Billedkunst som valgfag
The robots are coming! Forløbet er lavet med lærerstuderende og handlede om interaktionen mellem menneske og robot. Som opstart til forløbet lavede de studerende fysiske tegnerobotter, og værket kaldte vi "Art made by Robots"
Fra sommeren 2019 blev billedkunst til et toårigt valgfag med obligatorisk prøve for 7.-8. klasse. Billedkunst eksisterede tidligere som et étårigt valgfag. Med det nye valgfag kom også nye Fælles mål, som nu er blevet knyttet tættere med det obligatoriske fag ved at indeholde de samme tre kompetenceområder.
Inspiration til forløb
Her er jeg
Har du lyst til et undervisningsforløb til valgfaget, som omhandler identitet, så er dette lige noget for dig. Forløbet er lavet i forbindelse med LEGO-projektet "Distance Learning Through Play".
Forløbet introducerer billedfaglige opgaver under temaet "Her er jeg!" med fokus på rumlige og digitale billeder, der kan udføres både på skolen og derhjemme.
Her er jeg!
Du finder Fælles Mål, læseplanen og vejledningen til billedkunst som valgfag her:
Om prøven
-
Prøven består af tre dele:
Del A - 60 min. Trækning af prøveoplæg, hvorefter eleverne påbegynder deres indledende research og skitsearbejde med udgangspunkt i prøveoplægget.
Del B - 10 undervisningslektioner á 45 minutter med vejledning fra læreren til arbejdet med og færdiggørelsen af billedprojektet.
Del C - Den mundtlige prøve består af en reflekterende billedsamtale mellem lærer, censor og elev/gruppen om billedprojekt og årsudstilling.
- Prøven er en praktisk/mundtlig prøve.
- Prøven kan aflægges individuelt eller i gruppe af 2-3 elever.
- Til prøven har hele holdet samme prøveoplæg (tema), men der trækkes lod om forskellige udtryksformer. Udtryksformer kan være fx maleri, foto, installationskunst, grafik, collage, arkitektur, tegning.
- Til prøven går eleven/gruppen op i dels billedprojektet og dels deres årsudstilling.
- Prøven foregår som en reflekterende billedsamtale om billedprojekt og årsudstilling.
- Prøven er tilrettelagt med henblik på at dokumentere graden af målopfyldelse i forhold til Fælles Mål. Eleverne prøves i forhold til de kompetenceområder, kompetencemål samt færdigheds- og vidensområder, som er gældende for faget.
- Inden prøven skal sendes en undervisningsbeskrivelse til censor, som beskriver, hvad eleverne er blevet undervist i.
- Til prøven må eleverne anvende alle fagspecifikke hjælpemidler, som de bruger i den daglige undervisning.
- Eleverne bliver bedømt individuelt.
- Til prøven vurderes eleverne blandt andet i, i hvilken grad der er sammenhæng mellem prøveoplægget, elevens skitserede idé og billedprojektets udtryksformer samt hensigt, og i hvilken grad de formår at formidle en visuel proces fra skitse til færdigt udtryk og at kunne eksperimentere og afprøve forskellige udtryk med overvejelser over intention. Derfor skal arbejdsprocesser dokumenteres og medbringes til prøven. Skitser og afprøvninger skal indgå som en del af præsentationen.
-
- Prøveformen bør tænkes ind i undervisningen allerede fra begyndelsen, hvor eleverne fastholder deres proces og produkter i en logbog, der både kan være analog og digital.
- Eleverne skal trænes i at forholde sig reflekterende til deres arbejde. Dette kan foregå ved fælles samtaler på holdet og gennem notater i logbogen.
- Eleverne bør have mulighed for at afprøve prøveformen inden prøven.
-
-
Har du spørgsmål angående billedkunst, så spørg læringskonsulenten Marie Wegeberg ved at skrive på EMU Respons:
Emu Respons - spørg læringskonsulenten
Du kan også kontakte CFU's pædagogisk konsulent, Helle Damgaard Melin på hedm@pha.dk / tlf. 7248 1948.
-
Vi tilbyder løbende prøvekurser hos CFU, se kursusoversigten - og vi holder også gerne et prøvekursus hos jer, på skolen eller kommunen.
Kreatip.dk
På kreatip.dk finder du færdige undervisningsforløb, som tager udgangspunkt i Fælles Mål.