2030skov.dk og få mulighed for at få praktisk hjælp og evt. finansiering af jeres egen skoleskov. At plante en skoleskov er en mulighed for at integrere naturforståelse på tværs af fag og lade eleverne se, føle, røre og således forstå, hvordan de personligt kan påvirke deres omgivelser og bidrage til bæredygtighed. Det er en invitation til at forlade klasseværelset og træde ud i det grønne for at lære af naturen og bevare den for kommende generationer.
Som Piet Hein udtrykker det i sit digt:
Du skal gøre én gerning,
som lever, når du går i knæ,
en ting, som skal vare
og være til lykke og læ.
Så kom dog ud, kære lærer, og plant en skoleskov sammen med dine elever. Lad os skabe et læringsmiljø, der går ud over de traditionelle fire vægge, og lære vores børn at værdsætte og pleje den verden, de lever i.