Er der stadig liv i micro:bit’en?
Det korte svar er “JA”... og hvis den alligevel blot skulle ligge og samle støv på hylden, så kommer der her nogle input til, hvordan I kan få sat gang i micro:bit’en igen med nye og spændende vinkler.
Af Kristian Neubert Hjuler, pædagogisk konsulent, krnh@pha.dk
I 2018 begyndte de første kasser med blinkende “dingenoter” i små grønne poser med logoet “ULTRA:BIT” at dukke op på landets skoler. I et stort samarbejde mellem DR Ultra og landets CFU’er og med støtte fra Industriens Fond begyndte man at uddele micro:bits til de danske skoler. Du har måske allerede arbejdet med de indledende aktiviteter, som fx at få micro:bit’en til at skrive tekst via de indbyggede LED’er eller lavet spillet “sten, saks, papir”. Men micro:bit’en kan mere, end der hvor disse intro-opgaver slutter. Med micro:bit’ens indbyggede sensorer og mulighed for tilkobling af eksterne komponenter, som bl.a. mindre motorer, lys og andre sensorer, er den oplagt at anvende, når eleverne skal skabe digitale artefakter*. Det kunne fx være, som da DR Ultra i efteråret inviterede til konkurrencen “Knæk koden til bevægelse”. Her blev eleverne udfordret med en designproces, hvor de skulle skabe nye eller remixe kendte aktiviteter og lege og samtidig også koble teknologien på aktiviteten. Hele tiden med fokus på at skabe mere motivation for bevægelse. Forløbet kan findes på DR Ultras hjemmeside og egner sig som tværfagligt forløb med bl.a. idræt, natur/teknologi, matematik og dansk.
Til arbejdet med mere æstetiske produktioner i billedkunst eller håndværk og design kunne et forløb som “Det store micro:bit tivoli” være et eksempel. Det styrende kompetenceområde er design, hvor eleverne gennem idégenerering, skitser og prototyper* arbejder med at udvikle tivoliforlystelser - enten minimodeller af kendte tivoliforlystelser, selv designe nye eller lave reaktionsspil, konkurrencemaskiner eller lignende. På www.microbitabsalon.dk kan du finde inspiration til, hvordan du netop kan arbejde med micro:bits i dit fag.
Hvis I på skolen ikke selv har investeret i ekstra komponenter til micro:bit’en, så har du på mitCFU.dk mulighed for at låne en lang række komponenter til jeres projekter. Du kan finde dem via denne huskeliste eller ved at søge på micro:bit på mitCFU.dk.
Hvis du ønsker at låne et samlet komplet sæt komponenter med sensorer, lys og motorer, så vil vi anbefale at låne vores “Hummingbirdsæt”.
Så ja, selvom micro:bit’en har været i gang i en del år, og selvom der er kommet en hurtigere version 2 med lidt nyere funktioner, så har den oprindelige micro:bit stadig masser af potentiale. Så skulle de ligge og samle støv, så tøv ikke med at finde støvkosten frem og puste nyt liv i micro:bit’en.
Hvad er en micro:bit/Ultra:bit?
Micro:bit’en er en simpel computer eller microcontroller med en række LED’er og sensorer indbygget. Den kan bl.a. måle lys, acceleration, kompasretning og temperatur og kommunikere med andre micro:bits. Den programmeres via blokprogrammering, som betyder, at eleverne ikke behøver at kunne komplicerede tekstkoder, men kan skabe deres algoritme ved at sætte kodeklodser sammen.
* Ny begrebsguide på EMU
Digitale artefakter, skitser og prototyper er fagudtryk, der ofte blive anvendt i forbindelse med aktiviteter inden for teknologiforståelse.
Hvis du er forvirret, usikker eller blot ønsker at blive endnu mere skarp på, hvad der ligger i disse og mange andre aktuelle fagudtryk, så besøg EMU’s nye begrebsguide til teknologiforståelse på emu.dk.
Vil du have mere faglig inspiration?
Denne artikel er også udgivet i vores kursusmagasin Praksis.
I magasinet Praksis finder du spændende faglige artikler, interviews, tips til læremidler til din undervisning samt vores aktuelle kurser og konferencer.
Denne artikel er udgivet i Praksis 8, 2022.