Matematikvejlederdag 2024 i Region Sjælland
Tilmeldingen er stadig åben: Danmarks Matematikvejleder Netværk (DMN) inviterer til en dag, hvor vi får input udefra, erfaringsudveksler på tværs af kommuner og skoler samt inspirerer hinanden med gode idéer og fagdidaktiske problemstillinger i relation til matematikundervisning og vejlederfunktionen.
Tilmelding
Tilmeld dig her senest d. 24. september, og derefter så længe der er ledige pladser.
Tid: Tirsdag d. 29. oktober 2024 kl. 08.30-15.45
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse, Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Pris: 710 kr.
Spørgsmål om tilmelding? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930.
Program
08.30 - 09.00 Ankomst og morgenkaffe
09.00 - 09.10 Velkomst
09.10 - 10.25 Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers ræsonnementer og beviser v/ Ida Redder, lektor på Københavns Professionshøjskole
At ræsonnere er en central aktivitet i matematik, hvor essensen er at forklare og begrunde sammenhænge ved hjælp af kendt matematik og med brug af passende repræsentationer. Forskning indikerer flere fordele ved at engagere elever i ræsonnementsaktiviteter i matematikundervisningen på alle klassetrin. Men hvordan kommer det til udtryk i praksis, når indskolingselever deltager i sådanne aktiviteter? Og hvilke overvejelser kan læreren gøre sig for at støtte og udfordre eleverne til at ræsonnere?
10.25 - 10.45 Pause og mulighed for at tale med forlagene
10.45 - 11.00 Gruppedrøftelse af oplægget
11.00 - 12.00 Ræsonnementer, beviser og regnestrategier på mellemtrinnet og i udskolingen v/ Line Maj Møller, matematikvejleder i Nakskov
I en undervisning med lav indgangstærskel og højt til loftet, hvilken betydning har ræsonnementer da i arbejdet med at udvikle fleksible regnestrategier – både inden for regnearterne, men særligt ift. procentregning? Oplægget vil give et bud på ovenstående og ligeledes se nærmere på, hvordan matematisk bevisførelse kan se ud på mellemtrin og i udskoling.
12.00 - 12.30 Spørgsmål til og nyt fra ministeriet v/ Anne Krab, læringskonsulent
12.30 - 13.15 Frokost
13.15 - 14.30 Gruppediskussion af formiddagens oplæg samt strøtanker om ChatGPT som forberedelse til eftermiddagens oplæg.
14.30 - 14.45 Pause
14.45 - 15.45 ChatGPT i undervisningen – hvad gør vi? v/ Ole Freil, lektor på Professionshøjskolen Absalon
Generative AI-teknologier som ChatGPT er allerede en del af undervisningen i skolen, især i de ældste klasser. Vi skal tage stilling til, hvilken rolle AI skal have i folkeskolens matematikundervisning. Oplægget giver en kort introduktion til sprogmodeller, inspiration til brug af ChatGPT, og vi diskuterer dilemmaer i den forbindelse. Oplægget vil indeholde konkrete eksempler og små praktiske afprøvninger af ChatGPT.
15.45 Tak for i dag.
Oplægsholdere: Ida Redder, Line Maj Møller og Ole Freil
Venlig hilsen
Netværkssekretariatet (Trebanden) for DMN Sjælland:
Heidi Kristiansen, Center for Skole og Læring, læreruddannelsen, Professionshøjskolen Absalon, heik@pha.dk
Lene Odefey og Mari-Ann Skovlund Jensen, Danmarks Matematiklærerforening, lo@gotransport.dk
Margit Holm, Center for Skole og Læring, CFU Absalon, marh@pha.dk