Gå til hovedindhold

Idrætsundervisning i natur- og udeliv – hvordan?

Få inspiration til at skabe en endnu mere spændende og varieret natur- og udelivsundervisning.

Af Mikkel Rygaard Pedersen, adjunkt og CFU-konsulent

Friluftslivet i Danmark er blomstret op de sidste år under corona. I nyhederne fortælles, at danskerne er begyndt at bruge naturen i et større og større omfang. Der er blevet og bliver stadig sat mange initiativer og projekter i gang, både på landsplan gennem fx DGI, DIF, Friluftsrådet, Naturstyrelsen m.fl. og i kommunerne, fx nye vandre- og MTB-ruter samt nye shelterpladser kommer til. Ude på skolerne er disse med til at kunne give en endnu mere spændende og varieret natur- og udelivsundervisning.

Gennem Fælles Mål er det obligatorisk, at eleverne fra 6.-9. klasse skal undervises i natur- og udeliv i idrætsundervisningen og gøre sig erfaringer med at være i, passe på, bruge, finde rundt i samt konkurrere i eller mod naturen og derigennem få gode oplevelser og kompetencer til at begå sig i naturen.

Det faglige indhold kan inkludere flere retninger af natur- og udeliv fra øvelser med kompas, overnatningstur i shelter og bivuak, mad lavet på bål, lære at binde knob til opsætning af tørresnor, bivuak mv. uden at ødelægge træerne samt at bruge naturen til at dyrke idræt i eller mod naturen, fx orienteringsløb og adventure race. Derimellem ligger et væld af aktiviteter i naturen, som kan bygge på oplevelser i naturen som træklatring, aktiviteter på vand som kano, teambuilding i naturen osv.

Der er udviklet mange forskellige forløb og undervisningsmidler, der kan understøtte undervisningen i natur- og udeliv i skolen, så at natur- og udeliv bliver et emne, der gerne skulle være med i lodtrækningen, når eleverne trækker fra de to puljer ved prøven i idræt i 9. klasse.

Oplevelser i naturen er med til at styrke elevernes kompetencer og få dem til at føle sig kompetente til at bruge naturen fremadrettet i deres voksenliv - og dermed at benytte naturen i større omfang til både motion og til oplevelser, og i undervisningen lærer eleverne samtidig at passe på naturen, når de færdes i den.

Oplevelser som vandring i bjerge, store skove, MTB i Alperne, via ferrata, kano og kajak, langrend i ødemarken mv. er oplevelser, som voksne gerne giver sig i kast med, men for at elever kan se sig selv på de større ture og udfordringer langt ude i naturen og beriges med naturoplevelser, har de bl.a. brug for kompetencer til at kunne pakke udstyr til en overnatning i naturen, lejrpladsslagning, lave mad over bål, finde vej med kompas, lave motion og idræt i naturen, prøve at dyste mod naturen i fx idrætskonkurrencer på tid, hvor muskler og puls får lov til at arbejde, eller aktiviteter, hvor der er lagt vægt på at styrke samarbejdet og give hinanden forskellige opgaver i en gruppe for at få en god oplevelse. Det giver eleverne en kompetence, der kan vække interessen for at bevæge sig ud i og opleve naturen - også efter de forlader grundskolen.

Herunder er eksempler på tematiserede indholdsområder med natur- og udeliv fra Fælles Mål, der kan se sådan ud:

  • Natur- og udeliv + Samarbejde
  • Natur- og udeliv + Fysisk træning
  • Natur- og udeliv + Idrætten og samfundet
  • Natur- og udeliv + Normer og værdier.

Fælles Mål: Eleverne skal efter 7. klasse kunne:

  • Gennemføre orienteringsløb ved hjælp af kort, kompas og digitale medier
  • Have viden om orienteringsløbskort, kompas og digitale medier

Samt

  • Planlægge enkle friluftsaktiviteter
  • Have viden om regler og teknikker i friluftsaktiviteter.

Fælles Mål: Eleverne skal efter 9. klasse kunne:

  • Vurdere kvaliteter ved friluftsaktiviteter på land og i vand
  • Have viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter på land og vand

Samt

  • Eleven kan udvikle friluftsaktiviteter på land og i vand
  • Eleven har viden om planlægning af friluftsaktiviteter.

Her finder I forskellige links til hjælp til planlægningen af natur- og udelivsundervisning:

Vil du have mere faglig inspiration?

Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis. 

I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer. 

Læs med her.

Forside af bladet Praksis 8 2022

Denne artikel er udgivet i Praksis 8, 2022.