Gå til hovedindhold

Ordblindekonferencen 2026

En dag fyldt med ny viden, praksisnære greb og inspiration til arbejdet med ordblindevenlig undervisning.

Vi glæder os til at byde jer velkommen til årets Ordblindekonference – en hel dag fyldt med ny viden, praksisnære greb og inspiration til arbejdet med ordblindevenlig undervisning.

Sammen stiller vi skarpt på tidlig indsats, trivsel og deltagelse – fra skolestart til sidste dag i niende.

Tilmelding

Sæt kryds i kalenderen og hold øje med hjemmesiden her og vores nyhedsmail, som du kan tilmelde dig her

Tid: Torsdag d. 29. januar 2026 kl. 9.00-15.25
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde 

Målgruppe: Ordblindelærere, læsevejledere, lærere, ordblindekonsulenter og andre interesserede.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 7248 1930. 

Program

8.30-9.00   Ankomst og morgenmad

9.00-9.15   Morgensang og velkomst

9.15-10.15   Dysleksivenlig undervisning som vej til både læring og trivsel v/ Line Leth, vejleder, forfatter og stifter af Lektiologisk skoleudvikling og vejledning

10.15-10.35   Pause og udstilling

10.35-11.35   Mestringsvejen – et redskab til styrket deltagelse og selvværd i den tidlige indsats v/ Mette Bach Laursen, lærer, læsevejleder og forfatter og Mie Askjær Midtgård, underviser, oplægsholder, forfatter og ejer af Ordblindetalent

11.35-12.35   Frokost

12.35-13.10   Nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, STUK

13.10-13.15   Mellemrum

13.15-14.05   Læringsforløb for gult testede elever v/ Thomas Mose, ordblindelærer, læsevejleder, cand.pæd. i didaktik (dansk) og medejer af Ordblindetræning

14.05-14.25   Pause, kaffe/te og kage

14.25-15.15   AI og LST til alle – små greb, stor effekt v/ Maria Frantzen Sanko, ordblindelærer, læsevejleder, skønlitterær og faglitterær forfatter og formidler 

15.15-15.25   Tak for i dag.

Oplæg

Dysleksivenlig undervisning som vej til både læring og trivsel 

v/ Line Leth, vejleder, forfatter og stifter af Lektiologisk skoleudvikling og vejledning

Der er for tiden en stigende opmærksomhed på, at mange elever hverken lærer eller trives tilstrækkeligt i skolen. I dette oplæg vil jeg komme med mit bud på, hvordan og hvorfor en dysleksivenlig pædagogik og didaktik i almenundervisningen kan bidrage til netop at styrke elevers trivsel og læring.

Mestringsvejen – et redskab til styrket deltagelse og selvværd i den tidlige indsats 

v/ Mette Bach Laursen, lærer, læsevejleder og forfatter og Mie Askjær Midtgård, underviser, oplægsholder, forfatter og ejer af Ordblindetalent

Vi præsenterer Mestringsmodellen som omdrejningspunkt og viser, hvordan vi med tidlig indsats kan styrke elevernes deltagelse, motivation og mestring – uanset om de er i risiko for ordblindhed eller ej.

Gennem Mestringsmodellen får du et konkret redskab med aktiviteter og data, der støtter lærere og læsevejledere i at handle tidligt.

Målet er enkelt: At skabe succes og styrket selvværd for alle elever lige fra skolestart.

Nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 

v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, STUK

Læringsforløb for gult testede elever 

v/ Thomas Mose, ordblindelærer, læsevejleder, cand.pæd. i didaktik (dansk) og medejer af Ordblindetræning

Thomas Mose deler indsigter og erfaringer fra et ambitiøst og målrettet læringsforløb for 100 gult testede elever i Esbjerg Kommune. Med udgangspunkt i konkrete cases og data giver Thomas et inspirerende indblik i, hvordan en systematisk indsats og et tæt samarbejde mellem skole, hjem og mentorer kan løfte både elevernes faglige kompetencer og deres trivsel.

AI og LST til alle – små greb, stor effekt 

v/ Maria Frantzen Sanko, ordblindelærer, læsevejleder, skønlitterær og faglitterær forfatter og formidler

Hvordan kan vi bruge AI og LST til at skabe rum for deltagelse – for alle elever?
I dette praksisnære oplæg går vi helt tæt på, hvordan små, konkrete greb med LST og AI kan åbne nye muligheder for elevernes deltagelse i læsning, skrivning og mundtlighed i den almene undervisning.

Du får seks brugsklare opgaver og et læsetip, som du kan tage direkte med ud i din undervisning i næste uge.

Oplægget rundes af med ”Læsekrise go home: Læsning til alle” – et praksisprojekt fra 9. klasse med lix-kasser, oplæsning og billeder af rigtige børn, der læser ægte bøger.

Kontakt:

Maria Ulrik Pedersen (maup)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg

Rebekka Maria Hjuler Bærnholdt (rmhb)

Pædagogisk konsulent
Center for Skole og Læring
Vordingborg