Rundt om danskfaget 7.- 10. klasse
På fem kursusdage kommer du rundt i danskfagets hjørner. Dagene har hver sit faglige fokus: Stationsundervisning, journalistik i 2026, en aktiv skrivekultur, danskfaglige produktioner samt litteratur og forfatterskaber.
Kursets henvender sig til dansklærere i 7.-10. klasse og til vejledere.
Målet med kurset er, at du får ny viden om og inspiration til at undervise i dansk i udskolingen. Du bliver opdateret på de nyeste tendenser, titler og og tilgange. Du får viden om nogle af danskfagets prøver og den daglige undervisning i klasseværelset.
Kursusindhold:
Mandag den 2. november:
Stationsundervisning i udskolingen – elevaktivitet og faglighed v. Mette Bechmann Westergaard og Susanne Hansson
Stationsundervisning åbner for nye måder at variere danskundervisningen på og skaber plads til differentiering og aktiv elevdeltagelse. På denne kursusdag sætter vi fokus på, hvordan du kan planlægge stationsbaseret undervisning i udskolingen med udgangspunkt i både faglige mål og didaktiske overvejelser:
Hvordan kan stationsundervisning styrke samspillet mellem danskfagets kompetenceområder – fx læsning og fremstilling?
Hvordan kan metoden bruges i tematiske forløb og undervisningsuniverser?
Og hvordan kan den øge elevernes engagement og motivation?
Du får konkrete idéer og eksempler på, hvordan stationsundervisning kan styrke faglighed, samarbejde og elevernes medbestemmelse i klasserummet.
Tirsdag den 3. november:
Fra rubrik til virkelighed – journalistik i udskolingen v. Aslak Gottlieb
Avisen i Undervisningen er død – men journalistikken lever videre på digitale platforme. I udskolingen er der brug for at genoplive arbejdet med nyheder, så eleverne bliver både kyndige, engagerede og myndige mediebrugere. Kursusdagen tager udgangspunkt i det aktuelle mediebillede og dykker ned i genrer, rubriksprog, nyhedskriterier, platforme og skiftende former for formidling. Med konkrete cases og didaktiske greb undersøger vi, hvordan journalistiske tekster kan gøres nærværende og fængende i danskundervisningen – så eleverne både får viden om medierne og mod på selv at bruge journalistikken som udtryksform.
Onsdag den 4. november:
Fuld fart på en aktiv skrivekultur v. Mette Bechmann Westergaard og Susanne Hansson
Hvis vores elever skal stå stærkt som funktionelle skrivere, når de forlader os i 9. eller 10. klasse, skal de hele deres skolegang have været en del af en aktiv skrivekultur. De skal skrive hele tiden. Hver dag, hver dansktime, faktisk. På denne kursusdag får du idéer til, hvordan du holder skrivedampen oppe hos dig selv og dine elever. Vi kommer både omkring den længere fuldtekst, de effektive skriveøvelser, de uundværlige minilektioner, den kreative ordleg og det lille skrivedryp. Undervejs får eleverne motioneret centrale elementer ved skriftlig fremstilling såsom afsenderposition, modtagerbevidsthed, sproglig stilladsering og revideringskompetence. Og så skal vi selvfølgelig selv skrivedampe derudaf!
Torsdag den 5. november:
Spot på danskfaglige produktioner v. Mette Bechmann Westergaard og Susanne Hansson
Der blæser nye faglige vinde hen over vores skønne danskfag. Eleverne skal ikke bare være modtagere af andres tekster, men skal i langt højere grad selv være skabende og lege med at producere webdoks, lydfortællinger, interaktive fortællinger, nyhedsindslag, podcast, billedfortællinger og meget mere.
Denne dag fordyber vi os i arbejdet med at opbygge en egentlig produktionsdidaktik i danskfaget, og vi bliver helt konkrete og praksisnære i forhold til tekstinput, værktøjer, produktionsudfordringer og faglige loops. Du får også idéer til, hvordan dine elever opbygger et fagsprog om deres danskfaglige produktioner. På den måde bygger vi ressourcer, som er lige til at tage med hjem til klasseværelset, årsplanen og dine elever.
Fredag den 6. november:
Åbn forfatterskabet v. Nicole Boyle Rødtnes
Ugens sidste dag åbner vi forfatterskabet og får besøg af en af tidens hotteste forfattere: Nicole Boyle Rødtnes. Hun står bag en lang række titler til unge, der blandt andet kredser om temaer som grænser, teknologi, seksualitet og køn. Hendes værker er derfor helt oplagte at koble til undervisningen i SSF. Nicole fortæller både om sit eget forfatterskab og tager os gennem en skriveworkshop med idéer, du kan tage med hjem til undervisningen.
R26-403
Mette Bechmann Westergaard - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon Nicole Boyle Rødtnes - Forfatter Susanne Hansson - Pædagogisk konsulent, CFU Absalon Aslak Gottlieb - Undervisningskonsulent
30