Gå til hovedindhold

Cybermissionen: Sæt cybersikkerhed på skoleskemaet

Kender du undervisningsmaterialet ”Cybermissionen”, som kan hjælpe dine elever med at begå sig sikkert på internettet?

Af Daniel Ingebringtsen og Astrid Schrøder, pædagogiske konsulenter, CFU Absalon

At vi skal uddanne eleverne til at kunne begå sig sikkert på internettet, kan der næppe være megen diskussion om. Men hvordan det gøres, er dog en helt anden sag.

I denne artikel vil vi slå et slag for undervisningsmaterialet ”Cybermissionen”, der kan findes på emu.dk.

Cybermissionen er egentlig tænkt som en konkurrence, men man behøver bestemt ikke at deltage for at få noget ud af den. Det er nemlig helt op til læreren, hvorvidt man tilmelder sin klasse konkurrencen. Hvis man tilmelder sig Cybermissionen, får man tilsendt et missionskit med diplomer og klistermærker, uanset om man vælger at deltage i konkurrencen. 

Materialet er bygget op således, at eleverne først introduceres til nogle korte videoer, der opridser missionen. Derefter skal eleverne selv designe løsninger på de udfordringer, de bliver stillet. Om det så er ansigtsløs kommunikation, spil i spil eller nogle af de andre missioner - det vælger eleverne eller læreren helt selv.

Autentiske problemstillinger

I Cybermissionen møder eleverne autentiske problemstillinger, der i høj grad er samfundsaktuelle, og som alle relaterer sig til it-sikkerhed. Eksempelvis indsamles der i dag så meget data om os, at det ofte bliver diskuteret, om der faktisk er tale om decideret overvågning. Cybermissionen kan også indtænkes som en del af samfundsfagsundervisningen, da disse problemstillinger i høj grad er samfundsaktuelle.

Skab mulighed for problembaseret undervisning

Ved at arbejde med missionerne er der mulighed for problembaseret undervisning, hvor det er problemet, eller missionen, der er styrende for undervisningen. Ved at skabe løsninger på aktuelle problemer skal eleverne opleve mening og motivation med undervisningen.

Mulighed for elevstyret undervisning

Når eleverne arbejder selvstændigt med at finde løsninger og træffe valg i forhold til problemstillingen, bliver der mulighed for en mere elevstyret undervisning. Det betyder, at de selv må prøve sig frem for at finde et svar på problemet, hvilket ofte vil medføre en højnet motivation hos eleverne.

Vi håber, at I med denne artikel får mod på at prøve Cybermissionen af i jeres undervisning og dermed er med til at lære eleverne om it-sikkerhed og om, hvordan vi begår os mere sikkert på internettet.

God fornøjelse med Cybermissionen!

Cybermissionen er et undervisningsforløb, der henvender sig til 4.-9. klasse og tager udgangspunkt i 5 aktuelle problemstillinger. Missionerne handler om ansigtsløs kommunikation, spil i spil, CTRL your cookies, fupbutikker og pas på dine passwords.

> Læs mere om Cybermissionen på emu.dk

Kontakt:

Daniel Ingebrigtsen (ding)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Astrid Schrøder (assc)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Find Praksis på din skole eller læs med her.