Gå til hovedindhold

Historielærernes dag 2025

Har vi set det før? Selvom vi troede, at imperier og kolonier hørte fortiden til, ser vi i dag nye territoriale krav opstå; Trumps krav på Grønland, Kinas krav på Taiwan og Ruslands invasion af Ukraine.

Vi har i stigende grad brug for at kunne forklare den historiske baggrund for nutidens udfordringer og konflikter. 

På Historielærernes dag 2025 bliver vi klædt på til at tage aktuelle konflikter op med historiefaglige briller i undervisningen.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 23. september 2025 – eller så længe der er ledige pladser.

Tid: Torsdag d. 23. oktober 2025
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Pris: 1175 kr. inkl. forplejning

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. R25-137). 

OBS: Konferencen afholdes også d. 22. oktober 2025 i Jelling hos CFU UCL. 

Program

8.45 - 9.30 Morgenkaffe og mulighed for at møde forlagene

9.30 - 9.45 Velkomst og sang

9.45 - 10.30 Forskelle og ligheder - (hvordan) skal vi sammenligne historiske begivenheder og perioder i historieundervisningen? v/ lektor, ph.d. Loa Ingeborg Bjerre

10.30 - 10.40 Pause

10.40 - 11.30 Følelsesøkonomier i Rigsfællesskabet v/ lektor Kirsten Thisted

11.30 - 11.40 Pause - kaffe og frugt

11.40 - 12.35 Workshop-runde 1 á 55 minutter

12.35 - 13.20 Frokost

13.20 - 14.15 Workshop-runde 2 á 55 minutter

14.15 - 14.45 Kaffe & kage og Bazar

14.45 - 15.30 Kan vi lære af Romerrigets undergang? v/ professor Jesper Majbom Madsen

Oplæg

Forskelle og ligheder - (hvordan) skal vi sammenligne historiske begivenheder og perioder i historieundervisningen?

v/ lektor, ph.d. Loa Ingeborg Bjerre

Oplægget tager afsæt i dagens tema: Har vi set det før? - og forsøger at give nogle bud på, hvordan vi kan arbejde med aktualisering, distancering, eksemplariskhed og sammenligninger i vores historieundervisning.

Følelsesøkonomier i Rigsfællesskabet 

v/ lektor Kirsten Thisted

Der tales for tiden en del om økonomi i relationen mellem Danmark og Grønland. Stærke følelser kommer til udtryk. Oplægget tænker de to begreber sammen: Økonomi og følelser. Hvordan hænger sådanne ”følelsesøkonomier” sammen, hvordan er de kommet i stand, og hvordan blokerer de samtalen mellem parterne i dag?

Kan vi lære af Romerrigets undergang? 

v/ professor Jesper Majbom Madsen

Befinder vi os i det amerikanske imperiums undergang? Det spørgsmål stiller historikere og forskellige meningsdannere oftere og oftere. Den seneste udvikling i USA tyder på, at vi måske stiller spørgsmålet forkert. Er det måske snarere den amerikanske republik, som befinder sig på randen af et reelt sammenbrud og ikke det ”amerikanske imperium”. Er en autokratisk styreform i USA ved at erstatte det demokrati, vi kender, og begynder et mere autokratisk USA at agere gradvist mere imperialistisk med nye territorielle ambitioner? 

Hvad kan vi lære af Romerriget? I de sidste hundrede år af den romerske republiks historie oplevede romerne et pres på de politiske institutioner. Frie valg blev underkendt, love blev vedtaget på måder, som var i strid med loven eller i hvert fald mod gældende praksis. Til sidst brød republikken sammen i intern strid og borgerkrig og måtte vige for Augustus og kejserdømmet. Er det en lignede proces, USA står overfor i dag?

Workshops

1. Badehotellet – mellem fiktion og kanonpunkter 

v/ Lars Allan Haakonsen, CFU-konsulent og lærer 

Badehotellet er en af de mest populære danske tv-serier i nyere tid, men kan den bruges i historietimerne? I workshoppen gives eksemplar på, hvordan den kan bruges, ligesom du selv får mulighed for at arbejde med udvalgte scener fra serien. 

Workshoppen er målrettet mellemtrinnet og udskolingen.

2. De nye fagplaner i historie – hvad betyder det for mig som historielærer? 

v/ Jakob Ragnvald Egstrand, lærer og formand for FALIHOS og Martin Topf, lærer og næstformand i FALIHOS

Arbejdet med de nye fagplaner i historie er i fuld gang, men er ikke færdige. På workshoppen får du som historielærer alligevel et smugkik bag kulissen samt en indføring i intentionerne bag fagplanerne. Ligeledes inviteres deltagerne til en dialog omkring, hvad fagplanerne i praksis kommer til at betyde for undervisningen i historie. 

Workshoppen er målrettet lærere i historie fra 3.-9. klasse.

3. Færøerne og Grønland – dele af kongeriget? 

v/ Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, UCL/Historielab

”Nordatlanten og rigsfællesskabet” er et kanonpunkt. Men undersøgelser viser, at danske børn og unge ved meget lidt om Færøerne og Grønland. Workshoppen præsenterer den gratis læremiddelpakke ”Riget i Nord”, som varieret og engagerende kan øge elevernes viden. 

Workshoppen er målrettet mellemtrinnet og udskolingen

4. Lav historiske podcasts 

v/ Esben Bækkelund Jensen, pædagogisk konsulent i teknologiforståelse/kulturfag, VIA CFU

Brug podcast som et spændende greb i undervisningen til både at fremme motivation, historiebrug og sammenhængsforståelse.

5. AI i historieundervisningen 

v/ Lars Due Arnov, konsulent på CFU v. KP, historielærer på Gribskov Gymnasium & HF

Vi undersøger, hvordan datasikre AI-chatbots kan inddrages i historie til bl.a. vidensopbygning, aktivering og udvikling af kritisk sans. Workshoppen byder på små praktiske øvelser og idéer til konkrete aktiviteter med AI som medspiller.

6. Dagens Grønland. Inspiration til, hvordan du kan inddrage Grønland og rigsfællesskabet i undervisningen 

v/ Halla Erlendsdóttir, Det Grønlandske Hus' skoletjeneste i København

En introduktion til undervisning om Grønland og rigsfællesskabet i grundskolen. Vi gennemgår det gratis undervisningsmateriale, vi har udviklet. Vi afprøver også elementer fra materialet. 

Workshoppen er målrettet hele grundskolen.

Arrangører

Karina Bruun Houg (kabh)

Adjunkt og Pædagogisk konsulent
Læreruddannelsen
Roskilde