Gå til hovedindhold

Forårets STEM-undervisning

Få et par konkrete bud på læremidler, der gør dine elever nysgerrige og pifter din STEM-undervisning op.

Af Astrid Schrøder, pædagogisk konsulent, assc@pha.dk

Foråret er over os, fuglene synger, og det er nu, du skal i gang med den fede STEM-undervisning. Mit navn er Astrid Schrøder – og jeg er ny CFU-konsulent med fokus på teknologiforståelse og STEM-undervisning. At høre mine elever undre sig, og at undre mig sammen med dem, er noget af det, jeg holder allermest af ved mit job. I denne artikel vil jeg komme med et par konkrete bud på læremidler, der gør dine elever nysgerrige og pifter din STEM-undervisning op.

STEM står for Science, Technology, Engineering, Mathematics. Der er langt fra enighed om, hvorvidt alle disciplinerne skal være repræsenteret lige meget, men en god tommelfingerregel er, at minimum to af de fire discipliner skal indgå. Sigtet med STEM-undervisningen er, at undervisningen bliver anvendelsesorienteret, meningsfuld og motiverende for eleverne.

Først og fremmest vil jeg slå et slag for forløbet Geovidenskab. Du får nemlig et fuldstændigt pakket og klart forløb leveret lige til døren. Det indeholder to kasser  med forskellige bjergarter og mineraler. Desuden får du et Find2learn-løb, der kan sætte bevægelser på skoleskemaet. Mine elever elskede forløbet; de fik frisk luft, røde kinder, og de blev nysgerrige på den stensamling, de skulle undersøge. Og geovidenskab er fantastisk – sten fortæller os historier; og at se mine elever få øjnene op for de historier, det var virkelig fedt.

Jeg har også for nyligt afprøvet forløbet Enzymjagten. Du får alt, hvad du har brug for, og det er virkelig nemt at gå til. Eleverne skal på jagt i naturen efter cellulaseproducerende svampe. Og jeg nød at høre, hvordan deres ordforråd udviklede sig igennem forløbet: ”Har du set det frugtlegeme derovre?” ”Sikke nogle flotte lameller.” Og svampe er virkelig fascinerende – er du i tvivl, kan jeg anbefale dig at lytte til podcasten ”Ubegribeligt” eller ”24 spørgsmål til professoren” – vidste du eksempelvis, at de kan bruges som batterier eller overtage centralnervesystemet i en myre? Mine elever blev ret fascinerede af svampe – og det håber jeg også, dine bliver, når du har booket og afprøvet forløbet.

Hvis du gerne vil gå i gang med de mange fede teknologier, synes jeg, at du skal bestille LEGO Spike eller Hummingbird (du skal huske også at bestille microbits, da hummingbird kun fungerer med microbit). Her er der masser af muligheder for problembaseret STEM-undervisning, og eleverne lærer en hel masse om programmering, samtidig med at der er en legende tilgang til undervisningen. Mine elever byggede en Mars-rover, men der er masser af muligheder. Eleverne får lov at være aktivt skabende, bruge deres kreativitet og bedst af alt; de samarbejder og samtaler med hinanden på helt nye måder.

Men du kan også låne vores feltudstyr på mitCFU.dk og tage en tur i felten. Prøv at lade eleverne være med til at designe, hvad de gerne vil undersøge igennem undersøgelsesbaseret undervisning. På den måde får du et STEM-forløb, som du aldrig helt ved, hvor bevæger sig hen. Men det er ok – det er jo faktisk pointen.  Det virker nemlig vældigt motiverende på eleverne, at undervisningen tager udgangspunkt i deres egne spørgsmål og undren.

I undersøgelsesbaseret undervisning (Inquiry Based Science Education) er eleverne centrum for undervisningen. Eleverne møder autentiske problemstillinger, og  de skal besvare problemet ved fx at opstille hypoteser, lave analyser eller generere data.

Du kan booke igennem mitCFU.dk – gør det nu, før din kollega! Du er velkommen til at kontakte mig for en faglig snak omkring STEM-undervisning.

Astrid Schrøder (assc)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.