Gå til hovedindhold

En verden af foldebøger

Fordybelse, langsomhed og det taktile islæt – foldebogen er et godt analogt alternativ til det digitale. Få inspiration til arbejdet her.

Fordybelse, langsomhed og det taktile islæt – foldebogen er et analogt alternativ til det digitale og kan bruges som ramme for arbejdet med sprog, litteratur, forfatterskaber, litterære perioder og meget mere.

Læs med,  når vi helt konkret folder ud, hvordan foldebøger kan bruges på mellemtrinnet og i udskolingen i eksempelvis dansk og fremmedsprog.

Af Mette Bechmann Westergaard, danskkonsulent på CFU

Eksempel på foldebog

Analog over for digital

De sidste ti år har været digitaliseringsoptimistiske i skoleverdenen. Vi læser digitale tekster, vi bruger digitale læremidler, og eleverne laver nemt og hurtigt større multimodale produktioner efter præfabrikerede skabeloner.

Men der er nye vinde på vej, hvor langsomheden, fordybelsen, koncentrationen og det taktiles betydning for elevens kognitive udvikling fremhæves. Her tilbyder foldebogen sig som et underfundigt, personligt og fantasifuldt alternativ til kladdehæftet eller den digitale note. Foldebogen kommunikerer gennem ord, billeder, form og rum, og den skal foldes, klippes, klistres, tegnes og skrives. I hånden. Netop det personlige i projektet har vist sig at afføde en stor grad af motivation, stolthed og ejerskabsfølelse hos eleverne.

Præcis produktionsordre sikrer faglighed

Den samme langsomhed afføder hos en del lærere til gengæld en bekymring for, hvorvidt elevernes faglige udbytte vil stå mål med tidsforbruget. Her er det selvfølgelig vigtigt at slå fast, at gode faglige foldebøger er lige så afhængige af velvalgte og præcise læringsmål som enhver anden skoleaktivitet. Det betyder, at ligesom vi laver skriveordrer til skriveøvelser, må vi lave produktionsordrer til foldebogsarbejdet. Produktionsordren styrer elevernes fokus og forpligter dem på en bestemt faglighed.

Elever, der arbejder med billedfortællingen Cikade af Shaun Tan, kunne eksempelvis møde følgende produktionsordre:

I din foldebog skal du:

  • Karakterisere hovedfiguren Cikade og bogens mennesker
  • Beskrive billedbogens farver og sammenhængen mellem farver og indhold
  • Fortælle om din opfattelse af gentagelsen TOK TOK TOK
  • Omskrive et selvvalgt opslag til korrekt dansk
  • Perspektivere til andre magtforhold, bogen minder dig om.

For at kontrollere tidsforbruget kan der undervejs i forløbet produceres billeder og tekst til foldebogen, så det afsluttende foldearbejde mest handler om at samle eksisterende tekstdele i en fantasifuld og meningsgivende form.

Eksempel på foldebog

Læringsgenstand

Den færdige foldebog kalder på at blive udstillet og vist frem, fx på skolens PLC, hvor andre elever kan gå på opdagelse i tekst og billeder og måske blive inspireret til selv at låne de omtalte bøger.

Foldebøgerne er også oplagte læringsgenstande, som kan erstatte det velkendte slideshow, når der skal fremlægges i mindre grupper. Ejermanden har her muligheden for at styre tilskuernes læsesti gennem foldebogen og supplere mundtligt med informationer, hvor det er nødvendigt. I nogle sammenhænge vil det måske give mening, at eleverne producerer en video, hvor de fortæller om foldebogen. Videoen kan så tilgås når som helst, eksempelvis via en QR-kode i selve bogen. Den samme video kan bogens ejermand så selv genbesøge, når det er blevet tid til de afsluttende prøver, og der skal læses til eksamen.

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.

Forside af bladet Praksis 5 2020

Denne artikel er udgivet i Praksis 5, 2020.