Gå til hovedindhold

Når alles ansvar bliver ingens ansvar

Forestil dig en skole, hvor undervisningen i sundhed, seksualitet og familiekundskab (SSF) bliver lige så naturlig og vigtig som undervisning i matematik. Hvor emner som kropsforståelse, relationer og grænser ikke er tabubelagte, men integreres naturligt i forskellige fag.

Af Marie Kjær Christiansen og Astrid Schrøder, pædagogiske konsulenter i CFU Absalon

Dette mål er alle skoler forpligtet på. Men når virkeligheden rammer, viser det sig alt for ofte, at det ikke er så enkelt i praksis. En undersøgelse fra 2019 afslørede, at mange skoler står over for store udfordringer med at integrere SSF i undervisningen. SSF er et obligatorisk timeløst fag, hvilket kan betyde, at ansvaret for undervisningen bliver diffust – og når noget er alles ansvar – bliver det oftest ingens ansvar. Hermed risikerer faget at blive nedprioriteret.

Derfor blev der fra Børne- og Undervisningsministeriet i 2021 iværksat en national indsats, der skal løfte skolernes arbejde med det timeløse fag. Indsatsen er udviklet af CFU Danmark i samarbejde med eksterne parter, og skal hjælpe skolerne med kompetenceudvikling, undervisningsmateriale og udvikling af netværk for lærere og ressourcepersoner. Alt dette er samlet på den digitale platform: SSFkompas.dk.

Hvordan hænger SSF og trivsel sammen?

Med den stigende opmærksomhed på trivsel i skolen bliver SSF-undervisningen en central brik i at sikre, at eleverne ikke kun opnår faglige kundskaber, men også udvikler personlige og sociale kompetencer, der gør dem i stand til at trives både i og uden for skolen.

Det brede sundhedsbegreb handler om meget mere end blot fraværet af sygdom. Det dækker over en positiv tilgang til sundhed, hvor fysisk, mental og social trivsel er i fokus. Sundhed ses som en dynamisk tilstand, hvor mennesker trives, udvikler sig og har mulighed for at leve et godt liv – ikke bare fysisk, men også følelsesmæssigt og socialt.

SSF-kompasset er udviklet som et værktøj til skolerne. Kompasset har en vejviser som kan pege i to retninger. Den ene retning omhandler læremidler. Her kan den enkelte lærer vælge alderstrin, fag og tema og ud fra dette præsenterer kompasset forløb og læremidler, som er egnede i forhold til at medtænke SSF i ens fag. Der er både analoge og digitale læremidler fra mitCFU.dk og forløb fra forskellige relevante aktører inden for området, fx Børns Vilkår og Sex og Samfund.

Mange af materialerne er ledsaget af en pædagogisk note eller vejledning, som kan understøtte og inspirere læreren i brugen af materialet. De pædagogiske vejledninger er udarbejdet af pædagogiske konsulenter fra forskellige fag i hele Danmark. Alle materialer og vejledninger er gratis.

SSF - et værktøj for lærerne

Den anden retning omhandler kompetenceløft inden for SSF. Der er i projektet udviklet et materiale, som kan understøtte skolen i at lave en samlet indsats. Her er der lagt op til at medtænke forskellige aktører som fx elevråd og sundhedsplejerske. Derudover tilbydes der forskellige kurser, som både henvender sig til den enkelte lærer og til teams. Kurserne kan være alt fra korte workshops til lidt længere kurser, og de er skræddersyet til at give læreren konkrete, anvendelige redskaber, som de kan tage med direkte ind i undervisningslokalet.

På den måde sikrer projektet, at lærerne ikke kun får teoretisk viden, men også praktisk erfaring med, hvordan de kan undervise i SSF på en måde, der skaber et trygt og åbent rum for eleverne. Alle kurser er gratis for skolerne. Læs mere om kurser på ssfkompas.dk.

På SSFkompasset kan man udover gode titler til læringscenteret, temaartikler og videoer om fx brug af genstandsdidaktik i undervisningen også hente viden om de 14 tematikker, som SSF indeholder:

  • Familieliv
  • Digitalt liv
  • Grænser
  • Identitet
  • Krop og pubertet
  • Køn
  • Livsstil og levevilkår
  • Normer og idealer
  • Relationer og følelser
  • Rettigheder
  • Seksualitet
  • Sex
  • Sundhed
  • Trivsel. 

SSF-kompasset et vigtigt skridt mod at sikre, at eleverne får den støtte og undervisning, de har brug for, i en tid hvor deres trivsel er under større pres end nogensinde. Lærerne får her mulighed for at løfte undervisningen i SSF ved at integrere det i flere fag og på tværs af forskellige læringsmiljøer, og det bidrager til at skabe en skole, hvor sundhed og seksualitet ikke er tabuer, men derimod vigtige elementer i elevernes dannelse.

Hvis du vil vide mere om den nationale indsats, og om hvordan din skole kan arbejde videre med SSF og deltage i de forskellige tilbud, så kontakt din regionale tovholder:

UC Syd: Mia Lund Hartmann, mhar@ucsyd.dk
University College VIA: Tine Brock, tibr@via.dk
UCN Nord: Henriette Hjelm Hansen, hhh@ucn.dk
UC Lillebælt: Helle Serup, hese@ucl.dk
Københavns Professionshøjskole: Christina Hellensberg, chel@kp.dk
Professionshøjskolen Absalon: Astrid Schrøder, assc@pha.dk.

SSFkompas.dk

SSFkompas.dk fungerer som et praktisk redskab for lærerne til at navigere i faget og integrere det på tværs af undervisningen.

Denne artikel blev første gang udgivet i PLCFs medlemsblad LæringsCentret, nr. 6, 52. årg., november 2024.

Kontakt

Marie Kjær Christiansen (makc)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Astrid Schrøder (assc)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg