Gå til hovedindhold

Konference om kunstig intelligens i skolen

Stadig åben for tilmelding: Glæd dig til en hel dag om potentialer og didaktiske overvejelser omkring kunstig intelligens i skolen.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 5. december 2024, og herefter så længe der er ledige pladser.

Tid: D. 15. januar 2025 kl. 8.30-15.45
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse, Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Pris: 1.550 kr.

Medbring venligst computer på dagen.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. S25-214). 

Program

8.30-9.00   Ankomst og registrering. Vi byder på kaffe og morgenbrød

9.00-9.20   Velkomst og introduktion til dagen

9.20-10.20   Kunstig intelligens i en skolekontekst v/ Mikkel Aslak og Mette Lynnerup, pædagogiske konsulenter for it og teknologi, VIA Center for Undervisningsmidler

10.20-10.40   Kort pause – stræk ben og fyld op

10.40-11.40   Hvorfor skrive i fagene, når kunstig intelligens kan gøre det for os? v/ Peter Heller Lützen, ph.d., konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning

11.40-12.00   Nyt fra CFU

12.00-12.45   Frokost

12.45-14.15   Workshops – kunstig intelligens (KI) i fagene

14.15-14.30   Pause med kaffe og kage

14.30-15.30   Kunstig intelligens uden for skolegården - værktøj eller farlig fælde? v/ Tobias Ambs Thomsen, creative director og foredragsholder om AI til brug i marketing

15:30-15.45   Afrunding og tak for i dag.

Oplæg

Kunstig intelligens i en skolekontekst 

v/ Mikkel Aslak og Mette Lynnerup, pædagogiske konsulenter for it og teknologi, VIA Center for Undervisningsmidler

Kunstig intelligens (KI) er nu en del af vores digitaliserede samfund – og også en del af virkeligheden for vores elever. Det giver en lang række udfordringer, men heldigvis også en række konstruktive muligheder. Oplægget vil præsentere et overblik over både udfordringer og muligheder og give vinkler på, hvordan vi kan imødegå begge dele i undervisningen.

Oplægget giver:

  • En introduktion til de udfordringer og muligheder, KI giver i undervisningen
  • En begrebsafklaring og forståelse af KI (generativ KI)
  • Et kort overblik over anbefalinger ift. prøveformer fra ministeriets ekspertgruppe
  • Redskaber til lærere og til elever i didaktisk sammenhæng
  • Struktur og praksiseksempler vha. KI i klasselokalet.

Hvorfor skrive i fagene, når kunstig intelligens kan gøre det for os? 

v/ Peter Heller Lützen, ph.d., konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning

Alle kan betjene en sprogmodel, men alle kan ikke forstå eller vurdere indholdet. Sprogmodeller sætter fokus på læseforståelse, vurdering og revision af tekst. Man har brug for viden andre steder fra, og man har brug for almene skrivefærdigheder for at kunne bruge nye teknologier. Oplægget vil fokusere på læringsaspekter af skrivning og teknologi, og det vil inddrage eksempler fra udviklingsprojektet Lolland skriver, hvor vi arbejder med skrivning på tværs af fag fra 5. til 8. klasse.

Kunstig intelligens uden for skolegården - værktøj eller farlig fælde? 

v/ Tobias Ambs Thomsen, creative director og foredragsholder om AI til brug i marketing

Debatten om KI fylder meget i skoleverdenen, men hvor meget fylder kunstig intelligens i livet uden for skolen? Er alle KI-generede nyheder fake? Kan man stole på tech-giganterne, og hvordan bruges KI i reklamebranchen i dag… og hvad med KI i morgen?

Workshops – kunstig intelligens (KI) i fagene

Kunstig intelligens som skrivemakker i danskfaget 

v/ Susanne Hansson og Mette Bechmann Westergaard, pædagogiske konsulenter i dansk, CFU Absalon 

Som dansklærere står vi i dag i et spændingsfelt mellem to diskurser om kunstig intelligens i undervisningen: En snydediskurs og en diskurs, der handler om at finde gode måder at integrere KI i undervisningen. På denne workshop tager vi udgangspunkt i, at eleverne ikke skal være alene hjemme på nettet. Derfor vil vi præsentere jer for Skriveklaveret, som er en oversigt over forskellige måder at bruge sprogmodeller i skriveundervisningen. 
Gennem praktiske eksempler og øvelser viser vi, hvordan sprogmodeller kan understøtte idégenerering, tematiske ordforråd, modtagerbevidsthed og tekstredigering. Deltagerne vil få konkrete redskaber til at integrere KI i deres skriveundervisning på mellemtrinnet og i udskolingen.

Kunstig intelligens i matematik 

v/ Tom Stub Christensen, pædagogisk konsulent for it og medier og matematik, CFU Absalon

I denne workshop vil vi udforske, hvordan kunstig intelligens kan integreres i matematikundervisningen for at forbedre læringsoplevelsen og styrke elevernes matematiske forståelse. Deltagerne vil få praktisk indsigt i forskellige KI-værktøjer, der kan anvendes i klasseværelset. Workshoppen giver en kort introduktion til det grundlæggende omkring, hvordan KI fungerer.

Målet med workshoppen er at udstyre deltagerne med de nødvendige færdigheder og viden til at benytte KI i matematikundervisningen, så den bliver mere effektiv, engagerende og personliggjort for eleverne. 

Kunstig intelligens og teknologiforståelse 

v/ Knud Kofod-Hansen, pædagogisk konsulent for teknologiforståelse, CFU Absalon

Deltag i en inspirerende workshop, der fokuserer på teknologiforståelse gennem brugen af kunstig intelligens. Denne session er designet til lærere, der har det grundlæggende på plads og ønsker at udvikle deres viden om, hvordan komplekse teknologiske emner kan gøres tilgængelige og engagerende for eleverne.

I vil blive præsenteret for:

  • Grundlæggende principper for KI og maskinlæring
  • Eksempler på, hvordan KI integreres i forskellige fag for at øge elevernes teknologiforståelse
  • Hands-on-aktiviteter med KI, der kan anvendes direkte i undervisningen. 

Kunstig intelligens i naturfagene 

v/ Mikael Scheby og Astrid Schrøder, pædagogiske konsulenter i naturfag, CFU Absalon

På naturfagsworkshoppen skal vi afprøve, hvordan man kan træne robotter til at reagere på fx trafikale forhold. Vi skal arbejde med koden bag kunstig intelligens og kigge på simple algoritmer som eksempler på, hvordan man opbygger grundlæggende data inden for kunstig intelligens til fx selvkørende biler. Vi benytter et simpelt eksempel på teachable machines, som kan danne baggrund for en større forståelse af kunstig intelligens hos eleverne. Programmet kan gratis benyttes også uden robotter.

På workshoppen benytter vi Mbot 2 og en Scratch-platform som programmeringsflade. Et forhånds-kendskab til Scratch vil være godt, men er ikke et krav. 

Kunstig intelligens i sprogfagene 

v/ Kim Østerskov Andersen og Kirstine Jordan, pædagogiske konsulenter i tysk og engelsk, CFU Absalon

Er du som lærer nysgerrig på, hvordan du kan bruge KI-værktøjer i din sprogundervisning og blandt andet få dem til at hjælpe dig med at automatisere tidskrævende opgaver, så du kan lægge fokus på undervisningen? Brugen af KI i sprogfag handler om at spare tid og give inspiration til dit arbejde med sproglige strategier. Vi kommer blandt andet omkring emnet ”at rejse”, hvor vi ser på, hvordan KI kan hjælpe os til at arbejde med ordforråd, som du kan bruge direkte i din undervisning.

Kunstig intelligens i kulturfagene 

v/ Karina Bruun Houg og Daniel Ingebrigtsen, pædagogiske konsulenter for henholdsvis kulturfag og teknologiforståelse, CFU Absalon

Kunstig intelligens er nu dybt forankret i alle dele af samfundet, og dens indflydelse vil kun blive stærkere i fremtiden. Derfor er det afgørende, at vi tilgår denne teknologi med en balance af kritisk refleksion, konstruktiv anvendelse og kreativ udforskning.

På denne workshop vil vi dele konkrete eksempler og ressourcer, der gør kunstig intelligens til en værdifuld medspiller for både elever og lærere. Disse værktøjer er direkte anvendelige i din undervisning og kan let integreres i din planlægning.

Vi vil arbejde med kontrafaktisk historieskrivning ved hjælp af kunstig intelligens og undersøge, hvordan denne teknologi påvirker os både som individer og som en del af det større samfund.

Arrangører:

Daniel Ingebrigtsen (ding)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Kim Østerskov Andersen (kian)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Mette Bechmann Westergaard (meew)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Susanne Hansson (suh)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg