Brug spil til motivation og sproglig udvikling
Når spil bruges bevidst og integreres i den øvrige undervisning, bliver de meget mere end bare underholdning. Få 3 tips til at bruge spil i sprogundervisningen, og se eksempler på spil, som du kan låne hos CFU.
Som sproglærere vil vi altid gerne motivere vores elever til at deltage aktivt i undervisningen og helst på en måde, hvor sprogproduktionen føles naturlig og meningsfuld. Spil kan være en genvej til dette. Når eleverne spiller, øver de sig bl.a. på at bruge fremmedsproget – nogle gange helt uden at tænke over det.
Af Kirstine Jordan, pædagogisk konsulent i engelsk, CFU Absalon

Spilkassen 'Games 1'
Hvorfor skal du bruge spil i din fremmedsprogsundervisning?
Spil kan være med til at skabe en uformel og tryg ramme, hvor eleverne får mulighed for at lege med sproget. Forskning i gamification og sprogindlæring peger bl.a. på, at spil:
- Kan øge elevernes motivation, fordi eleverne oplever sproget som en del af en leg og ikke bare en opgave.
- Kan skabe autentiske kommunikationssituationer, hvor målet for eleverne er at vinde – og det kan de kun gøre, hvis de bruger målsproget.
- Kan understøtte samarbejde, da mange spil ofte kræver, at eleverne hjælper hinanden og forhandler betydning undervejs.
- Kan tilbyde differentiering ved, at regler og ordforråd kan tilpasses forskellige elevers niveau.
I fremmedsprogsundervisningen kan vi bruge netop disse elementer, fordi de kan være med til at sænke den sproglige barriere og give plads til både gentagelse og kreativitet.
Spil som en del af en sproglig læringsproces
Spil behøver ikke stå alene, men kan bruges som en del af en læringsproces.
Forud for et spil kan klassen arbejde med ordforråd, sætningsmønstre m.m. Det kan være specifikt for det enkelte spil (hvis man fx spiller et spil, som træner et bestemt fagligt område) eller mere generelt ordforråd til at spille forskellige bræt- eller kortspil, fx ”Hvis tur er det?”, ”Du må slå igen” osv.
I undervisningen kan spil også være udgangspunkt for en mundtlig eller skriftlig opgave, hvor eleverne enten skal lave en anmeldelse af spillet eller en ”walk through”, hvor de forklarer, hvordan spillet spilles, fx for yngre elever.
På CFU har vi mange forskellige spil, du kan låne til din undervisning

Til engelsk i indskolingen har vi fx Match’n Rhyme, Say or Do eller The Conversation Game.
Skal du arbejde med London, kan du både læse bogen Paddington in London, se filmen Paddington og spille spillet Paddington Adventure Game.
Til mellemtrin og udskoling har vi bl.a. de to spilkasser Games 1 og Games 2 med mange forskellige spil. Udover de originale spilvejledninger finder du forkortede og elevvenlige spilvejledninger i kasserne, så eleverne kan komme hurtigt i gang.
Til tysk kan du fx låne Wer ist das?, Tabu junior (tysk) og spilkasser med forskellige temaer som fx Zahl und einkaufen, Zeit og Alfabet und Reime (foto).
Brug det, du har!
Du behøver ikke altid bestille et færdigt sprogspil hjem fra CFU. Almindelige kortspil eller brætspil kan også let bruges som spil for at opnå sproglige mål:
- Uno: Lad eleverne sige farve og tal på engelsk, tysk eller fransk, før de lægger kortet.
- Memory: Eleverne skal sige, hvad de ser, og evt. lave en sætning med det, før de må tage et stik.
- Ludo eller andre brætspil: Hele spillet skal foregå på målsproget, og eleverne må kun rykke, hvis de ikke taler dansk.
Tre hurtige tips til at få mere ud af spil i fremmedsprogstimerne
- Sæt ord på strategier: Gennemgå, hvilke ord, chunks og sprogstrategier, der kan komme i spil i løbet af spillet.
- Eleverne må kun rykke videre i spillet, hvis de udelukkende bruger målsproget.
- Brug spillene til at lave en mundtlig eller skriftlig afslutning, fx en spilanmeldelse eller -vejledning.
Når spil bruges bevidst og integreres i den øvrige undervisning, bliver de meget mere end bare underholdning. De kan blive en sproglig motor, der får selv de stille elever på banen, og som gør, at læring føles som leg.
God fornøjelse med spil i din fremmedsprogsundervisning!