Gå til hovedindhold

Så kom dog ud og DYRK din skole!

Om kvashegn og køkkenhave på Hvalsø Skole.

Af Astrid Schrøder, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

Foto: Signe Schrøder

“Hvad med at vi gør Hvalsø Skole til Danmarks vildeste skole?” Idéen er ikke min, men stammer fra min kollega Jonas. Jeg kan se potentialet, og jeg vil tilslutte mig missionen. 

Jeg glæder mig til at se vores elever ude i det åbne – med himlen som klassens loft og med græs og jord under neglene. Vi skal nemlig dyrke skolen – og jo – ambitionen er at lave den vildeste skole: med vild natur, kvashegn og køkkenhave! Og det skal nok blive både sjovt og lærerigt. 

Men hvorfor? Jo, nu skal du høre: I en tid med klimaændringer og tab af biodiversitet tror jeg, at det er ekstra vigtigt, at vi gør noget – ikke for at løse alverdens problemer, men for at vise eleverne, at vi handler. Og samtidig er der en række STEM-faglige projekter, jeg tænker, vi skal arbejde med.

STEM står for science, technology, engineering og matematik.

Køkkenhaven skal danne rammen for naturfagsundervisningen

Med udgangspunkt i afgrøder fra egen køkkenhave skal undervisningen handle om klimamad – for hvorfor skal vi egentlig producere planteprotein til vores madlavning? Og hvordan udfordrer klimaforandringer de afgrøder, vi plejer at dyrke i Danmark?  Og hvorfor arbejder forskerne på at udvikle proteinrige planter, der kan klare fremtidens klima? Spørgsmålene er mange, og det er helt legitimt at stille dem. Jeg håber, de popper op, mens vi graver i jorden eller bygger hügelbede og ærtehegn. 

Engineering, matematik og teknologi i køkkenhaven 

Ved hjælp af en micro:bit, en fugtighedsmåler og en pumpe skal eleverne designe et selvvandingssystem, der både kan lære dem om programmering og holde deres planter fugtige. 

Og så tænker jeg, at vi skal arbejde på noget vandopsamling - for tænk hvis foråret 2024 bliver lige så tørt som foråret 2023. Mon eleverne kan regne ud, hvor stort vores tagareal er? Og hvor hurtigt en regnvandstønde bliver fuld? Jeg kender ikke selv svaret, men jeg glæder mig til at se eleverne løse opgaven.

Skoleskov

På Hvalsø Skole planter vi ikke bare et træ, men en hel skov. Konceptet hedder en Miyawaki Skov. Så da tilbuddet bød sig, huggede vores skoleleder til.

En Miyawaki Skov er en tætbeplantet skov, der vokser ekstra hurtigt og dermed opsuger mere CO2. Ved at tilføre en masse organisk materiale og kompost til plantestedet får træerne optimale betingelser for at danne et dybt rodnet, og det giver træerne et vækstmæssigt forspring. Læs mere på 2030skov.dk.

En praksisfaglig tilgang til undervisningen

Jeg glæder mig til at være ude sammen med vores elever: At dele regn, vind og solskinstimer med dem. At se dem blive beskidte, være udmattede og stolte. At jage unger væk fra køkkenhaven, fordi de bare lige skal smage. Det bliver SÅ godt. Og det allerbedste er, at når der skal bygges, plantes, graves og saves, får vi ikke bare kloge hoveder – men også kloge hænder.

Jeg håber, at du på din skole vil støtte op om Jonas’ mission; lav den vildeste skole og dyrk den! Og til alle jer naturfagslærere: Science the shit out of it!

Astrid Schrøder (assc)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.