DLD-konference 2025 - når sproget spænder ben
I hver klasse sidder der 1-2 elever med sprogforstyrrelsen DLD, og de har brug for, at vi kan hjælpe dem. Derfor holder vi for første gang en hel konference om DLD, hvor I får viden og konkrete idéer til praksis.
Vel mødt til en spændende dag, hvor du får viden og faglig inspiration til en hverdag med elever med sprogforstyrrelsen Developmental Language Disorder (DLD).

Tilmelding
Tilmeld dig her senest d. 3. september, eller så længe der er ledige pladser.
Tid: Torsdag d. 9. oktober 2025
Sted: Professionshøjskolen Absalon, Campus Roskilde, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Pris: 1.550 kr. inkl. forplejning.
Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 72481930 (R25-151).
Program
08.30-09.00 Ankomst og morgenmad
09.00-09.15 Velkommen og indflyvning til dagen
09.15-10.15 Hørt, men ikke forstået - om at spotte elever med DLD v. Trine Printz, audiologopæd, ph.d.
10.15-10.35 Pause og udstilling
10.35-11.30 DLD fra et kognitivt perspektiv v. Annette Esbensen, lektor, Syddansk Universitet
11.30-11.50 Spørgehjørnet v. ekspertpanelet v. Trine Printz og Annette Esbensen
11.50-12.50 Udstilling og frokost
12.50-13.50 Fra indsats til reel forandring v. Helle Holst Egelund og Bettina Helding Klausen, logopæder i PPR, Vejle Kommune
13.50-14.10 Et liv med DLD v. Karina W. Jørgensen
14.10-14.30 Udstilling og kaffe
14.30-15.15 DLD-venlig undervisning - hvordan? v. Anne Haven Albertsen, audiologopæd, PPR Aalborg og Sahra Mengal, audiologopæd, leder for logopæderne i PPR Hillerød
15.15-15.30 Tak for i dag og på gensyn.
Oplæg
Hørt, men ikke forstået - om at spotte elever med DLD
v. Trine Printz, audiologopæd, ph.d.
Hvordan opdager vi de elever, der kæmper med sproget – uden at det ses ved første øjekast?
I dette oplæg får du indblik i, hvad DLD er, hvordan du som lærer kan få øje på tegnene, og hvorfor tidlig opsporing gør en kæmpe forskel. Vi taler om symptomer, konsekvenser, hyppighed og overlap med andre diagnoser – med fokus på at styrke din evne til at opdage DLD tidligt i klasselokalet.
DLD fra et kognitivt perspektiv
v. Annette Esbensen, lektor, Syddansk Universitet
Hvordan beskriver og oplever børn med DLD selv deres sproglige vanskeligheder? Det spørgsmål får du svar på her.
Oplægget har fokus på at belyse relationen mellem DLD og kognitive funktioner (særligt arbejdshukommelsen) i forbindelse med de sprogbearbejdningsvanskeligheder, som børnene blandt andet kan opleve. Derudover præsenteres en ny undersøgelse af, hvordan børn i alderen 8 til 13 år selv beskriver, hvordan de oplever deres sproglige vanskeligheder, og hvordan det er at deltage i sociale aktiviteter og skolesammenhænge.
Fra indsats til reel forandring
v. Helle Holst Egelund og Bettina Helding Klausen, logopæder i PPR, Vejle Kommune
I dette oplæg får du indblik i, hvordan DLD-materialerne fra Vejle Kommune fungerer som interventionsredskab til børn og unge med formodet DLD og deres forældre. Med få justeringer kan disse materialer også skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge i det almene sprogmiljø i dagtilbud og skole. Derudover vil vi præsentere nogle af de materialer, der i øjeblikket er under udvikling som en del af brobygningen fra dagtilbud til skole.
Et liv med DLD
v. Karina W. Jørgensen
I denne samtale kommer du med ind i en verden, hvor du ser DLD gennem et forældre- og ungeperspektiv. Du bliver vidne til en personlig beretning om udfordringer og veje til hjælp, når DLD er et livsvilkår.
DLD-venlig undervisning - hvordan?
v. Anne Haven Albertsen, audiologopæd, PPR Aalborg og Sahra Mengal, audiologopæd, leder for logopæderne i PPR Hillerød
Didaktiske overvejelser er en naturlig del af lærergerningen, herunder at stoffet skal formidles på en måde,
der motiverer eleverne under hensyn til den enkelte elevs forudsætninger. Det er i forvejen en kompleks opgave – og så skal læreren så også lige tage hensyn, der tilgodeser børn og unge med DLD.
I dette oplæg vil vi præsentere praktiske strategier, som både kan tilgodese de sproglige udfordringer, samt strategier, der også adresserer betydningen af elevens inde-fra-perspektiv, så elevens oplevelse af deltagelse i fællesskabet bevares.