Ordblindekonferencen 2025
Glæd dig til en hel dag med ny viden og inspiration om arbejdet med elever med ordblindhed.
Tilmelding
Tilmeld dig her senest d. 16. december og derefter så længe, der er ledige pladser.
Sæt kryds i kalenderen og hold øje med hjemmesiden her og vores nyhedsmail, som du kan tilmelde dig her.
Tid: 23. januar 2025 kl. 9.00-15.45
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Pris: 1.550 kr.
Målgruppe: Ordblindelærere, læsevejledere, lærere, ordblindekonsulenter og andre interesserede.
Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. R25-108).
Program
8.30-9.00 Ankomst og morgenmad
9.00-9.10 Morgensang og velkomst
9.10-10.10 Sådan kan du bruge AI i undervisningen v/ Thomas Mose, ordblindelærer, læsevejleder og stifter af Ordblindetræning.dk
AI-teknologien er kommet for at blive, og det stiller nye og særlige krav til os som undervisere og vejledere.
I oplægget bliver du klogere på, hvordan AI-teknologi kan støtte elever med ordblindhed i undervisningen – i alle fag. Herudover lærer du, hvordan teknologien kan indgå som støtte i lærerens forberedelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
10.10-10.25 Pause og udstilling
10.25-11.15 Er eleven læringsparat? - et emotionelt perspektiv på det ordblindevenlige læringsrum v/ Carina Vallentin Degn, adjunkt, cand.mag., audiologopæd, psykoterapeut MPF
Dette oplæg vil præsentere et emotionelt perspektiv på det ordblindevenlige læringsrum ud fra den præmis, at en forudsætning for læring er, at der er ro i nervesystemet, og at følelser, motivation og læring er tæt forbundet. Ud fra en neuroaffektiv forståelsesramme vil der i oplægget være fokus på, hvordan undervisere kan forstå og støtte de elever, der har brug for at blive mere læringsparate, når tidligere læringserfaringer skaber undvigestrategier og utryghed. Der lægges op til refleksion omkring begrebet selvagens i underviserrollen.
11.15-11.30 Pause og udstilling
11.30-12.30 ”Det her SKAL I vide om LST” v/ Carsten Milan
Udbuddet af læse-/skriveteknologier er overvældende stort, og mulighederne er utallige. Nu og fremadrettet vil det være nødvendigt at forholde sig til, hvad man har brug for, hvordan man tilegner sig det, og ikke mindst hvordan man videreformidler det som underviser, vejleder og konsulent.
Oplægget tager udgangspunkt i praksiserfaringer, og du vil få masser af gode råd til didaktik og organisering i brugen af LST.
12.30-13.30 Udstilling og frokost
13.30-14.00 Det vigtige forældresamarbejde v/ Dorte Meesenburg, ordblindelærer i Lejre Kommune
I dette oplæg får du konkrete eksempler på, hvordan et stærkt forældresamarbejde kan organiseres og tilrettelægges til gavn for elever med ordblindhed. Dorte vil lave nedslag i egen praksis og give idéer som inspiration til at sætte det vigtige samarbejde på dagsordenen.
14.00-14.40 Nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, STUK
14.40-15.00 Pause
15.00-15.45 At finde vej i livet med ordblindhed v/ Randi Hedelund Jeppesen, konsulent, oplægsholder og stifter af Hjælp til ord
Gennem sin personlige beretning vil Randi stille skarpt på, hvordan det kan være at leve med ordblindhed – og hvordan det er hver dag at være afhængig af at anvende læse- og skriveteknologi.
Oplægget giver inspiration til arbejdet med mennesker med ordblindhed og gør os klogere på, hvorfor det ikke er nok at sige: "Elever med ordblindhed kan jo BARE bruge tale-til-tekst eller oplæsning."
Randi er uddannet lærer og lever selv med ordblindhed. Den kombination giver hende en helt unik forståelse og fundament som formidler.
15.45 Tak for i dag.