Gå til hovedindhold

Matematik i marts 2024

Vi sætter fokus på betydningen af at bruge repræsentationer, når eleverne skal arbejde med problemløsning i matematik.

Kære matematiklærer i Region Sjælland
For 14. gang afholder vi vores traditionsrige ’Matematik i marts’.

I år har vi sat fokus på betydningen af at bruge repræsentationer, når eleverne skal arbejde med problemløsning i matematik. Udover spændende og inspirerende oplæg vil der være lejlighed til kollegiale faglige diskussioner og praksisnære workshops samt diskussion med læringskonsulent fra ministeriet.

Der vil være udstilling af aktuelle læremidler til matematik fra forskellige forlag.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 5. februar 2024 og derefter, så længe der er ledige pladser.

Dato: Torsdag d. 21. marts 2024 kl. 8.30-16.00
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse, Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Pris: 1550 kr.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. S24-205). 

Program

08.30-09.00   Kaffe m. morgenbrød

09.00-09.10   Velkomst

09.10-10.25   Må jeg tegne det, lærer? v/ Mona Røsseland 

10.25-10.55   Refleksion, kaffe/te med nødder og frugt samt mulighed for at tale med forlagene

10.55-11.55   Hvordan klæder vi forældrene på? v/ Julie Hardbo Larsen, matematikvejleder på Nordvangskolen i Glostrup

12.00- 13.00   Frokost og mulighed for at tale med forlagene

13.00-14.30   Workshops

14.30-14.45   Kaffepause

14.45-15.15   Spørgsmål til og svar fra læringskonsulenten samt kort nyt v/ Anne Krab

15.20-15.55   Fik du set det, du ville... v/ Mikael Skånstrøm, lektor på Professionshøjskolen VIA

15.55-16.00   Tak for i dag.

Hovedoplæg

Må jeg tegne det, lærer? v/ Mona Røsseland, førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet i Bergen
Elever, som er gode problemløsere, kendetegnes ved, at de er fleksible i deres brug af udtryksformer som fx klodser, tegninger og symboler. Det hjælper dem til at finde gode strategier og løsninger. Det er derfor hensigtsmæssigt for elevernes læringsproces, at de får mulighed for at arbejde med forskellige repræsentationer i matematik og på forskellige abstraktionsniveauer.  At kunne veksle mellem repræsentationer kan bidrage til at øge elevernes forståelse og selvtillid i matematik. Oplægget kommer til at have fokus på, hvordan vi kan udtrykke matematik ved hjælp af forskellige repræsentationer, med et særlig blik på tegning som strategi og den betydning, det kan have for elevers matematiske udvikling. 

Hvordan klæder vi forældrene på? v/ Julie Hardbo Larsen, matematikvejleder på Nordvangskolen i Glostrup
Hvordan ruster vi forældre til at støtte deres børns udvikling af talfornemmelse, talforståelse og regnestrategier? Hvilken rolle kan familiematematik spille i denne sammenhæng? Med udgangspunkt i mit afgangsprojekt på diplomuddannelsen vil jeg komme med et bud på, hvordan en kombination af bl.a. undervisningsforløb, oplæg for forældre og familiematematik kan give forældre viden, inspiration og indblik i matematikundervisning i dag.

Spørgsmål til og svar fra læringskonsulenten samt kort nyt v/ Anne Krab

Fik du set det, du ville... v/ Mikael Skånstrøm, lektor på Professionshøjskolen VIA
Reflekterende perspektiver på dagens indhold med fokus på fremtidens matematikundervisning.

Oplægsholdere på konferencen: Mona Røsseland, Julie Hardbo Larsen, Anne Krab og Mikael Skånstrøm

Workshops

1) Spil og fold geometri v/ Mette Borgaa, matematikvejleder på Svinninge Skole
Gennem origami kan eleverne frembringe forskellige geometriske former og få mulighed for at opdage forskellige sammenhænge. Vi sætter på origami og spil, og hvordan vi kan styrke elevernes kompetence til at kommunikere og anvende fagord fra geometri gennem sådanne aktiviteter. Vi arbejder med ideer til, hvordan eleverne selv kan skrive instruerende tekster og fremstille videoer, hvor fokus er på at kommunikere matematik og inddrage fagord. 

2) Det tænkende klasserum v/ Stine Palsbøll, matematikvejleder på Tuse Skole
I det tænkende klasserum opstår et fællesskab omkring matematik. Eleverne fremhæver aktiv deltagelse, medbestemmelse og fælles opgaveløsning som positive elementer. På workshoppen arbejder vi med grundprincipper i det tænkende klasserum og med didaktiske greb, vi som matematiklærere kan gøre brug af. Vi afprøver opgaver, som man kan anvende i undervisningen på mellemtrinnet og i udskolingen.

3) Tegninger, regnestykker og regnestrategier v/ Rune Jørgensen, matematikvejleder på Vallensbæk Skole
I denne workshop skal vi arbejde med en undervisningsaktivitet, som mine kolleger og jeg er blevet ret begejstret for i vores matematikundervisning. Aktiviteten er velegnet for elever fra 3.-9. klasse. Formålet med aktiviteten er at øve eleverne i: 1) At omsætte matematiske problemstillinger / regnefortællinger til tegninger og regnestykker. 2) At anvende forskellige regnestrategier. 3) At få en bredere og bedre forståelse af de fire regnearter. 
Det er en aktivitet, der er let at gå til som lærer, og som eleverne typisk synes er sjov, da den adskiller sig lidt fra ”klassisk” matematikundervisning, hvor eleverne sidder på sin stol og regner. Her skal de stå op og gå rundt i klasseværelset, mens de arbejder med forskellige repræsentationer af tekstopgaver.

4) Analoge spil i matematikundervisningen v/ Daniel Dam Berthelsen, matematikvejleder i Morsø
Workshoppen er desværre aflyst. 

5) Vidensbaseret matematikundervisning - hvad og hvordan? v/ Torben Blankholm, selvstændig konsulent
Workshoppen er desværre aflyst. 

6) Familiematematik v/ Marlene Jørgensen, Ann Froberg og Charlotte Hendriksen, matematikvejledere på Munkekærskolen
Workshoppen er desværre aflyst.

Arrangører

Heidi Kristiansen, Professionshøjskolen Absalon, læreruddannelsen, heik@pha.dk
Margit Holm, Professionshøjskolen Absalon / CFU, marh@pha.dk
Lene Odefey, Danmarks Matematiklærerforening kreds 12, 13 og 15, lo@gotransport.dk

Kontakt: