Gå til hovedindhold

Holocaust og andre folkedrab

Hvordan håndterer vi "det onde" i undervisningen og hvorfor? Holocaust og andre folkedrab har fået ny aktualitet - hvad er det nye? Holocaust er på historiekanonen og er stadig oplagt at inddrage i andre fag. Få den nyeste viden og inspiration til konkret undervisningspraksis. Få en særlig gave med hjem.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 6. november og herefter, så længe der er ledige pladser. 

Tid: 11. december 2024 kl. 9.00-15.00
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Vordingborg, Kuskevej 1B, 4760 Vordingborg
Pris: Gratis.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930.

Program

9.00 - 9.20 Velkomst og introduktion (trigger)

9.20 - 10.20 Oplæg og dialog. Holocaust-forskning – før, nu og i fremtiden v. Therkel Stræde
Therkel Stræde er lektor ved SDU og en af landets fremmeste forsker vedrørende Holocaust. I oplægget giver han et overblik over hovedtendenser i Holocaust-forskningen fra 1945 til i dag og give sit bud på, hvad vej forskningen i og samfundsdebatten om Holocaust vil gå fremover.

10.20 - 10.40 Pause

10.40 - 11.40 Muligheder og udfordringer i undervisningen om Holocaust. Oplæg og dialog v. underviser og lærebogsforfatter Solvej Berlau

Hvornår er undervisning om Holocaust god og (ud)dannende? Hvad vil vi gerne have, at eleverne lærer, og hvordan ved vi, om det virker? Kan undervisningen tilrettelægges på en måde, der dels anskueliggør, hvad der skete under Holocaust, og samtidig sikrer ro i maven for eleverne, der møder emnet for første gang? Er der særlige udfordringer forbundet med emnet, som vi skal være opmærksomme på som lærere? Kan der fx være tilfælde, hvor emnet i sig selv begrænser eleverne, og i så fald hvordan skaber man en ramme, hvor alle føler sig inkluderet? Og kan vi risikere, at undervisningen får en omvendt effekt og forstærker allerede eksisterende aversioner mod fx jøder? Disse og andre spørgsmål bliver diskuteret med afsæt i undervisningsbogen ”Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust”.

11.40 - 12.30 Workshop runde 1

12.30 - 13.15 Frokost

13.15 - 14.05 Workshop runde 2

14.05 - 14.50 Folkedrab i Bosnien-Herzegovina – vidnesbyrd som kilder. Oplæg og dialog v. historiker Tea Sindbæk Andersen, Københavns Universitet

Folkedrab har fundet sted en række steder på kloden i det seneste århundrede, men det må altid forstås i en specifik historisk sammenhæng og inden for givne politiske og sociale rammer. Dette foredrag introducerer til Bosnien-Herzegovinas nyeste historie og folkedrabet under krigen 1992-1995. Der lægges vægt på, hvordan vidnesbyrd kan bruges til at formidle den vanskelige historie for de ældste klasser i folkeskolen.

14.50 Tak for i dag.

Workshops

1. Turen går til… om studieture til de mørke steder v. lektor Jens Pietras

Hvilke dilemmaer møder vi som lærer, når vi tager på studietur til “de mørke steder”? Denne workshop sætter fokus på studieture, museumsbesøg eller andre steder, der kan knyttes til “de mørke sider” af historien. På workshoppen gennemgår vi konkrete eksempler samt forholder os til potentialer og udfordringer ved denne type dannelsesrejser.

2. Hvordan kan man undervise i grusomme emner? Nye undervisningsforløb og læremidler fra CFU v. pædagogisk konsulent Karina Bruun Houg 

Kan man undervise i Holocaust ud fra en børnebilledbog? Hvilke læremidler om Holocaust og andre folkedrab kan du låne eller streame hos CFU? Og hvordan anvender vi dem i undervisningen? Intro til pædagogisk og fagligt tilrettelagte forløb og læremidler til folkeskolens historieundervisning om Holocaust og andre folkedrab – set i lyset af den nyeste forskning. 

3. Historiske scenarier som dilemmaspil v. Jens Aage Poulsen og Astrid Danielsen

Workshoppen præsenterer to dilemmaspil, der kan anvendes i udskolingen, og som handler om henholdsvis tyske jøders situation efter Krystalnatten og om folkedrabet i Rwanda. Som historiske scenarier faciliterer spillene indlevelse i og indsigt i aktørernes dilemmaer og valg af handlinger i den givne kontekst. På workshoppen bliver du introduceret til didaktikken, og hvordan du kan anvende scenarierne i din undervisning.

4. Dansk Jødiske Museum - et eksternt læringsrum og de museale greb v. museumsinspektør Sara Fredfeldt Stadager

Der gives en introduktion til, hvordan Dansk Jødisk Museum arbejder med historien med udgangspunkt i de danske jøders flugt i oktober 1943. Workshoppen inddrager eksempler fra museets udstilling og museets undervisningstilbud.