Gå til hovedindhold

Fokus på flersprogede elever 2026

Kom og få faglig inspiration til din undervisning af flersprogede børn i grundskolen.

Tilmelding

Kommer snart!

Tid: Torsdag d. 19. marts 2026 kl. 9.00-15.30
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse, Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Pris: 1.550 kr. inkl. forplejning

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. S26-212).

Program

8.30–9.00   Ankomst og morgenmad

9.00–9.15   Morgensang og velkomst

9.15–10.15   Hvordan kan vi arbejde med translanguaging-pædagogik for at styrke flersprogede elevers skrivning? v/ Helene Thise, lektor, Københavns Professionshøjskole

Når vi arbejder med skrivning, er der oftest et tydeligt produkt på målsprog for enden af processen. Vi ved, at flersprogede elever har flersproglige ressourcer, og at disse kan inddrages i læreprocessen. Translanguaging-pædagogik tager afsæt i elevens ressourcer og søger at inddrage dem i læringen på forskellige måder. Oplægget præsenterer bud på, hvordan translanguaging konkret kan praktiseres i undervisningen, når produktet er skriftligt på målsprog, mens processen inddrager flere sprog i både mundtlighed og skriftlighed. Vi ser på, hvordan vi kan styrke elevernes translanguaging-strategier og videre læring gennem evaluering af netop de flersprogede processer og ikke blot de skriftlige produkter. 

10.15–10.40   Pause

10.40–11.10   Fagfornyelsen v/ Vicky Brommann, lærer og medlem af fagudvalget

De nye fagplaner for dansk som andetsprog er i proces og ligger klar til skoleåret 2027/28. Få et blik ind i 'maskinrummet' og hør om rammer og vilkår for arbejdet – og om fagudvalgets ønsker, kæpheste og overvejelser. 

11.10–12.00   Interkulturel didaktik v/ Nurcan Celik, rådgiver i inkluderende læringsmiljøer ved Nationalt Videnscenter for Inkluderende Læringsmiljøer, med baggrund som lektor i pædagogik og didaktik 

Dette oplæg introducerer til interkulturel kompetence som en central del af det pædagogiske arbejde med nyankomne elever. Deltagerne får konkrete redskaber til, hvordan de kan udvikle og styrke deres egen interkulturelle kompetence og omsætte den aktivt i deres daglige praksis. Gennem oplæg, refleksionsøvelser og praksisnære eksempler undersøger vi, hvordan kategoriseringer, set gennem kultursociologiske perspektiver, former vores forståelser, påvirker relationsarbejdet og skaber rammer for elevernes deltagelsesmuligheder. Oplægget inviterer deltagerne til at identificere og reflektere over egne fordomme samt deres betydning i mødet med eleverne. Derudover belyser vi, hvad det vil sige at modtage et barn som krigsflygtning, hvordan krigstraumer kan have betydning i læringsprocessen, og hvilke pædagogiske redskaber læreren kan bruge i arbejdet med traumatiserede elever.

12.00–12.45   Frokost

12.45–13.35   Leg med litteratur – styrk sproget v/ Maria Thrane, pædagogisk konsulent, CFU VIA

I dette oplæg undersøger vi, hvordan legende tilgange og brugen af krop og sanser i undervisningen kan styrke sproget gennem elevernes øgede aktivitet, engagement og motivation. Undervejs vil I få et indblik i konkrete undervisningsforløb fra den supplerende DSA-undervisning og eksempler på sprogligt begejstrende og udvidende aktiviteter anvendt i praksis.

13.35–14.15   Anmelderhjørnet – lyt til nyt om fagfeltet v/ Lotte Svane, pædagogisk konsulent, CFU VIA

I en travl hverdag kan det være svært at nå at holde sig opdateret på nye fagdidaktiske titler. Fra ’anmelderhjørnet’ vil CFU-konsulent Lotte Svane præsentere en række af de nyeste teoretiske og didaktiske udgivelser om undervisning af flersprogede elever. 

14.15-14.40   Pause 

14.40-15.30   Projektbaseret læring i DSA v/ Lisbeth Hædersdal, sproglig vejleder på Ole Rømer-Skolen og konsulent, Sprog i fokus

Hvordan kan vi arbejde med projektbaseret læring, så elever med dansk som andetsprog får både greb om fagligt indhold og det sprog, der hører til? I dette oplæg præsenteres, hvordan du kan arbejde med målrettet sproglig stilladsering. Du får teori koblet til praksisnære eksempler, der viser, hvordan elever med DSA kan støttes i tale, læsning, lytning og skrivning hele vejen gennem et forløb. Vi runder dagen af med refleksion og en kort dialog om, hvordan idéerne kan omsættes i egen undervisning med to- og flersprogede elever.

15.30   Tak for denne gang.

Arrangør