Gå til hovedindhold

Algoritmisk kunst

Om projektet

Algoritmisk kunst er et udviklingsprojekt, som undersøger tværfagligt samarbejde mellem billedkunst, matematik og teknologiforståelse. Projektet er støttet af A.P. Møllers folkeskoledonation og løber fra 2023 - 2025. 

Projektet er udarbejdet af CFU, EVU og forskning ved Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet og Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet. 

Formålet med projektet er at give lærere viden om og kompetencer til at undervise tværfagligt med og om digital teknologi i skolen gennem et fokus på eksemplarisk samarbejde mellem billedkunst, matematik og teknologiforståelse om algoritmisk kunst.

Målet er, at lærerne efter deltagelse i  kompetenceudviklingsforløbet kan skabe muligheder for, at eleverne kan eksperimentere med komplekse matematiske begreber og et nyt æstetisk formsprog gennem udviklingen af digitale billeder baseret på sådanne algoritmer.

Deltagende skoler

I indeværende projektår deltager Hvalsø Skole (Lejre), Vindinge Skole (Roskilde), Uglegårdsskolen, Munkekærskolen (Solrød) og Langebjergskolen (Fredensborg). Fem af skolerne fortsætter næste år, hvor vi også får selskab af Kildeskolen i Ringsted, Krogårdsskolen i Greve og Søndre Skole i Køge.

Vi har netop nu plads til yderligere 1 skole fra region Sjælland.

For at være med skal I kunne deltage med minimum 3 lærere, der repræsenterer hver sin faglighed. (Teknologiforståelse må gerne være et nyt felt, men de andre to skal være henholdsvis matematiklærer og billedkunstlærer). 

Lærerteamet deltager i løbet af skoleåret i kompetenceudviklingen, som består af 3 hele dage fra 8.30 - 15.30 og 3 workshops fra 12.00 - 16.00 samt en afsluttende konference ved skoleårets afslutning. 

Det er en fordel, hvis lærerteamet deler klasse, og vi er særligt interesserede i mellemtrinsklasser. 

Projektet stiller lærerplatform, elevsite og sikker kodeplatform til eleverne til rådighed, og vi støtter op om skolernes arbejde med co-teaching i vid udstrækning. Vi bidrager desuden med et forskningsspor, som undersøger de lokale modeller og erfaringer, så vi i samarbejde med skolerne kan udvikle projektet.

Kontakt projektleder Thilde Emilie Møller på temm@pha.dk for at høre nærmere og tilkendegive interesse. 

Udvalgte kompetenceområder, som projektet arbejder med i de tre fag.

Artikel fra magasinet Praksis:

Algoritmisk kunst

Et udviklingsprojekt, som undersøger tværfagligt samarbejde mellem billedkunst, matematik og teknologiforståelse.

Af Eva Petropouleas, pædagogisk konsulent for teknologiforståelse, CFU Absalon.

> Læs artiklen her