Gå til hovedindhold

Rejsebreve

Tre lærere skriver hjem fra Erasmus+ efteruddannelse i hhv. Pyrenæerne, Guadeloupe og Cypern.

CFU Absalon har fået Erasmus+ midler til at sende 23 lærere fra 4 skoler, pædagoger samt ledere på efteruddannelse i Europa. Det har både drejet sig om kurser samt job shadowing i 8 forskellige lande inden for temaer og fag som fx STEM, innovation, entreprenørskab og iværksætteri, fremmedsprog,  matematik, it m.m. Alt samlet under overskriften “Motivation, kreativitet og læring i det interkulturelle klasseværelse”.

De små skarpe

Vi møder her de to projektansvarlige Marianne og Ulla, som begge er pædagogiske konsulenter for internationalisering i CFU Absalon.

1. Hvorfor skal man pludselig på kursus i udlandet? Er der lidt feriestemning over det?

Fælles Mål lægger op til øget fokus på international og global undervisning. Det kan gøres på mange måder, men giver noget helt særligt, når man møder lærere fra vidt forskellige lande. Man får mulighed for at opbygge et internationalt netværk, der kan bruges hjemme på skolen fremover. For i sidste ende handler det jo om autenticitet i undervisningen og at give elever i 5.b internationalt udsyn.

2. Hvorfor skal CFU blande sig i skolernes internationale dimension?

Vores opgave er at vejlede lærere på alle klassetrin. Arbejdet med den internationale dimension har oftest været bestemt af ildsjæle. For at få Erasmus+ midler skal projektet være forankret i skolens ledelse, og netop dette kan vi facilitere.

3. Er det så bare jer, der bestemmer, hvor man skal hen på kursus?

Nej, det er det ikke. Efteruddannelsen er jo bestemt af faget/fagområdet og om, hvorvidt det handler om job shadowing eller kurser. Men vi har gode internationale kontakter og ved, hvor vi finder relevante Erasmus-kurser, så vi kan hjælpe med processen. En lærer (skolen) kan dog til hver en tid selv finde et relevant kursus.

4. Hvordan kommer man i gang?

For det første kan man blive en del af ‘CFU Absalons internationale netværk’, som mødes ca. én gang om året, hvor man inspirerer hinanden med små og store projekter (find gruppen på Facebook). Dernæst kan man altid kontakte en af os, som hjælper videre i processen. Et godt råd er at starte med et lille ukompliceret projekt. Spørg os!

5. Hvordan får skolen gavn af lærernes udveksling?

At sende lærere og pædagoger på efteruddannelse er en del af skolens udviklingsplan. Derfor bliver det vigtigt at dele erfaringer, oplevelser, kontakter m.m. med resten af lærerkollegiet, lokalsamfundet, forældregruppen m.m. På den måde kan udbyttet forhåbentlig inspirere kollegerne og forankres i den fremtidige undervisning. Dette kan således styrke skolens internationale profil.

Ulla Krogsgaard (t.v.), pædagogisk konsulent for internationalisering, sprog og musik og Marianne Hubert (t.h.), pædagogisk konsulent for internationalisering og sprog

Fakta

I projektet deltager følgende skoler:

  • Trekronerskolen (Roskilde Kommune) med 7 deltagere
  • Hvalsø Skole (Lejre Kommune) med 9 deltagere
  • Sct. Jørgens Skole (Køge Kommune) med 3 deltagere
  • Lille Egede Friskole (Slagelse Kommune) med 2 deltagere

Herudover deltager CFU Absalons to internationale konsulenter.

Rejsebreve til kollegerne

På kanten af Pyrenæerne

Kære kolleger

Her på kanten af Pyrenæerne i byen Le Sau D’urgell besøger vi skolen La Valira. Besøgets udgangspunkt er at se, hvordan STEM-fagene bliver brugt i et andet skolesystem, og oprette samarbejdsaftaler mellem landene. Den første dag fulgte vi forskellige klasser og lærere i STEM-fagene. På andendagen så vi skolens teknologilokale, hvor 3D-printere, minidroner, green screen, lasercutter og minibikes var en del af den praktiske undervisning.

På billederne kan I se, hvad jeg ser som inspiration til, hvordan vi kan indrette vores teknologilokale, eller som vi kalder det; makerspace.

Som jeg forstår det, er teknologi en slags valgfag i Spanien eller Catalonien, der understøtter den ”faglige” retning, eleverne søger i 9. klasse. Det betyder selvfølgelig, at lektionerne i lokalet er skemalagte, som vi også i nogen grad kan blive nødt til på skolen. Jeg tænker, at vores lokale skal være en slags åbent værksted, hvor elever kan udarbejde givne produkter til deres opgaver.

Længere sydpå, i Lleida, har vi nu etableret en kontakt til Joan Oro-skolen, med hvem vi i det kommende skoleår skal samarbejde omkring demografi og klimatilpasninger. Eleverne skal udveksle portrætter af sig selv, skolen og byen og lave sammenlignende data på forskellige sammenlignelige parametre.

I løbet af denne uge lukker Danmark ned. Det kan vi følge med i fra Spanien og samtidig se, hvordan den skinbarlige og grumme sandhed om COVID19 går op for spanierne.

Vi ses!

Tommy Møller Rasmussen, Trekronerskolen

Fotos fra Le Sau D’urgell

Inspiration på Guadeloupe

Kære kolleger

I kan tro, her er fedt. Selvom turen til Guadeloupe er lang, er det alle timerne værd.

Jeg bor i en lille bungalow i udkanten af en mindre by. Nogle af kursisterne fra Tyskland bor i bungalows ved siden af mig. Det gør ikke det mindste at være af sted alene. De andre er smaddersøde til at invitere mig over til middag, med ud på ture/spise osv. Og indimellem er det også bare meget rart at kunne være sig selv.

Vi er et lille hold på kun 11 kursister og 1 instruktør. Jeg var heldig at få plads på kurset, for der kan kun være 7 deltagere i turbussen, men nogle af tyskerne har lejet en bil, så jeg kan køre med dem. Vi kører et nyt sted hen hver dag. Vores instruktør er utrolig dygtig til at tage udgangspunkt i forskellige steder på øen og fortælle om internationalisering og globalisering med udgangspunkt i det sted, vi er den dag. Så vores kursuslokationer har været så forskellige som under palmerne på stranden, på markedet, øens mindemuseum for slaverne og slaveriets afskaffelse, regnskoven, hos en musiker mm.

Jeg bliver fyldt op med gode idéer og værktøjer til at inddrage den internationale dimension endnu mere i skolehverdagen og er selvfølgelig allerede i gang med at udtænke et nyt internationalt samarbejde med de to finske lærere og en af lærerne fra Tyskland!

Desværre holder skolerne på Guadeloupe vinterferie de to uger, jeg er her, så vi kommer ikke ud at se en rigtig skole. Det er ærgerligt! Men til vores fransk-”eksamen” havde vores instruktør taget sin vens datter med, som skulle ”overhøre” mig. Hun kunne kun lidt mere engelsk, end jeg kunne fransk, og det blev utrolig hyggeligt og givtigt for os begge at snakke fransk-engelsk med hende.

Jeg glæder mig til at se jer og dele alle mine oplevelser med jer. Det der international efter-/videreuddannelse kan virkelig anbefales. Jeg får så mange input og sat min egen skolehverdag i perspektiv. Jeg glæder mig til at omsætte noget af det til aktiviteter på skolen, når jeg er retur.

På snarligt gensyn

Kirstine Jordan, Trekronerskolen

Fotos fra Guadeloupe

The Robotic-team

Kære kolleger

Vi håber, I kan holde varmen på sådan en helt almindelig novemberdag, hjemme i Hvalsø. Det er jo givetvis både vådt og koldt. Vi har det helt anderledes her på Cypern. Vi nyder varmen – solen skinner – 25°. Som John Mogensen synger: ”Sol, blæst, sand og vand - en kvinde og mand” (Line og Lars på eventyr). Vi bor lige midt i Nicosia, midt mellem de lækreste små restauranter og barer. Det ligger 500 m fra den tyrkiske grænse, eller som cyprioterne siger - det okkuperede Nordcypern, og kun 3 km fra kursusstedet.

Vi blev lidt overraskede, da vi opdagede, at kursusstedet var et fitnesscenter, men det virker nu fint nok. Vi er omkring 50 lærere fra hele EU – der er dog ikke nogen fra Storbritannien. Da vi ankom til kursusstedet, blev vi budt velkommen af vores fantastiske vært og hendes lille nyfødte datter. Kurset startede med icebreakers - lærere fra mange lande i alle aldre i fælles leg - sjov start - lærere bliver hurtigt som små børn :-)

Bagefter blev vi opdelt i 6 grupper. Det viste sig, at vi skulle på 6 forskellige kurser på samme lokation. Et øjeblik blev vi i tvivl om, hvorvidt vi havde valgt det forkerte kursus – især da det viste sig, at flere af de andre kursushold skulle på stranden dagen efter, mens vi skulle blive tilbage på fitnesscenteret og lege med diverse robotter – the Robotic-team :-).

Vi er blevet så kloge. Vi har leget med LEGO og læringsrobotter alle dagene. Vi er blevet en del klogere på de forskellige robotters kvaliteter og har fået rigtig nyttig viden, når vi skal til at købe ind til vores nye teknologiforståelsesfag.

Kurserne er allerede færdige kl. 14, så vi har masser af fritid, som vi bruger på stranden og i nattelivet sammen med nogle af de dejlige mennesker fra Finland, Østrig og Frankrig, som vi har mødt. Især franskmændene var helt vilde for at fortsætte samarbejdet mellem vores skoler i fremtiden. Det kunne da være spændende for vores overbygning.

Nok fra os – vi har en aftale med nogle finske kvinder i baren om et øjeblik.

Kærlig hilsen

Line og Lars

Fotos fra Cypern

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Find Praksis på din skole eller læs med her.