Styr på teknologiforståelse
Teknologiforståelse - på skoleskemaet!
Som led i fagfornyelsen 2027 har Børne- og Undervisningsministeriet besluttet, at teknologiforståelse bliver et nyt valgfag i folkeskolen og samtidig integreres i fagene dansk, matematik og natur/teknologi.
Det betyder, at teknologiforståelse både bliver et selvstændigt fagligt område, hvor eleverne arbejder undersøgende og skabende med digitale teknologier, og en tværgående faglighed, der indgår naturligt i de tre fag gennem nye perspektiver, arbejdsformer og læringsmål.
I september 2025 offentliggjorde ministeriet det første råudkast til fagplanen for teknologiforståelse (valgfag). Omkring 140 skoler skal i løbet af 2025-2026 give feedback og afprøve udkastet i praksis, inden den endelige fagplan træder i kraft fra skoleåret 2027/2028. Samtidig arbejder fagudvalgene for dansk, matematik og natur/teknologi med at indlejre teknologiforståelse i deres kommende fagplaner. Første bud på dette, ser vi i næste råudkast, som kommer til foråret. Find råudkast og læs mere om afprøvningerne her.
Formålet med teknologiforståelse er at danne og uddanne eleverne til engagement, praktisk klogskab og myndighed i en verden præget af digitale teknologier. Eleverne skal både kunne udtrykke sig med teknologi – gennem design, konstruktion og programmering – og udtrykke sig om teknologi – ved at undersøge, analysere og tage stilling til, hvordan teknologi påvirker mennesker, fællesskaber og samfund. Undervisningen skal give eleverne virkelyst til at handle, eksperimentere og reflektere og samtidig udvikle deres forståelse for teknologiens rolle i deres eget liv og i verden omkring dem.
Råudkastet til fagplanen beskriver fem centrale indholdsområder, der tilsammen udgør fagets kernestof:
- Digitale fænomener i elevernes livsverden: teknologier, som eleverne møder i hverdagen, fx sociale medier, algoritmer og kunstig intelligens.
- Digitale fænomener i verden: teknologiens rolle i samfund, erhverv og bæredygtighed.
- Kreativitet og design: idéudvikling, empati og designprocesser, hvor eleverne skaber digitale løsninger til virkelige behov.
- Datalogisk modellering og programmering: forståelse for data, algoritmer og programmering som grundlag for digitale systemer.
- Undersøgelse og stillingtagen: evnen til at undersøge, analysere og forholde sig kritisk til teknologiens konsekvenser og muligheder.
Podcast: Fagfornyelsen - 1. råudkast til teknologiforståelsesvalgfaget m. Lars Bo Andersen
I denne episode taler vi med Lars Bo Andersen, formand for fagudvalget for valgfaget Teknologiforståelse. Sammen med ham sætter vi fokus på fagfornyelsen med særligt blik på teknologiforståelse som nyt fagfelt.
Vi støtter jer i jeres udvikling
Hos CFU Absalon er vi klar til at støtte jer i arbejdet med teknologiforståelse. Vi forstår, at det kan være en stor opgave, at skulle integrere den nye faglighed, og det er derfor vigtigt allerede nu, at overveje, hvordan I på skolen bedst bliver klar til denne kommende opgave. Vi står til rådighed med de ressourcer og den vejledning, I har brug for, og vi er her for at hjælpe jer godt på vej – uanset hvor langt I er i processen. Så kontakt os endelig.
Aktuelle tilbud inden for teknologiforståelse
Hos CFU Absalon står vi klar til at støtte jer i processen med at integrere teknologiforståelse på jeres skole. Her er nogle af vores aktuelle tilbud:
Praktikernetværk
Deltag gratis i vores praktikernetværk for teknologiforståelse, hvor lærere fra forskellige skoler deler deres erfaringer og finder inspiration. Netværket giver mulighed for sparring med kolleger og konkrete løsninger til undervisningen. Vi inviterer til praktikernetværksdage et
Kurser og kompetenceudvikling
For at sikre, at I er godt klædt på og har de nødvendige faglige kompetencer til at undervise i teknologiforståelse, tilbyder vi en række kurser. Uanset om I har brug for en grundlæggende introduktion eller ønsker at dykke ned i mere specialiserede emner som programmering og dataetik, har vi kurser, der passer til jeres behov. Hvis I ønsker et lokalt kursus skræddersyet til jeres specifikke behov, er vi åbne for dialog om, hvordan vi bedst kan tilpasse det – både i forhold til fagligt fokus og varighed.
Fagteammøder omkring teknologiforståelse
Vi tilbyder jer muligheden for at deltage i et fagteammøde – helt gratis. Her vil vi tage fat på jeres konkrete udfordringer og muligheder i forhold til at implementere teknologiforståelse. Sammen kan vi drøfte læremidler, handlingsplaner og undervisningsforløb, der kan støtte
Udlån af læremidler
Vi tilbyder også en række læremidler, som I kan låne direkte via mitcfu.dk/teknologiforståelse. Disse materialer er nøje udvalgt og udviklet specifikt til undervisning i teknologiforståelse og kan hjælpe jer med at bringe teknologiens muligheder og udfordringer ind i klasseværelset. At låne læremidlerne gennem CFU giver jer samtidig en oplagt mulighed for at teste dem, inden I beslutter jer for eventuelt at købe dem til skolen.
Link til vores læremidler indenfor teknologiforståelse
Understøttelse af Makerspaces
Vi har hos CFU Absalon stor erfaring med vejledning og sparring i forbindelse med etablering og udvikling af makerspaces, som er et oplagt rum til undervisningen i faget teknologiforståelse. Dette kreative læringsmiljø understøtter bl.a. kompetenceområdet digitalt design og designprocesser ved at tilskynde eleverne til at omsætte deres teknologiforståelse til konkrete projekter og innovative løsninger. Makerspaces fremmer en kultur for eksperimentering, hvor eleverne f.eks. lærer gennem designprocessens faser og fejl.
Vi kan hjælpe med indretning, valg af teknologier og udstyr samt kompetenceudvikling i forbindelse med Makerspace.