Gå til hovedindhold

Praksisfaglighed – hvordan i praksis?

Få et bud på fire didaktiske elementer og to eksempler på konkrete læremidler, som hjælper dig som lærer til at gøre din undervisning mere praksisfaglig - til gavn for dine elever.

Af Helle Damgaard Melin, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

I 2018 opstod et nyt begreb i folkeskolen kaldet praksisfaglighed, som drejer sig om at give elever i alle fag adgang til virkelighedsnære, kropslige oplevelser og varieret undervisning. Samtidig fokuserer det på, hvordan skolen kan bidrage til at åbne elevernes øjne for de forskellige erhverv og opgaver, der eksisterer ude i samfundet.

Et bud på en praksisfaglig didaktisk model

Hvordan ved du så som lærer, hvordan du får gjort din undervisning praksisfaglig?

En måde kunne være at tage afsæt i Malis Ravns didaktiske model i din planlægning af undervisningsforløb. I modellen sætter du dit fag, dets faglige mål og indhold i centrum for forløbet. Derefter kan du vælge at inddrage et eller flere af fire praksisfaglige elementer som en del af dit forløb. De fire elementer handler om:

  • Erhverv og samfund – inddrager lokale aktører og/eller en virkelighedsnær problemstilling
  • Kropslig og materiel – en kropslig og aktiv undervisning og arbejde med fysiske materialer
  • Problembaseret eller anvendelsesorienteret – tager udgangspunkt i en problemstilling
  • Produkt eller event – eleverne udarbejder undervejs i forløbet et produkt eller laver et event.
Praksisfaglig didaktisk model. Modellen er beskrevet i teksten.

Malis Ravns didaktiske model

Du kan enten starte i det små med at inddrage enkelte praksisfaglige aktiviteter i isolerede opgaver i din undervisning ved at udvælge én eller to af boblerne fra modellen. Du kan også vælge at planlægge et større forløb, hvor praksisfaglige aktiviteter udgør en væsentlig del af undervisningen, og hvor alle bobler er i spil.

Implicit i modellen ligger yderligere, at du som lærer planlægger at efterlade ”tomme pladser” i forløbet, hvor eleverne har medindflydelse på, hvad der skal ske, hvilket kan være med til at motivere eleverne og tage ejerskab i forhold til undervisningen. 

Desuden bør læreren gerne have et praksisfagligt fagsyn, hvilket vil sige, at du har blik for, at der findes forskellige professioner og erhverv i samfundet, som du kan være med til at åbne elevernes øjne for.

CFU hjælper til praksisfaglige forløb i alle fag

Ofte, når man tænker praksisfaglighed, så tænker man naturligt, at det er noget, som foregår i de praktisk/musiske fag – men praksisfaglighed foregår i alle skolens fag og på tværs af fag. I de to nedenstående eksempler ser du materialesæt fra CFU til henholdsvis historie og dansk, hvor du som lærer kan tænke praksisfaglighed ind.

Materialesættet Den kolde krig ØST indeholder autentiske genstande fra den kolde krig, særligt med fokus på østblokken. Tanken bag materialesættet er at lade eleverne arbejde undersøgende og problemorienteret med forskellige kildetyper, bl.a. autentiske genstande, kort, statistik, historiske forklaringer m.m.

Ved genstande (tavse kilder) kan eleverne med fordel arbejde med både en sansebaseret og en problembaseret tilgang. Materialesættet
er udviklet i samarbejde med PANZERMUSEUM EAST ved Slagelse.

Du og dine elever kan i forbindelse med forløbet tage på museumsbesøg på fx Panzermuseet eller et andet museum med fokus på Den kolde krig, fx Stevnsfortet.

> Lån materialesættet Den kolde krig ØST

Et andet eksempel på et materialesæt er Detektivsættet til mellemtrinnet. Her læses dels krimibøger, og eleverne skal selv lege detektiver. Kassen indeholder udklædning, spil, bøger og detektivudstyr, blandt andet forstørrelsesglas og kuglepen til usynligt blæk. En af aktiviteter undervejs består i at omdanne hele klassen eller skolen til politistation og gerningssted og arbejde med det scenariedidaktisk.

> Lån materialesættet Detektivsæt

Begge materialesæt har en pædagogisk vejledning, hvor du kan læse mere om, hvordan du kan planlægge et forløb med udgangspunkt i materialesættene.

Så med afsæt i CFU’s materialesæt og med den didaktiske planlægningsmodel kan du og din skole komme godt i gang med at tænke praksisfaglighed ind i undervisningen. Klik ind på mitCFU.dk og se alle de materialesæt, som du kan låne til din skole.

Kontakt:

Helle Damgaard Melin (hedm)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg