Gå til hovedindhold

Podcast: Fagfornyelsen indefra – med Lise Tingleff Nielsen

Vi dykker ned i arbejdet med at udvikle nye, mere enkle fagplaner, der kan styrke den pædagogiske og faglige samtale i skolen.

Podcastvært Kristian N. Hjuler og gæst Lise Tingleff Nielsen

I denne episode af Praksis dykker vi ned i fagfornyelsen i folkeskolen sammen med Lise Tingleff Nielsen, der – sammen med mange andre dygtige fagfolk – spiller en central rolle i arbejdet med at udvikle nye, mere enkle fagplaner. 

Lise er områdechef for grundskolen på EVA (Danmarks Evalueringsinstitut), forperson for rådgivningsgruppen for folkeskolens fagplaner og tidligere forperson i ekspertgruppen for fagfornyelsen. Hun deler sine indsigter i, hvordan vi kan skabe undervisning, der er meningsfuld, engagerende og favner alle elever, og hvordan fagfornyelsen kan styrke den pædagogiske og faglige samtale i skolen.

Podcasten er optaget, inden finansloven for 2026 blev aftalt, som bl.a. betyder lukningen af Danmarks Evalueringsinstitut (Eva). Læs mere på folkeskolen.dk.

 

Find Praksis i din podcast-app eller lyt med her på hjemmesiden:

Læremidler, som du kan låne på mitCFU.dk

  • Bamselægen: Et skønt materialesæt til 0.-2. klasse, der med tv-udsendelser, genstande og bøger klæder eleverne på til at arbejde med og undersøge kroppe og sygdomme. Der er bamser, lægesæt, kitler og meget andet, der kan være med til at skabe den helt rette stemning af et bamsehospital i klassen. Materialet er en del af DR-læseprojektet “Alle ord tæller”, så der er udviklet både tv-udsendelser og en gratis spil-app, som dyrker universet.
  • Varmepresser: Med varmepresseren kan du koble kreativitet, håndværk og bæredygtighed til en praksisnær og motiverende undervisning. Til billedkunst og håndværk og design i 4.-8. klasse. 
  • "Mig & My" af Sarah Engell: En del af universet "Hvad kender du til chatbots?" Børn møder allerede kunstig intelligens i deres hverdag, når de fx kommunikerer på Snapchat. I universet finder du en række idéer, som er lige til at gå til – også selvom du ikke selv har den store erfaring med kunstig intelligens.

Kurser og arrangementer

  • Det tænkende klasserum for de yngste – d. 20. november 2025 i Slagelse: Hvem vil ikke gerne have tænkende og reflekterende elever i matematik i indskolingen? På kurset vil du gennem arbejdet med Peter Liljedahls tænkning blive introduceret til gruppedeling, lodrette tavler, spørgsmål, der opretholder læringsflow, opsamling og konsolidering af klassens fælles viden: ”Hvad ved vi nu?” 
  • Lærfest'26 – d. 4.-5. marts 2026 i Bella Center, København: Har du husket at tænke Lærfest'26 ind i din årsplanlægning? Glæd dig til den store udstilling, 70 gratis oplæg, et spændende sceneprogram og to konferencespor. I 2026 bliver der særligt fokus på fagfornyelsen!
  • AI som ven – når teknologien lytter mere, end vi gør – d. 7. april 2026 i Roskilde og d. 14. september 2026 i Vordingborg: Forestil dig en ven, der altid er tilgængelig, altid lyttende og aldrig dømmende. For mange børn og unge er den ven allerede en realitet – i form af MyAI og andre chatbots. På dette kursus stiller vi skarpt på, hvorfor teknologien opleves så dragende, og hvordan relationer til AI kan påvirke trivsel, selvforståelse og fortrolighed. Sammen undersøger vi både fascinationen, dilemmaerne og de nye spørgsmål, vi som voksne er nødt til at forholde os til.

Kristian Neubert Hjuler (krnh)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Maria Ulrik Pedersen (maup)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Mette Bechmann Westergaard (meew)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg