Gå til hovedindhold

Kommunalt skole-virksomhedssamarbejde med fokus på praksisfaglighed

Med inspiration fra bl.a. virksomhedsbesøg har undervisere fra Kalundborg Kommune udviklet forløb inden for food science og robotteknologi.

Af Mikael Scheby, pædagogisk konsulent, CFU Absalon

I projektet BioTek Future arbejdede 37 undervisere i Kalundborg Kommune sammen om at udvikle “plug and play”-forløb inden for food science og robotteknologi.

Projektet tog udgangspunkt i en dobbelt didaktisk model, hvor underviserne fra i alt 10 grundskoler og 6 ungdomsuddannelser (STX, HF, EUC, HTX og Landbrugsskole) blev undervist i og samtidig afprøvede engineering-modellen. Med udgangspunkt i modellen og med inspiration fra virksomhedsbesøg i Kalundborg Kommune samarbejdede underviserne om at udvikle i alt 14 “plug and play”-forløb.

“Plug and play”-forløbene var målrettet natur/teknologi i 5.-6. klasse i grundskolen og 1.-3. årgang på forskellige ungdomsuddannelser, hvor de også blev afprøvet. Til hvert undervisningsforløb blev der udviklet en materialekasse og lærervejledninger om samme emne målrettet henholdsvis grundskolen og ungdomsuddannelserne. Forløbet for underviserne var tilrettelagt som en række workshops som skitseret i modellen her på siden.

Model, som forløber fra venstre mod højre: Intro til Engineering > Virksomhedsbesøg > Udvikling af forløb og kasser > Afprøvning af forløb og kasser > Nye lærere og elever anvender forløb og kasser.

Disse undervisningsforløb og materialer er efterfølgende gjort tilgængelige for skoler og ungdomsuddannelser i kommunen. Skoletjenesten i Kalundborg Kommune stod for organisering og gennemførelse af samarbejdet og senere deling af forløb og kasser.

Eksempel på forløb

Chokoladefabrikken Sødt og godt laver chokoladekugler. Nogle af kuglerne er fyldt med chokolade, og nogle er tomme. Nogle er kuglerne er med mælkechokolade, og nogle af kuglerne er med mørk chokolade. Fabrikken sælger sine chokoladekugler i poser, som skal indeholde nogenlunde den samme blanding hver gang. Derfor har de brug for at holde styr på, hvor mange der er af  hver slags i deres pakkeanlæg.

Kuglerne med mørk chokolade bliver pakket i blåt papir. Kuglerne med mælkechokolade bliver pakket i rødt papir. De tomme kugler er lettere end de fyldte kugler. 

Fabrikken har brug for at tage stikprøver, så de kan sikre sig, at der er de rigtige mængder af  chokolader i poserne. Jeres job er at hjælpe dem.

Opgaven: Lav et fuldautomatisk anlæg, som kan sortere chokoladekuglerne efter både vægt og farve. Brug anlægget til at analysere stikprøver af kuglerne fra fabrikken Sødt og godt. 

Design en prøveprotokol med så få kugler som muligt og så præcist som muligt.

Materialer: LEGO Spike-sæt.

Materialekassen her består af et klassesæt af LEGO Spike Prime og opgaven, som udover problemstillingen også indeholder en kort guide til LEGO Spike Prime.

Projektet blev støttet med midler fra Novo Nordisk Fonden, som gjorde det muligt at opbygge materialesæt til alle de udviklede forløb. Alle skoler i Kalundborg Kommune har mulighed for på skift at benytte sig af forløbene med de tilknyttede materialekasser, som bliver fragtet rundt mellem skolerne af Kommunens Skoletjeneste.

Brug CFU Absalon i den lokale udvikling

På CFU har vi mulighed for at støtte op omkring den kommunale udvikling af projekter – dels med faglig sparring fra vores pædagogiske konsulenter og med den logistiske udfordring i at få pakket materialekasser og kørt dem rundt mellem skolerne.

Vi har bookingsystemet til registrering også i enkeltkommuner og chauffører, der i forvejen kører undervisningsmaterialer ud til skolerne i Region Sjælland.

Vi er klar – er du?

Mikael Scheby (mks)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Find Praksis på din skole eller læs med her.