Så kom dog ud… i natur/teknologi
Lad eleverne være aktive i deres tilegnelse af natur/teknologi. Hent inspiration til at komme ud i naturen i denne artikel fra Praksis.
Af Mikael Scheby, CFU-konsulent, mks@pha.dk
Efteråret er min yndlingsårstid, måske fordi jeg er et efterår bagud… Jeg boede på et tidspunkt i Madrid, hvor sommer i løbet af meget få dage blev til vinter, og lige siden føler jeg, at jeg har været et efterår bagud.
Efteråret kan noget med farver, men hvorfor er det, at træernes blade mister deres farve?
Træernes blade skifter farve om efteråret på grund af kemiske forandringer i bladene. Træet suger næringsstoffer ud af bladene for at gemme dem til vinteren i rødder og stamme.
Det er i virkeligheden grundstoffet magnesium, som træerne genbruger år efter år, og uden magnesium nedbrydes klorofylet i bladene, og træerne mister deres grønne farve.
I virkeligheden er “farver” jo bare lys, der bliver kastet tilbage i forskellige bølgelængder, og grunden til, at blade er grønne om sommeren, er, at bladene bruger det energirige røde lys, som er mest effektivt til at opbygge det organiske materiale, som træer bruger, når de vokser (sukkerstoffer).
De tilbagekaster det blå og gule lys, og blåt og gult blandet sammen giver grønt. Derfor opfatter vi blade som grønne om sommeren.
Udvælg et område i skoven og gå på jagt efter forskellige trætyper. Brug evt. bogen “Træer og buske i landskabet” fra mitCFU.dk (kortlink.dk/2cfuf), som blandt andet indeholder en bestemmelsesnøgle til træer, når de skal beskrives – og tag evt. udgangspunkt i forløbet fra “Skoven i skolen” om artsbestemmelse af træer ud fra bladene (kortlink.dk/yaef).
Krible-krable-rygsækken fra mitCFU.dk er også oplagt at bruge, når man går på opdagelse i skoven (kortlink.dk/2cfuq).
Eller hvad med at undersøge blades nedbrydning i skovbunden med dette forløb om bladenes omsætning fra “Skoven i skolen” (kortlink.dk/2cfun).
Klimaudfordringerne hænger nøje sammen med verdens skove og træer. Træfældning udgør nemlig en lige så stor CO2-udledning som hele transportsektoren i manglende deponering af kulstof fra CO2.
Nogle eksperter har peget på, at hvis vi omdannede al den jord, som vi bruger til kvægdrift (både kødkvæg og malkekvæg) og i stedet plantede skov, ville verden om 50 år være i “klimabalance” igen.
Lad dine elever få indblik i skove og træer med denne film fra mitCFU.dk om “Verdens livgivne skove” (kortlink.dk/2cftz). Brug også naturguide.dk (kortlink.dk/vs8s), når I skal på tur.
De elsker det og har brug for det – det samme har samfundet: Brug for flere elever med interesse i og for naturvidenskab.
Når vi arbejder med undervisning, ved vi, at genstands- eller kropsbaserede repræsentationsformer nemmere opbygger viden hos børn. Især i natur/teknologi er det oplagt at tilrettelægge en genstands- og kropsbaseret tilgang til læring.
Med materialesættet Let Leg til fx natur/teknologi behandles naturfaglige emner på en kropslig og legende måde. Gå om bord i Let Leg-kassen fra mitCFU.dk til natur/teknologi og lad dine elever lege sig til viden på en aktiv måde (kortlink.dk/2cfvf) – både inde og ude.
Lad eleverne være aktive i deres tilegnelse af natur/teknologi.
De elsker det og har brug for det – det samme har samfundet: Brug for flere elever med interesse i og for naturvidenskab.
Vil du have mere faglig inspiration?
Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis.
I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer.
Denne artikel er udgivet i Praksis 7, 2021.