Gå til hovedindhold

Nyeste udvikling og baggrund

Regeringsudspil ultimo 2023

I november 2023 landede et udspil fra regeringen, som foreslår indførelse af digital teknologiforståelse som integreret faglighed fra 1.-9.klasse i eksisterende fag og som 2-årigt valgfag i udskolingen.

Uddrag fra regeringsudspillet

På tværs af hele sektoren er vi alle glade for, at der nu endelig er noget konkret i forhold til, hvordan digital teknologiforståelse skal implementeres i grundskolen. Alliancen for digital teknologiforståelse, som består af en lang række aktører, er dog enige om, at det vil være meget ønskværdigt, hvis digital teknologiforståelse også får en plads som selvstændigt fag i den obligatoriske fagrække, og der er derfor i disse måneder mange initiativer, som forsøger at påvirke den politiske beslutning i den retning. 

Alliancen for digital teknologiforståelse består af: 

Akademiet for de Tekniske Videnskaber​

Dansk Erhverv​

Danske Erhvervsakademier​

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne​

Danske Gymnasier​

Danske HF og VUC​

Dansk Industri​

Danmarks Lærerforening​

Dansk Metal​

Danmarks Private skoler​

Danske Professionshøjskoler​

Danske Regioner​

Danske Skoleelever​

Danske Universiteter​

EdTech Danmark​

IDA​

IT-Branchen​

KL​

Københavns Professionshøjskole​

Skolelederforeningen​

Tekniq Arbejdsgiverne

Billede af børn og udsnit af nyhedsartikel

For at understøtte den fortsatte udvikling af faget/fagligheden er der blevet etableret et nationalt videnscenter. 

Teknologiforståelse er dels et 1-årigt valgfag til folkeskolens udskoling, som er godkendt og kan udbydes af skoler, og et nyt fag/faglighed, som forsøgsvist er blevet afprøvet i årene 2018-2021. 

Her fokuserer vi på forsøgsfaget/forsøgsfagligheden, som er blevet afprøvet gennem seks delforsøg. Dette er illustreret nedenfor

Billedet viser 3 kasser vedr. teknologiforståelse, nemlig 1) som valgfag med kompetenceområderne design og programmering, 2) som forsøgsfag med kompetenceområderne digital myndiggørelse, digital design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne, og 3) som delmængde i følgende eksisterende fag; dansk, matematik, natur/teknologi, billedkunst, håndværk og design, samfundsfag og fysik/kemi.

Via links'ene nedenfor kan du finde små videoer og podcast-episoder, der i kort form udfolder teknologiforståelsesfagligheden. Du kan også bruge linket "læs mere" for at komme til fællesmål, læseplaner og vejledninger, der blev arbejdet ud fra i det nationale forsøg med teknologiforståelse.

Vi har samlet en masse links til læremidler og ressourcer, som du kan finde ved at klikke dig rundt i vores virtuelle rum. 

Rummet er inddelt i to; en del, hvor du finder links til bl.a. podcasts, videoer, fagportaler og projekter, som arbejder med og folder fagligheden ud, og en del hvor der peges på ressourcer, som kan inspirere og bruges direkte i undervisningen med elever.

Brug navigationsikonerne for at bevæge dig igennem de forskellige zoner og undersøge de mange muligheder.

Der er også en mindre del, som peger på ressourcer til henholdvis makerspace og it og medier. Hvis du er interesseret i lige netop den del, så besøg også fagsiderne for disse områder:

It og medier

Makerspace