Hvordan kan vi gøre vores skole til en bæredygtig, klimaklar og fællesskabsorienteret skole?
Udarbejdet af Marcus Ytte, Karoline Bierberg-Christensen og Malene Savange på et STEM-kursusforløb hos CFU Absalon.
Skitse til et nyt tværfagligt forløb, baseret på problembaseret læring (PBL).

Delproces: Faglighed
Indhold:
Introduktion
Faglige oplæg
Forberedelse på tur
Aktørperspektiv
Tidsforbrug:
2 uger (12 lektioner)
Udspecificeret indhold:
Begreber alle introduceres til:
Klima og vejr
Klimamodeller
Bæredygtighed (model)
Energi og energiformer
Ressourcer
Biodiversitet
Vand, LAR, opsamling.
Delproces: Forundring
Indhold:
Tur til DAC (1)
Tur til Musicon (2)
Undringsspørgsmål
Tidsforbrug:
1 uge (6 lektioner)
Udspecificeret indhold:
1) Vores bæredygtige by
2) Rekreative områder med integrerede løsninger mht. biodiversitet og opsamling af vand (LAR).
Delproces: Fokusering
Indhold:
Afgrænsning af problemstilling
Tidsforbrug:
1 uge (6 lektioner)
Udspecificeret indhold:
Forslag:
1)Hvorfor er skolens tag ikke dækket af solceller/græs?
2) Hvad sker der med regnvand på skolens område?
3) Hvordan kunne udearealet bruges til læring og trivsel?
Delproces: Idégenering og løsninger
Indhold:
Crazy 8
Moodboards
Eksperimenter
Design
Beregninger
Tidsforbrug:
2 uger (12 lektioner)
Udspecificeret indhold:
Gruppedannelse
Valg af problem
Forståelse af problem
Design og løsning (engineering).
Delproces: Formidling
Indhold:
Powerpoint til interaktive modeller og modeller - ikke fremlæggelse i sig selv!
Film
Model
Tidsforbrug:
3 dage (3-4 lektioner)
Udspecificeret indhold:
Grupper forbereder præsentation af deres problemstilling, som hvis de skulle til eksamen i et tværfagligt forløb.
Delproces: Feedback
Indhold:
Peer-feedback
Feedback --> Feedforward
Bookcreator
Tidsforbrug:
1 dag (1-2 lektioner)
Udspecificeret indhold:
Grupperne får feedback
Og skriver selv egne refleksioner om forløber og processen ned, så de er individuelt er bedre til næste tværfaglige forløb.
