Gå til hovedindhold

Young Students as Critical Science Detectives

Åben Skole i Europa med et Erasmus+ projekt.

Young Students as Critical Science Detectives var et toårigt Erasmus + projekt, hvor der bl.a. deltog 4 skoler fra forskellige lande i EU.

Formålet med projektet var at operationalisere en innovativ åben skole-tilgang til undervisning, som er praktisk gennemførlig for skoler og naturfagslærere med udgangspunkt i videnskabelige aktiviteter og med indblik i processer i samfundet. 

Eleverne skulle opføre sig som kritiske science-detektiver med vægt på alle tre ord. Altså de skulle være kritiske, arbejde med en science-vinkel og som detektiver spotte ’missioner’ i nærområdet, de kunne undersøge. Pointen var samtidig at kunne integrere ’videnskab med og for samfundet’ og dele det videnskabelige engagement med deres familier og med andre borgere. I projektet lærte eleverne at arbejde med virkelige naturvidenskabelige udfordringer – deres ’missioner’. ’Missionerne’ var projekter udført i det virkelige liv og i samarbejde med det virkelige livs naturvidenskabelige spillere. 

Denne tilgang ændrer det traditionelle uddannelsesmæssige set-up, placeringer af ’undervisningen’ samt lærerrollen. Lærerne fungerede i højere grad som guider, som facilitatorer og som kritiske venner for elevteamene, der lærer ved at handle i samfundet samt at definere, skabe og udføre kritiske videnskabelige missioner.

Eleverne i projektet klarede sig særdeles godt, når det kom til rigtige naturvidenskabelige missioner; de vidste præcist, hvad de skulle gøre, og deres idéer var friske og nye. De besluttede at dele de indhøstede informationer med andre på museer, lave præsentationer (om emner som den epidemiologiske situation og vacciner) og organisere ekskursioner til kemiske produktionsvirksomheder.

Eleverne mener, at mindre ændringer i undervisningsplaner og skemaer som i projektet kan virke positivt med hensyn til at fremme deres engagement i videnskabelige aktiviteter. På trods af coronasituationen og de begrænsninger, den indebar, er det imponerende, hvad eleverne og lærerne har lavet og de missioner, de har udført og reflekteret over. På hjemmesiden kan du dykke ned i de forskellige missioner og se en guide til undervisere, hvis du skulle være interesseret i at arbejde med en åben skole-tilgang, hvor elever er kritiske science-detektiver. Videoen på hjemmesiden og beskrivelserne af missionerne i hvert land giver et rigtig godt indtryk af elevernes engagement og optagethed af de projekter, de har arbejdet med: youngsciencedetectives.eu.

I øjeblikket har vi to andre projekter under Erasmus+: Det ene har også en åben skole-tilgang med ‘climate change’ som indfaldsvinkel, og her er også skoler fra EU involveret. Ved interesse kontakt Mari-Ann Skovlund, msj@pha.dk

Det andet er CFU som konsortieholdere (2022-2027), hvor der er adgang til tilskud til efteruddannelse, kurser, job shadowing og elevmobiliteter m.m. for grundskoler (engelsk, tysk, ICT og naturfag). Ved interesse kontakt Marianne Hubert, mkh@pha.dk.

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.