Gå til hovedindhold

Fælles praktikernetværksdag om makerspaces

Makerspaces åbner for mange muligheder i undervisningen. På den gratis netværksdag kan du blive inspireret af andres erfaringer til, hvordan I kan arbejde med makerspace på jeres skole.

Dagen arrangeres i et samarbejde mellem CFU Absalon og CFU/Future Classroom Lab, Københavns Professionshøjskole. 

Program

9.00 - 9.10   Velkomst

9.10 - 10.10   Keynote v/ Lene Tanggaard

10.10 - 10.30   Kaffepause

10.35 - 11.20   Shareshops - tæt på praksis

11.25 - 12.00   Frokost

12.00 - 15.00   Workshops m/indlagt kaffepause og afrunding af dagen.

Keynote

Fantasi, virkelyst og kreativitet
v/ Lene Tanggaard, cand.psych., ph.d., rektor og professor ved Designskolen i Kolding

Der er ingen tvivl om, at både fantasi, virkelyst og kreativitet må være nøgleord for fremtidens skole. 

I det post-informationssamfund, som vi aktuelt dypper tæerne i, bliver de teknologiske forandringer voldsomme. Robotter og maskiner vil overtage nogle af de opgaver, som vi står med i dag. Den menneskelige kreativitet vil være afgørende, fordi vi må træffe store beslutninger om, hvordan teknologien skal få indflydelse. Vi står også med natur- og klimaudfordringer, hvor vi skal lære at elske verden igen, så vi begynder at tage ansvar. Her kan skolen komme til at spille en kæmpe rolle for de kommende generationers mulighed for at forny verden. Lene vil i denne keynote give os indblik i den nyere kreativitetsforskning, hvor en dynamisk forståelse af kreativitet spiller en hovedrolle. 

Lene Tanggaard

Shareshops

Mellem 10.35-11.20 afholdes shareshops. På de forskellige shareshops deles først erfaringer fra praksis, hvorefter der åbnes op for drøftelser i plenum.

Hver shareshop varer 45 minutter. Vælg 1. og 2. prioritet ved tilmelding.

  1. Dansk og sprogfag i makerspace gennem ”Novel Engineering"
    v/ Rebekka Trille Pedersen og Astrid Ougaard, Hvalsø Skole, Lejre

    Novel engineering er en måde at arbejde med litteratur i en design- eller engineeringproces, hvor eleverne under læsningen af et stykke litteratur er med til at udpege problemer og udfordringer, som karaktererne i teksten støder på. Efterfølgende skal eleverne så udtænke og konstruere praktiske løsninger på de valgte udfordringer. Kom og hør om vores erfaringer med arbejdet omkring novel engineering.

  2. Makertilgange på specialområdet
    v/ Rasmus Broe, pædagogisk it-konsulent hos KP og speciallærer på Skolen ved Sorte Hest

    Makerpædagogik med mange løsninger og problemorienterede opgaver kan ofte opleves som modsætning til specialundervisningens mere rammesatte tænkning. Men med de rigtige greb kan en makertilgang sagtens implementeres på specialområdet. Hvordan, kan du høre mere om her.

  3. PBL i skolen
    v/ Malte von Sehested, afdelingsleder, Lars Saul, lærer, samt elever fra Langebjergskolen, Fredensborg

    Hør om, hvordan vi arbejder med projektbaserede tilgange til læring, og hvordan adgangen til makerredskaber kan give nye muligheder for at arbejde undersøgende og eksperimenterende. Hør også lidt om, hvordan vi arbejder med implementering af makertilgange og kompetenceopbygning af personalet. 

  4. Makerspaces i et fritidsperspektiv
    v/ Christian Toft, pædagogisk it-konsulent, KP og multimediepædagog på Fuglsanggårdsskolen, Virum og Morten Hoppensach, skole- og fritidspædagog og ressourceperson, Trællerupskolen, Lejre

    SFO ved Fuglsanggårdsskolen har i mange år trukket tænkning fra makerpædagogik fra deres multimedieværksted og ud i de andre værksteder. Det handler om kreativitet på børnenes præmisser, fritidspædagogik og wow-faktor. Vi glæder os til at fortælle om projekter, der ikke kræver den store tekniske kunnen, men bare et kreativt legende virke – og at høre om jeres andres erfaringer med makerpædagogik.

  5. Sådan har vi organiseret og udbredt vores makerspace
    v/ Jacob Kiellberg, kommunal konsulent, Lejre og Lars Hansson, skoleleder, Jeppe Engelund Carlsen, lærer og ressourceperson samt Eliz Erdem, ressourceperson, Hvalsø Skole, Lejre

    Lejre Kommune har de seneste 3 år arbejdet med at etablere og udbrede makerspaces på alle skoler. Kom og hør, hvordan vi har gjort på Hvalsø Skole og i Lejre Kommune for at sikre, at vores makerspace er blevet en del af hele skolens praksis. 

  6. Playspace - et lokale, der forandrer sig
    v/ Anne Marie Tidemand, lærer, Lyngholmsskolen

    Vi fortæller om vores erfaringer på Lyngholmsskolen med at udvikle et helt nyt fælles Playspace med analoge og digitale teknologier, der understøtter legende tilgange til teknologiforståelse i projektet Play@Heart. På Lyngholmskolen er det skolens tidligere PLC, der nu er indrettet som Playspace - hør om skolens erfaringer med netop denne forandring.

  7. Billedkunst og håndværk og design i makerspace
    v/ Mette Hansen, PD i billedkunst og æstetik, forfatter, folkeskolelærer i billedkunst og håndværk og design på Søndermarkskolen, censor på læreruddannelsen

    Mette Hansen fra Søndermarkskolen fortæller om folieskærer i faget håndværk og design samt billedkunst og de erfaringer, det har medfødt, herunder best practice i en travl skolehverdag.

  8. Naturfagene i makerspace
    v/ Anette Vestergaard Nielsen

    Med 3 kl. i N/T og H&D har elever udviklet forslag til at genopbygge Mykolajiv i Ukraine. Vi præsenterer det didaktiske design og giver eksempler på, hvordan 3D print kan introduceres på 3. årgang, når alt er nyt for både lærer og elever. Inspireret af Cobod International A/S

  9. Makerspace på budget
    v/ Søren Knudsen og Kristian Hjuler, pædagogiske it og mediekonsulenter ved CFU Absalon

    Hvordan skaber man læring og spændende produktioner med teknologi og skabende maker-didaktik uden at have et stort og veletableret makerspace eller et stort budget i sit makerspace? Vi kigger på konkrete eksempler og muligheder.

  10. Indret jeres makerspace
    v/ Rikke Egeberg, Maria Ulrik Pedersen og Helle Damgaard Melin, pædagogiske konsulenter ved CFU Absalon for henholdsvis PLC og læringsrum, udvikling af professionelle læringsfællesskaber samt it og medier og makerspaces

    Makerspaces skyder op på skoler i hele landet. På denne shareshop får du mulighed for at drøfte, hvordan indretningen af makerspace kan understøtte de visioner, I har for jeres makerspace. Samtidig får du konkrete idéer til, hvordan et makerspace kan understøtte eleverne i at arbejde undersøgende og kreativt. Undervejs er der afsat tid til refleksion og vidensdeling.

Workshops

Mellem 12.00-15.00 afholdes workshops.

Hver workshop varer 3 timer inklusiv kaffepause og opsamling på dagen. Vælg 1. og 2. prioritet ved tilmelding.

  1. Tinkering og legende tilgange i makerspacet
    v/ Lasse Remmer, it- og mediedidaktisk konsulent, KP og Søren Knudsen, it og mediedidaktisk konsulent, CFU Absalon

    På denne workshop skal der “makkes” og leges med både analoge og digitale teknologier. Her vil du stifte bekendtskab med tinkering som praksis for elevernes udvikling af teknologiforståelse. Vi kommer i fælleskab til at udforske kreativitet, materialiteter og meningsfulde pædagogikker, samtidig med at vi diskuterer, hvordan workshoppen passer ind i skolen. Disclaimer - det bli'r sjovt!

  2. Bevægelige skulpturer i makerspace
    v/ Helle Damgaard Melin, it og mediedidaktisk konsulent og pædagogisk konsulent for billedkunst, CFU Absalon, Eva Petropouleas, it og mediedidaktisk konsulent, CFU Absalon og Karen Mikkelsen, it- og mediedidaktisk konsulent, KP

    I denne workshop skal vi arbejde med at lave små automata. Automata er en slags mekaniske skulpturer med bevægelige dele. De kan laves i enkle materialer såsom pap og karton. Når eleverne bygger disse små maskiner, så lærer de på en legende måde om simple mekaniske dele som håndtag, knast, tandhjul mm. Vi bevæger os fra de helt mekaniske eksempler, som vi bygger i pap og andre let tilgængelige materialer, og videre til eksempler på automata, som styres af microcontrollere og består af lasercuttede og 3D-printede dele. 

  3. Lyd og musik i makerspace
    v/ Bruno Carlos Barbalho og Mads Brink, it- og mediedidaktiske konsulenter, KP

    Future Classroom Lab har eksperimenteret med brugen af makerteknologier til lydproduktion… Kom og hør, hvordan du kan starte din rejse ind i musikken via et makerspace!

  4. Micro:bits og escape rooms
    v/ Kristian Hjuler, it og mediedidaktisk konsulent, CFU Absalon og Martin Exner, it- og mediedidaktisk konsulent, KP

    Brug micro:bit’en som kerneelement i dit escape room. På denne workshop får du inspiration til, hvordan du i undervisningen kan få eleverne til at skabe fysiske escape rooms eller “breakout”-udfordringer. Vi arbejder med selv at prøve kræfter med at skabe en breakout-fortælling, hvor vi bl.a. anvender både analoge og digitale elementer til at skabe fortællingens udfordringer. Det forventes, at deltagerne som minimum kender til micro:bit’en på begynderniveau.

  5. Vi skyder til måls med vores egne 3D-printede blider
    v/Tom Stub Christiansen og Daniel Ingebrigtsen, it og mediedidaktiske konsulenter, CFU Absalon samt Martin Thun, it- og mediedidaktisk konsulent, KP

    På denne workshop dykker vi ned i, hvordan 3D-print kan sættes i spil i undervisningen. Vi arbejder konkret på workshoppen med at bygge blider i Tinkercad og kommer omkring tips og tricks undervejs. Erfaring med Tinkercad er en fordel.

  6. Få foliemaskinerne i spil i makerspace
    v/ Marlene Marian Erna Muhlig, pædagogisk konsulent for billedkunst, KP og Karin Dyrendom, it- og mediedidaktisk konsulent, KP

    På denne workshop bliver du introduceret til en fabrikationsteknologi og bliver klogere på, hvordan den kan indgå som et værktøj i de praktisk-musiske fag. Vi ser på konkrete værktøjer, materialer og ikke mindst forskellige folieskærere, og du får mulighed for selv at eksperimentere og afprøve forskellige maskiner og materialer.

  7. Lasercutting og lampedesign i makerspace (STEM)
    v/ Jeppe Engelund Carlsen, lærer og ressourceperson, Hvalsø Skole, Lejre og Jakob Damgård, it- og mediedidaktisk konsulent, KP

    På denne workshop skal vi arbejde med modellering i Onshape og lasercutting. Deltagerne bliver klædt på til at designe deres egne skæve og stilfulde lamper, og kommer de i mål med et design, får de lov til at skære den i en af Future Classroom Lab’s fire lasercuttere. Workshoppen er målrettet deltagere, som allerede har erfaring med lasercutting.

  8. Makerspace og teknologier i et fritidsperspektiv
    v/ Christian Toft, pædagogisk it-konsulent, KP og multimediepædagog på Fuglsanggårdsskolen, Virum og Morten Hoppensach, skole- og fritidspædagog og ressourceperson, Trællerupskolen, Lejre

    På denne workshop fokuserer vi på, hvordan vi i SFO'en kan arbejde med makerspace, og hvordan vi kan give børnene handlingskompetence ud i design. Vi kigger på designprocesser og arbejder med, hvordan vi i SFO’en kan lave korte forløb, hvor børnene afprøver idéer og udvikler evner til at samarbejde og løse forskellige problemer. 

  9. Et makerspace til tiden - der holder
    v/ Rikke Egeberg, pædagogisk konsulent for PLC og læringsrum, CFU Absalon, Maria Ulrik Pedersen, pædagogisk konsulent for udvikling af professionelle læringsfællesskaber, CFU Absalon og Lonnie Sørensen, pædagogisk konsulent for PLC og skoleudvikling, KP

    Et makerspace kan som læringsrum skabe rammer for, at undersøgelse, kreativitet og kritisk tænkning bliver en integreret del af skolens didaktiske og pædagogiske fundament. Men hvordan udvikles et makerspace, som både elever og personale tager til sig som en naturlig del af læringskulturen på skolen? 
    Workshoppen vil være en skøn vekselvirkning mellem korte faglige spots, leg, fælles refleksion og videndeling. I går herfra med ny inspiration og konkrete værktøjer til arbejdet med bæredygtig kapacitetsopbygning. 
    Målgruppen er skoleledelser, vejledere og ressourcepersoner - kom rigtigt gerne som skoleteams.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 24. februar 2023.

Tid: 6. marts 2023 kl. 9.00-15.00
Sted: Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg, Auditoriet, Humletorvet 3, 1799 København V. 
Pris: Gratis. Bemærk venligst, at tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb, og at vi derfor tillader os at opkræve et gebyr ved udeblivelse, som dækker omkostninger til forplejning og administration.