Gå til hovedindhold

Sproglærernes dag 2026

Med temaet "Ordforråd – sæt alle kompetencer i spil" byder dagen på ny viden og inspiration til din fremmedsprogsundervisning.

Tilmelding

Tilmeld dig her senest d. 10. marts 2026, eller så længe der er ledige pladser. 

Tid: Tirsdag d. 14. april 2026
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Pris: 1725 kr. inkl. forplejning

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 7248 1930 (kursusnr. R26-107).

Program

8.30-9.00   Ankomst og morgenmad

9.00-9.15   Velkomst 

9.15-10.15   Fælles hovedoplæg: Ordforråd – udvælgelse og bearbejdning v/ Robert Lee Revier, lektor, ph.d.

10.15-10.45   Pause, kaffe og udstillinger

10.45-12.15   Første workshoprunde – tværsproglig 

12.15-13.15   Frokost og udstillinger 

13.15-14.45   Anden workshoprunde – i de enkelte fag

14.45-15.15   Pause, kaffe, kage og udstillinger

15.15-15.45   Om fagfornyelsen og sprogenes udvikling v/ repræsentanter fra STUK 

15.45-16.00   Afrunding og tak for i dag.

Oplæg: 

Fælles hovedoplæg: Ordforråd – udvælgelse og bearbejdning 

v/ Robert Lee Revier, lektor, ph.d. 

Oplægget fokuserer på, hvilket ordforråd der er passende at arbejde med i sprogfagene, og hvordan det udvalgte ordforråd kan bearbejdes for at understøtte elevernes ordforrådstilegnelse. Oplægget er baseret på forskning i ordforråd i fremmedsprog og modersmål og indeholder praktiske eksempler på ordforrådsaktiviteter.

Om fagfornyelsen og sprogenes udvikling 

v/ repræsentanter fra STUK

Første workshoprunde – tværsproglig:

A) Kan du tegne det?

v/ Maria Ulrik Pedersen og Helle Damgaard Melin, CFU-konsulenter

Hvordan kan tegning bruges som strategi til at styrke elevernes ordforrådstilegnelse i sprogfagene? 

På workshoppen får du tusch på hænderne og lærer enkle og effektive tegneteknikker, der kan gøre sprogarbejdet mere visuelt og engagerende for eleverne. Når du og eleverne tegner ord, begreber og sætninger, skabes visuelle hukommelseskroge, som gør sproget lettere at fastholde.

Du går fra workshoppen med konkrete og lette tegneteknikker, der kan bruges direkte i din sprogundervisning i morgen, og idéer til, hvordan eleverne selv kan bruge tegning som aktivt redskab i ordforrådsarbejdet.

B) Ordforråd med WOW-effekt – motiverende ordforråd i praksis 

v/ Kim Østerskov Andersen, CFU-konsulent

Hvor ofte lærer eleverne nye gloser uden rigtigt at kunne bruge dem bagefter?

I denne workshop omsætter vi gloselister til levende sprog, som eleverne forstår, anvender og husker – og som giver dem sproglig selvtillid og lyst til at bruge sproget aktivt. Ordforrådsarbejde i sprogfagene skal ikke kun handle om at lære "rigtige svar", men om at bruge sproget kreativt og kommunikativt. Derfor dykker vi ned i praktiske aktiviteter og metoder, der skaber netop den effekt, hvor eleverne siger: “Wow, jeg kan faktisk bruge det her!” Workshoppen tager afsæt i tre centrale principper: Kontekstbaseret gloselæring, ordforrådsstrategier og leksikalske netværk samt mundtlige strategier og vekselspil.

C) Ordforrådstilegnelse med bevægelse og aktivitet 

v/ Jacob Fließ Nørregård, lærer

På workshoppen arbejder vi med, hvordan bevægelse og fysisk aktivitet kan øge elevernes motivation og læringsudbytte. Med afsæt i ny forskning om aktiv sprogtilegnelse præsenteres praksisnære eksempler fra undervisning, aktionsforskning og tidligere kursister. Vi ser på, hvordan bevægelse kan mindske fremmedsprogsangst og styrke sprogproduktionen, samt hvordan man håndterer udfordringer som pladsmangel, tidsmangel og pensum. Du får et kompendium med hovedpointer og 10 sprogaktiviteter, og vi afprøver flere af aktiviteterne, så du kan bruge dem direkte i din undervisning.

Anden workshoprunde – i de enkelte fag:

D) Engelsk 1.-5. klasse: Legende tilgange til ordforrådstilegnelse 

v/ Kirstine Jordan, CFU-konsulent

Ordforrådstilegnelse bliver bedst, når eleverne får sproget i hænderne og kroppen. I denne workshop afprøver vi kreative og legende aktiviteter, der styrker ordkendskab, udvider elevernes sproglige repertoire og giver læreren nye redskaber til at kombinere læring og leg i engelskundervisningen. Workshoppen bygger på forskningsbaseret viden om sprogindlæring og giver konkrete eksempler på, hvordan elever i indskoling og på mellemtrin kan udvikle, anvende og fastholde et aktivt ordforråd i meningsfulde læringssammenhænge.

E) Engelsk 6.-9. klasse: Styrk ordforråd med AI – konkret, kreativt og klar til klasseværelset 

v/ Cathrine M.L. Høffner, underviser og forfatter

Hvordan kan AI styrke dine elevers ordforråd på en engagerende måde og samtidig lette din forberedelse? I denne praksisnære workshop afprøver vi, hvordan AI kan fungere som sproglig sparringspartner og skabe differentierede, interaktive aktiviteter tilpasset niveau, emne og mål. Du får konkrete øvelser med hjem, bl.a. ordlege, oversættelses- og skriveaktiviteter samt skabeloner og prompts, der gør det nemt at inddrage AI i undervisningen.

F) Tysk: Autentisk tysk – ordforråd og mundtlighed 

v/ Signe Matthiessen, lærer

På denne workshop undersøger vi, hvordan autentiske oplevelser, erfaringer, følelser og erkendelser kan styrke elevernes ordforrådstilegnelse. Du kommer til at afprøve og udvikle opgaver, der tager udgangspunkt i den omgivende verden og dine elevers oplevelser med den, så sproget bliver meningsfuldt og huskes bedre i både sind og krop. Formålet med denne workshop er at skabe undervisningsmaterialer til tysk med følelsesmæssig og kropslig forankring.

G) Fransk: Ordforråd og mangfoldighed: Bien sûr! Mais comment? 

v/ Alice Laureline Morvan, underviser på læreruddannelsen

Hvordan kan vi arbejde med autentisk og aktuelt ordforråd, der afspejler mangfoldigheden blandt eleverne i et bredt perspektiv? I denne workshop vil vi afprøve materialer til forskellige klassetrin, der giver et realistisk billede af de fransktalende samfund og åbner op for en dybere og mere nuanceret identifikation og repræsentation i undervisningen. Workshoppen er for fransklærere og vil blive afholdt på både fransk og dansk.

Arrangør

Kim Østerskov Andersen (kian)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Kirstine Jordan (kirj)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg