Gå til hovedindhold

Hvordan kan vi gøre vores skole til en bæredygtig, klimaklar og fællesskabsorienteret skole?

Udarbejdet af Marcus Ytte, Karoline Bierberg-Christensen og Malene Savange på et STEM-kursusforløb hos CFU Absalon.

Skitse til et nyt tværfagligt forløb, baseret på problembaseret læring (PBL).

Delproces: Faglighed

Indhold: 
Introduktion
Faglige oplæg
Forberedelse på tur
Aktørperspektiv

Tidsforbrug: 
2 uger (12 lektioner)

Udspecificeret indhold: 
Begreber alle introduceres til:
Klima og vejr
Klimamodeller
Bæredygtighed (model)
Energi og energiformer
Ressourcer
Biodiversitet
Vand, LAR, opsamling.

Delproces: Forundring

Indhold: 
Tur til DAC (1)
Tur til Musicon (2)
Undringsspørgsmål    

Tidsforbrug: 
1 uge (6 lektioner)    

Udspecificeret indhold: 
1) Vores bæredygtige by
2) Rekreative områder med integrerede løsninger mht. biodiversitet og opsamling af vand (LAR).

Delproces: Fokusering

Indhold: 
Afgrænsning af problemstilling

Tidsforbrug: 
1 uge (6 lektioner)

Udspecificeret indhold: 
Forslag:
1)Hvorfor er skolens tag ikke dækket af solceller/græs?
2) Hvad sker der med regnvand på skolens område?
3) Hvordan kunne udearealet bruges til læring og trivsel?

Delproces: Idégenering og løsninger

Indhold: 
Crazy 8
Moodboards
Eksperimenter
Design
Beregninger

Tidsforbrug: 
2 uger (12 lektioner)

Udspecificeret indhold: 
Gruppedannelse
Valg af problem
Forståelse af problem
Design og løsning (engineering).

Delproces: Formidling

Indhold: 
Powerpoint til interaktive modeller og modeller - ikke fremlæggelse i sig selv!
Film
Model 

Tidsforbrug: 
3 dage (3-4 lektioner)

Udspecificeret indhold: 
Grupper forbereder præsentation af deres problemstilling, som hvis de skulle til eksamen i et tværfagligt forløb.

Delproces: Feedback

Indhold: 
Peer-feedback
Feedback --> Feedforward
Bookcreator

Tidsforbrug: 
1 dag (1-2 lektioner)

Udspecificeret indhold: 
Grupperne får feedback
Og skriver selv egne refleksioner om forløber og processen ned, så de er individuelt er bedre til næste tværfaglige forløb.