Gå til hovedindhold

AKT-konferencen 2025

Få ny faglig viden og inspiration til at skabe positive forandringer for børn i vanskeligheder samtidig med, at du passer på dig selv.

Når vi arbejder med børn i vanskeligheder, er vores indsats uvurderlig. Vi bygger broer, skaber tillid og gør en forskel hver eneste dag. Men for at kunne yde vores bedste for andre, skal vi også huske at passe godt på os selv og hinanden. 

På dette års AKT-konference får du bl.a. viden og inspiration til at være samtalenavigatører og forebygge omsorgstræthed. 

Vi glæder os til at byde dig velkommen til en inspirerende dag.

Konferencens formål er at bidrage med den sidste nye forskning inden for adfærd, kontakt og trivsel og at give konkrete bud på praksis.

Konferencens målgruppe er AKT-lærere og -pædagoger, inklusionsvejledere, ressourcepersoner, konsulenter, ledere og andre interesserede.

Program

08.30-09.00: Kaffe og morgenbrød

09.00-09.15: Velkommen

09.15-10.15: Følelser med på arbejde v/ Anne-Mette Sohn

10.15-10.45: Pause – netværk med kollegaer og udstilling af læremidler

10.45-12.15: Temagrupper

12.15-13.00: Frokost

13.00-14.30: Temagrupper

14.30-14.50: Pause med kaffe og kage samt gang til fælles oplæg

14.50-15.40: Autisme Ungdom v/ Sofie Blenstrup

15.40-15.45: Fælles afslutning.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 5. februar 2025 og derefter, så længe der er ledige pladser.

Tid: Onsdag d. 19. marts 2025
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Slagelse, Sdr. Stationsvej 30, 4200 Slagelse
Pris: 1.550 kr.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (kursusnr. S25-203). 

Oplæg

Følelser med på arbejde v/ Anne-Mette Sohn

Du er heldig. Du har verdens bedste arbejde, hvor du med stor omsorg hjælper børn og unge med trivsel og udvikling. Samtidig er det også et arbejde, hvor du investerer dig selv, og hvor du kan komme følelsesmæssigt på overarbejde. Derfor har du også brug for viden om og redskaber til at håndtere, når du er i risiko for at løbe tør for omsorg. Den viden og de redskaber er omdrejningspunkt for oplægget her. 

Med udgangspunkt i nyeste følelsesforskning om forebyggelse af omsorgstræthed med compassion som tilgang og metode får du idéer til, hvordan du og dine kolleger kan passe på jer selv og hinanden, når du har følelser med på arbejde. Compassion handler om at træne evnen til at møde de svære daglige situationer, som alle mennesker oplever, med compassion og med venlig omsorg for os selv og andre mennesker.

Autisme Ungdom v/ Sofie Blenstrup

Har du nogensinde mødt et barn eller en ung med autisme? Har du stået i en situation, hvor du ikke vidste, hvordan du skulle hjælpe eller handle? 

Sofie deler ud af sit liv med autisme og giver svar på, hvordan man som professionel kan få en større forståelse og dermed blive en bedre hjælper. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål til Sofie.

Temagrupper

A) Samtaler der bygger bro v/ Jacob Folke Rasmussen

En vigtig del af din praksis som AKT-vejleder, lærer, pædagog eller leder er at kunne få potentielt vanskelige samtaler til at lykkes. Man kan tale om, at du ofte fungerer som samtalenavigatør, idet det er dig, der skal kende terrænet, lægge ruten og holde kursen. Modsat de øvrige deltagere i samtalen skal du ikke kun være forberedt på, hvad I skal tale om, men også hvordan I skal tale om det. 

På workshoppen arbejder vi med de udfordringer, du kan møde undervejs i forskellige typer samtaler, ligesom vi kigger nærmere på, hvordan du kan navigere i kommunikationen på måder, der kan hjælpe til at bringe alle deltagere sikkert frem.

B) Inkluderet eller i selvbeskyttelsestilstand? Et eksistentielt perspektiv på udenforskab i læringssituationer v/ Carina Vallentin Degn

Dette oplæg vil sætte fokus på læringsparathed og de livslange konsekvenser ved at stå uden for læringsfælleskabet i grundskolen i forhold til elevens selvopfattelse. Der vil blive inddraget viden fra den neuroaffektive udviklingspsykologi, handicappsykologien og forskellige læringsteorier. 

Oplægget ønsker at skabe forståelse for, hvordan oplevelse af udenforskab har betydning for identitetsudvikling og faglig udvikling, og der vil komme bud på, hvordan vi som fagprofessionelle kan tilbyde menneskelig og professionel støtte og opbakning.

C) Vejen til værdifulde relationer v/ Anette Funch Pedersen og Lea Højhus Hansen

Sproget er vores vigtigste værktøj, og med klassemødeundervisning på skemaet som fag sikrer vi kontinuitet i trivselsarbejdet gennem hele skoleforløbet. Vi arbejder med dialog og mentalisering, så børnene får indsigt i egne og andres styrker. Når både børn og voksne er trænet i autentiske dialoger, kan de danne dynamiske grupper til projekter og prøver. 

Lucas i 9. klasse siger: ”…vores samarbejde via de her klassemøder kan jo ændre lidt på den måde, vi arbejder sammen på. Det hjælper os meget med, hvordan vi arbejder bedst sammen som muligt, fordi vi kender hinanden endnu bedre.”

På workshoppen får I indblik i vores erfaringer med klassemødeundervisning samt praktiske redskaber og idéer til årsplanlægning.

D) Kreative læreprocesser i makerspace på specialområdet - at arbejde kreativt i specialundervisningen v/ Rasmus Broe

Kreativ makerdidaktik med mange løsninger og problemorienterede opgaver kan ofte opleves som en modsætning til specialundervisningens
mere rammesatte tænkning. Men med de rigtige greb kan en makertilgang sagtens implementeres på specialområdet.

Kom og bliv klogere på de mange muligheder for at arbejde kreativt og makerdidaktisk i specialundervisningen, hvad enten din skole har et makerspace eller ej. Vi afprøver eksempler på workshoppen.

E) Det dobbelte blik - et grundlæggende mindset v/ Hanne Warming

“Det dobbelte blik” er et menneskesyn og en tilgang til pædagogisk og socialt arbejde, som handler om at se styrkerne i det særlige og umiddelbart bekymrende/udfordrende hos børn og unge i udsatte positioner.

Det tager afsæt i erkendelsen af, at selvom børn og unge i udsatte positioner ofte afviger fra, hvad vi opfatter som normalt og hensigtsmæssigt, så kan deres særlighed indeholde styrke- og ressourcepotentiale, som dog alt for ofte overses og ikke gives udviklingsmulighed.

På workshoppen vil der blive introduceret til “Det dobbelte blik”, herunder med konkrete eksempler. Derefter vil I selv få lov til at prøve kræfter med tilgangen.

Præsentation af konferencens oplægsholdere

Anne-Mette Sohn har en baggrund som cand.pæd. i pædagogisk psykologi, og hun har udgivet flere fagbøger (og et par romaner), senest bogen "Omsorgstræthed - syv forebyggende principper". Ud over at holde kurser og oplæg om netop omsorgstræthed holder hun også kurser i specialpædagogiske metoder og forældresamarbejde.

Jacob Folke Rasmussen arbejder som kursusholder, konsulent og supervisor i sit eget firma ”Narrativt Selskab” og som underviser på Systemisk Institut for Familieterapi. Jacob har i hele sit arbejdsliv beskæftiget sig med fortællingers betydning for menneskers og organisationers udviklingsmuligheder og finder stor inspiration i at udvikle nye metoder i samarbejde med familier, børn, borgere og professionelle. Jacob er forfatter til bogen ”Samtaler der bygger bro”, og har derudover skrevet en række artikler og kapitler om narrativ praksis.

Carina Vallentin Degn er adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon, hvor hun beskæftiger sig med efter- og videreuddannelse af skolens vejledere og ressourcepersoner som fx læsekonsulenter og ordblindelærere. Carina er uddannet cand.mag. i audiologopædi, emotionsfokuseret psykoterapeut og neuroaffektiv supervisor. Gennem sit faglige virke har Carina særligt beskæftiget sig med de emotionelle og eksistentielle aspekter ved funktionsnedsættelse og i læringssituationer.

Rasmus Broe er konsulent for multimedie og specialundervisning ved CFU på Københavns Professionshøjskole. Rasmus har i mere end 20 år undervist elever fra specialområdet med særligt fokus på det multimodale sprog, igennem arbejdet med podcast, lyddesign, video, animation, 3D og Virtual og Augmented Reality. 

Anette Funch Pedersen er lærer med mange års erfaring som AKT-vejleder og koordinator for AKT-teamet. Anette faciliterer forebyggende trivselsindsatser gennem hele grundskoleforløbet i tæt samarbejde med kolleger. Gennem sparring, oplæg og workshops har Anette stået bag udviklingen og implementeringen af klassemødeundervisningen.

Lea Højhus Hansen er ressourcepædagog med stor erfaring i at understøtte visiterede elevers deltagelsesmuligheder i inkluderende børnefællesskaber. Lea er tillige en del af AKT-teamet og faciliterer klassemødeundervisning samt andre forebyggende AKT-forløb i indskolingen.

Sofie Blenstrup lever med diagnosen autisme. Sofie er tidligere bestyrelsesmedlem i foreningen Autisme Ungdom, hvor hun bl.a. har været med til at sætte autisme på dagsordenen på dette års Folkemøde og dermed skabt en vigtig debat.

Hanne Warming er sociolog og professor ved Roskilde Universitet. Inddragelse af børn og unges eget perspektiv er centralt i Hannes forskning. Hanne har deltaget i mange forskningsprojekter både nationalt og internationalt, og hendes primære forskningsområder er barndom/ungdom og børne/ungeperspektivet. Hanne er medlem af Børnerådet.