Gå til hovedindhold

E-bogsanbefalinger

I klasseværelset eller i virtuel undervisning - e-bogen er kommet for at blive. Danskkonsulenterne anbefaler tre titler.

Af danskkonsulenterne i CFU

Klappelade syltefisk (lyrik)

Fag: Dansk, 0.-3. klasse

Eleverne får i e-bogen Klappelade syltefisk lov til at møde eksistenser som hr. Hugorm, der padler til Skåne og finder en rav-barak og en sadel til en trav-vallak. De kommer også til at høre om, hvordan det føles at sove i en lille pose honning rørt med smør - som en humlebasseunge i et blomsterbed med hør.

E-bogen er en fin lyrisk samling, der består af 34 opslag med forskellige tilgange til at lege med billeder og ord. De højre opslag er lister over ord, der er udvalgt og ordnet på fantasifulde og kreative måder, som inviterer eleverne til at skabe med ord. De venstre opslag er mere sammenhængende digte, hvor der i de fleste er tegnet konturerne af en fortælling med dyr og væsener. De er oplagte at bruge til at arbejde med rytme, rimord og forholdet mellem billede og ord.

Sproget er mange steder så sanseligt, at eleverne næsten kan røre ved det...

Den rustne verden - flugten fra Danmark

Fag: Dansk, 4.-7. klasse

Skal der nu læses dystopier igen? Ja, det kan anbefales at læse klimafiktionen Den rustne verden - flugten fra Danmark, hvor fire børn og en robot med følelser er hovedpersonerne. Danmark er omdannet til en stor losseplads, og befolkningen er evakueret. Forfatteren Adam O. tager børnene alvorligt, når bogen på en velillustreret og velskrevet måde kommer ind på klimakrise, ensomhed, venskab og kærlighed. Den minder os om, hvorfor vi skal være gode ved vores jord og ved hinanden. Og så kan den være læselyst-katalysator, da den er nr. 1 i en serie på fire bøger. Der er udarbejdet en pædagogisk vejledning og opgaver til bogen, der er lige til at gå til.

Kvantespring

Fag: Dansk 8.-10 klasse

I Kvantespring får vi historien om de to søstre Cecilie og Astrid, som begge går på gymnasiet. Cecilie lider af angst, men hvordan er det egentlig at være den, der står ved siden af? Astrid er historiens omdrejningspunkt og jeg-fortæller, og det er fra hendes perspektiv, at fortællingen folder sig ud. Fra at være den støttende og forstående lillesøster, der binder familien sammen, udvikler Astrid sig igennem romanen til at kunne sige fra, så hun kan begynde at leve sit eget liv.

Det er ikke let at være søster, bror, ven eller forældre til en person, der kæmper med angst. Derfor er deres historie også vigtig at få fortalt – det gør Kvantespring.

I den pædagogiske vejledning til romanen er hovedvægten lagt på tekstnære opgaver, der støtter elevernes læseforståelse. De afsluttende opgaver i vejledningen lægger op til kreativt arbejde med bogens tematikker.

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Find Praksis på din skole eller læs med her.