Ordblindekonferencen 2026
En dag fyldt med ny viden, praksisnære greb og inspiration til arbejdet med ordblindevenlig undervisning.
Vi glæder os til at byde jer velkommen til årets Ordblindekonference – en hel dag fyldt med ny viden, praksisnære greb og inspiration til arbejdet med ordblindevenlig undervisning.
Sammen stiller vi skarpt på tidlig indsats, trivsel og deltagelse – fra skolestart til sidste dag i niende.

Tilmelding
Sæt kryds i kalenderen og hold øje med hjemmesiden her og vores nyhedsmail, som du kan tilmelde dig her.
Tid: Torsdag d. 29. januar 2026 kl. 9.00-15.25
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Målgruppe: Ordblindelærere, læsevejledere, lærere, ordblindekonsulenter og andre interesserede.
Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 7248 1930.
Program
8.30-9.00 Ankomst og morgenmad
9.00-9.15 Morgensang og velkomst
9.15-10.15 Dysleksivenlig undervisning som vej til både læring og trivsel v/ Line Leth, vejleder, forfatter og stifter af Lektiologisk skoleudvikling og vejledning
10.15-10.35 Pause og udstilling
10.35-11.35 Mestringsvejen – et redskab til styrket deltagelse og selvværd i den tidlige indsats v/ Mette Bach Laursen, lærer, læsevejleder og forfatter og Mie Askjær Midtgård, underviser, oplægsholder, forfatter og ejer af Ordblindetalent
11.35-12.35 Frokost
12.35-13.10 Nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, STUK
13.10-13.15 Mellemrum
13.15-14.05 Læringsforløb for gult testede elever v/ Thomas Mose, ordblindelærer, læsevejleder, cand.pæd. i didaktik (dansk) og medejer af Ordblindetræning
14.05-14.25 Pause, kaffe/te og kage
14.25-15.15 AI og LST til alle – små greb, stor effekt v/ Maria Frantzen Sanko, ordblindelærer, læsevejleder, skønlitterær og faglitterær forfatter og formidler
15.15-15.25 Tak for i dag.
Oplæg
Dysleksivenlig undervisning som vej til både læring og trivsel
v/ Line Leth, vejleder, forfatter og stifter af Lektiologisk skoleudvikling og vejledning
Der er for tiden en stigende opmærksomhed på, at mange elever hverken lærer eller trives tilstrækkeligt i skolen. I dette oplæg vil jeg komme med mit bud på, hvordan og hvorfor en dysleksivenlig pædagogik og didaktik i almenundervisningen kan bidrage til netop at styrke elevers trivsel og læring.
Mestringsvejen – et redskab til styrket deltagelse og selvværd i den tidlige indsats
v/ Mette Bach Laursen, lærer, læsevejleder og forfatter og Mie Askjær Midtgård, underviser, oplægsholder, forfatter og ejer af Ordblindetalent
Vi præsenterer Mestringsmodellen som omdrejningspunkt og viser, hvordan vi med tidlig indsats kan styrke elevernes deltagelse, motivation og mestring – uanset om de er i risiko for ordblindhed eller ej.
Gennem Mestringsmodellen får du et konkret redskab med aktiviteter og data, der støtter lærere og læsevejledere i at handle tidligt.
Målet er enkelt: At skabe succes og styrket selvværd for alle elever lige fra skolestart.
Nyt fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, STUK
Læringsforløb for gult testede elever
v/ Thomas Mose, ordblindelærer, læsevejleder, cand.pæd. i didaktik (dansk) og medejer af Ordblindetræning
Thomas Mose deler indsigter og erfaringer fra et ambitiøst og målrettet læringsforløb for 100 gult testede elever i Esbjerg Kommune. Med udgangspunkt i konkrete cases og data giver Thomas et inspirerende indblik i, hvordan en systematisk indsats og et tæt samarbejde mellem skole, hjem og mentorer kan løfte både elevernes faglige kompetencer og deres trivsel.
AI og LST til alle – små greb, stor effekt
v/ Maria Frantzen Sanko, ordblindelærer, læsevejleder, skønlitterær og faglitterær forfatter og formidler
Hvordan kan vi bruge AI og LST til at skabe rum for deltagelse – for alle elever?
I dette praksisnære oplæg går vi helt tæt på, hvordan små, konkrete greb med LST og AI kan åbne nye muligheder for elevernes deltagelse i læsning, skrivning og mundtlighed i den almene undervisning.
Du får seks brugsklare opgaver og et læsetip, som du kan tage direkte med ud i din undervisning i næste uge.
Oplægget rundes af med ”Læsekrise go home: Læsning til alle” – et praksisprojekt fra 9. klasse med lix-kasser, oplæsning og billeder af rigtige børn, der læser ægte bøger.