Gå til hovedindhold

Mit sommerhøjskoleliv på Bosei

At undervise på familiehøjskole handler om at skabe noget sammen med et hold af meget forskellige profiler, fortæller Tine Longfors Clausen i denne artikel.

Af Tine Longfors Clausen, bosat i Præstø.

Mor til 3 børn på 12, 14 og 18 år.

Tidligere folkeskolelærer, nu pædagogisk konsulent og projektleder på CFU Absalon.

Billede af idrætshøjskolen Bosei

Idrætshøjskolen Bosei

At tage på familiehøjskole handler om at være sammen med sin familie og at dyrke sine interesser i et fællesskab med andre familier. På det skønneste sted på Sydsjælland, nær Præstø, ligger Idrætshøjskolen Bosei. Bygningerne har tidligere både været et gammelt sanatorium og opbevaringssted for piger, der var kommet i uføre.

I dag er det en moderne idrætshøjskole drevet af min gamle ven og folkeskolelærerkollega Kenneth Retslov, der er forstander på højskolen. Han driver den med sit engagerede underviserteam. (Foto: Forstander Kenneth Retslov og Tine Longfors Clausen)

Kenneth tog springet fra folkeskolen, blev højskolelærer på Bosei, og da tiden var til det, blev han forstander. Kenneth arbejder i dag med at skabe en moderne højskole, der både rummer højskole, konferencemiljø, forskellige samarbejdsprojekter med blandt andet DGI og højskolen har mange årlige arrangementer til glæde for både lokalmiljø og andre interesserede. Alt med et afsæt i fællesskabet, folkeoplysning og dialogen som vigtige drivere. Kenneths kone Dorte Palm deltager på familiehøjskolen om sommeren.

Billede af forstander Kenneth Retslov og Tine Longfors Clausen

Forstander Kenneth Retslov og Tine Longfors Clausen

Grundtvig i Japan

Højskolen Bosei har en særlig historie. De storslåede bygninger, det udendørs anlæg og alt inventar var en gave fra Tokai University i Japan til det danske samfund. Dr. Shigeyoshi Matsumae (1901-1991), der var grundlægger af Tokai University, havde et specielt forhold til den danske højskole, og universitetet ville hædre deres grundlægger ved at lade det forblive som højskole.

Grundlæggeren Shigeyoshi Matsumae tog i 1930’erne rundt på et udvalg af de danske højskoler og blev inspireret af Grundtvigs tanker om folkeoplysning og dialogbaseret undervisning. Det tog han med tilbage til Japan.

Efter anden verdenskrig grundlagde han Tokai University i Tokyo, der i dag er en af Japans største og mest succesrige uddannelses- og forskningsinstitutioner. Her er stadig spor af Grundtvig. Dr. Matsumae etablerede også en skole i Danmark. I 1988 åbnede Tokai University Boarding School, hvor unge japanere kunne tage japansk studentereksamen. Skolen eksisterede helt frem til 2008 og blev derefter givet til det danske samfund og har siden eksisteret som dansk højskole med et japansk touch.

Cykeltur med idrætshøjskolen

Sommer, sol og højskoleliv

Hver sommer tager jeg med min familie en uge på familiehøjskole. Jeg underviser og min familie deltager. Jo ældre mine børn bliver, jo mere hjælper de til, og i år er det 8. år, vi gentager succesen.

De første par år gjorde jeg det med min eksmand, lige efter vores skilsmisse. Her blev familehøjskolen, hvor vi begge underviste, en årligt tilbagevendende begivenhed, der dannede ramme om en fælles oplevelse. Derpå fulgte et par år, hvor jeg tog alene af sted med mine unger, og de sidste par år er min nuværende mand blevet en del af fællesskabet. Livet skifter farver, men højskolen har hver sommer været min trofaste følgesvend.

Spisetid og fælles madlavning

På sommerens familiehøjskole bliver familien sat i centrum med sport, outdoor, kreative værkstedsfag og frokostvitaminer hver dag i form af inspirerende foredrag. Børn og voksne er om formiddagen delt i linjer, børnene efter alder og de voksne efter interesse. Man vælger selv linje og bestemmer, hvad man har lyst til at fordybe sig i.

Om eftermiddagen er der valgfrie blandede aktiviteter for alle. Hver aften mødes familierne i havestuens mange bløde sofaer med forstander Kenneth Retslov ved klaveret. Her drikkes et glas rødvin og synges fællessang – alt fra dansk rock til højskolesangbogens kendte og ukendte perler. Børnene cruiser ind og ud af havestuen for at sidde hos de voksne og synge med, for så igen at rende ud for at lege eller mingle med de nye venner.

Første spadestik til planlægningen tages i januar. Vi samles til et møde, og snakken går. Rundt om bordet sidder vi omkring 12 undervisere; et par af dem er til dagligt højskolelærere på skolen, og så er der alle os andre, der til dagligt arbejder andre steder, men som mødes hvert år til familiehøjskole.

Vi rummer blandt andre den kreative børnehaveklasseleder, en tidligere folkeskolelærer og nuværende politimand, der elsker gymnastik – han er der sammen med sin kone, der underviser på en efterskole – så har vi keramikerfamilien, vi har den tekniske serviceleder og hans kone, der er gode til at klatre, skyde med bue og pil, flette pil mv. Ugen skabes endvidere af et fantastisk køkkenhold, der laver den skønneste mad, og en række unge mennesker, der er medhjælpere og tidligere højskolekursister.

Jeg underviser blandt andet i kortfilms- og litteraturcaféer, den kreative linje, filmværksteder for børne- og teenagegruppen. At undervise på familiehøjskole handler om at skabe noget sammen med et hold af meget forskellige profiler. Vi omgives ofte med nogen, der ligner os selv. Her skaber vi sammen i al vores forskellighed.

Fællesdans

Bosei betyder at række efter stjernerne

For mig er det at være på familiehøjskole på Bosei en vigtig værdi at give videre til mine børn. Vi er som familie hvert år en del af et stort ”familiefællesskab”, hvor nye venskaber knyttes på kryds og tværs af aldre, regioner og lande. Vi er til stede i nuet i samvær med andre. Fordyber os sammen og hver for sig i det, vi allerbedst kan lide at lave. Jeg er kreativ, min mand er til outdoor, min søn til sport og mine døtre lidt all round.

Familiekurserne er både for singleforældre og børn, sammenbragte familier, kernefamilier, bedsteforældre, børnebørn. Alle mødes vi på lige fod.

Flere er gengangere i årene, der er gået. Enkelte har været med alle 8 år. For familier, der bor på tværs af landegrænser eller lignende, er højskoleugen en anledning og fin ramme til at være sammen en uge.

Jeg elsker højskolelivet; - de kerneværdier og fællesskabsmuligheder, den minder os om, i et til tider travlt hverdagsliv.

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.

Forside af bladet praksis 2

Denne artikel er udgivet i Praksis 2, 2019.