Berlin, du skaber magi! - på valgfagstur med 50 elever
Lærer Diana Helene Dudmish fortæller om faglige og sociale gevinster ved en skoletur til Berlin.
Tekst og billeder af Diana Helene Dudmish, lærer, Strandskolen i Karlslunde

På Strandskolen har vi et valghold, som i år hedder Global Performance. Det er en sammenkobling af 2 valghold bestående af 8. og 9. klasses elever: Global linje med fokus på sprogene dansk, tysk og engelsk samt fagene samfundsfag og historie – og Performance med fokus på kreativitet, musik, optræden, teknikker til fremførelse og øvelser, som blandt andet udvikler selvtillid. Vi er to lærere på hvert valghold.
Valgholdet er for elever, der interesserer sig for verden omkring dem og har lyst til at deltage i internationale nyhedsaktuelle diskussioner.
Sprogligt kan eleverne forbedre deres sprogkundskaber inden for tysk og engelsk. På turen til Berlin skal eleverne kaste sig ud i sproget og tale mest muligt tysk. Besøger vi fx den britiske ambassade, er det det engelske sprog, der er i brug, og som vi forbereder hjemmefra.
Hvad lærer eleverne på valgholdet Global Performance?
På valgholdet giver vi den faglige dimension et internationalt fokus og inddrager både sprog- og kulturfag.
Vi diskuterer løbende, hvad der rører sig i verden af forskellige politiske og kulturelle begivenheder, og i løbet af skoleåret kommer eleverne på flere ture “ud af huset”. Vi har blandt andet besøgt forskellige ambassader, hvor vi hører om de mange arbejdsopgaver, der findes på ambassaderne. Eleverne får også kulturelle oplevelser i form af teaterture, fx har vi set ”The Wall” på Østre Gasværk.
På linjen har vi også startet et samarbejde med “snublestensgruppen” og Carolineskolen, hvor vi sammen står for vedligeholdelsen af snublestenene i København. Vi arbejder også på at få venskabsklasser i et engelsktalende og tysktalende land.
Praktisk om turen
Hvert andet år må valgholdene tage på en 3-dages udlandstur. Turen er en skolerejse, det vil sige, at forældre og elever opsparer og indsamler penge til turen, blandt andet gennem salg af kage/toast/juice, optræden og spiseaften for forældre/familie, hvor elever står for maden. Vi indsamlede ca. 2.000 kr. pr. elev, som dækker fly, overnatning, alle måltider, seværdigheder og transport undervejs.

Fantastiske Berlin
En tidlig morgen i november gik turen til fantastiske Berlin med et stort valghold på 50 elever. Vi tjekkede ind på byens nyeste A&O Hostel Kolumbus, kun 7 km fra det centrale Berlin og blot 5 minutters gang fra sporvognsstoppestedet Genslerstrasse. Perfekt beliggende i forhold til kollektiv trafik og nærtliggende ved mindesmærket Hohenschönhausen.
Dagens omdrejningspunkt var Alexanderplatz, hvor eleverne fik lov til at udforske på egen hånd i et afgrænset område. Af seværdigheder så vi blandt andet Berlin Mitte, die Weltzeituhr, Berliner Fernsehturm og Neptunbrunnen. Butikker blev også endevendt i bedste shoppestil, især det verdensberømte Primark og det enorme center Alexa – og sideløbende havde eleverne en opgave med hjemmefra: De skulle lave observationer, som skulle bruges til fremførelse hjemme i Danmark. Her kunne de blandt andet berette om butikstyveri, hvor politiet lagde en person i håndjern, brandvæsenet, der hjalp mennesker ud af en elevator, der sad fast, og i det hele taget det skøre og vilde liv, der er at finde på gader og stræder i Berlin.
Om aftenen oplevede vi det tyske køkken på Biergarten, en stor restaurant, hvor den tyske stil kunne mærkes i særklasse. Lad os bare sige, at det var en sjov kulturel oplevelse, men ikke en madoplevelse vi vil huske for det bedre!
Forret: Kartoffelsuppe
Hovedret: Panerede schnitzler med kold kartoffelsalat
Dessert: Chokolademousse med kirsebærsauce
Om aftenen var aftalen med eleverne, at de kunne hygge i lobbyen på vores hostel eller på værelserne, og at der var ro på gange og værelser kl. 22.
Mauerfall på nærmeste hold
Vi vågnede til en stor og mindeværdig dag i Berlin, nemlig d. 9. november – mindedagen for murens fald i 1989. På Bernauer Strasse besøgte vi den udendørs udstilling, og eleverne oplevede bogstaveligt talt at gå igennem Berlinmuren. De rustrøde metalstænger er, hvad der er tilbage af muren, som de røde stænger engang var omsluttet af. Vi var så heldige, at det norske kronprinsepar var på besøg for at mindes murens fald, og vi hilste på dem på tætteste hold. Fantastisk!
Selvfølgelig tog vi til smukke Unter den Linden for at se Brandenburger Tor og det berømte Holocaust-mindesmærke tæt derved. Elevernes opgave her lød på at føre hinanden gennem de 2.711 betonsteler, som er opsat på et 19.000 km stort areal (svarende til 2 fodboldbaner) for at mindes de 6 millioner dræbte jøder under 2. verdenskrig.
Dagen bød også på en mere afslappet oplevelse, som alle de unge mennesker havde set frem til: Et besøg på Rittersportmuseet, hvor alle kunne lave deres egen chokolade.
Efter lækker aftensmad på Block House – som vakte mere begejstring end dagen før, så det kan klart anbefales – var vi så heldige at have booket tur i kuplen på Rigsdagsbygningen, Tysklands parlamentsbygning.
Hold nu fast, sikke en oplevelse at få lov at se ind der, hvor der gennem tiden er truffet store og vigtige beslutninger!
Det var en flok meget trætte og seværdighedsopfyldte elever, som vi efter et grundigt sikkerhedstjek stod på toppen af Rigsdagsbygningen med og så ud over smukke Berlin en kold novemberaften.
Tidligt næste morgen tog vi kufferterne under armen og drog hjemad – den allerbedste tur til Berlin var slut.

Hvad opnår vi med sådan en valgfagstur?
Vi alle, elever som lærere, har haft en helt fantastisk tur. Vi kan klart anbefale, at folkeskoler rundt i landet skal have
udlandsture på skemaet – og gerne på tværs af årgange.
Det sammenhold, som eleverne opnår på sådan en tur, kan næsten ikke beskrives. Flere elever har fået venner på tværs af klasser og årgange, og vi oplever en større glæde for at deltage i valgfagstimerne efterfølgende, fordi eleverne glæder sig til at se hinanden igen. Vores erfaring er, at sådan en tur kan skabe et fællesskab, hvor nye relationer dannes, så elevernes trivsel i skoledagen forøges væsentligt. Og ikke mindst oplever vi et enormt sammenhold eleverne imellem, som ikke opstår i den normale undervisning.
Sådan en tur er også med til, at lærere og elever ser hinanden i et større perspektiv. Vi ser den enkeltes styrker og sociale kompetencer i en helt anden kontekst end det, der kommer frem i mere fastlåste rammer i den sædvanlige hverdag i skoleregi.
Berlin, du skaber magi!